י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חינוך ילדים

השאלה הקלאסית: הילד 'מסובב' אותי, מה אני עושה?

לא פעם אנחנו נתקלות במצבים בהם הילד/ה בבית מנסה לשחק ולסובב אותנו האימהות כאשר אנו מבקשות משהו שלא מתחשק להם כרגע לעשות, איך מתמודדים? וכיצד נגרום לילד/ה שלנו להשתנות?

השאלה הקלאסית: הילד 'מסובב' אותי, מה אני עושה?
אילוסטרציה צילום: יח"צ

שו"ת נפלא עם בתיה וגשל - מנחה למודעות הורית, והפעם בשאלה נוספת בנושא "חוסר משמעת" - כאשר הילד מנסה לסובב ולשחק איתך כשאת מבקשת ממנו דבר מה, אז איך מתמודדים וכיצד גורמים לו להשתנות?  

מ. שואלת: הבן שלי בן שלוש וחצי ואני מרגישה שהוא משחק איתי, כשאני אומרת לו משהו הוא פשוט מתעלם ולא מציית וגם לא מראה שהוא שומע (לא בעיות שמיעה כי מה שהוא רוצה הוא כן שומע )

במקלחת אני אומרת לו לצאת ומספר לי כל מיני סיפורים העיקר לא לצאת כשאני אומרת לו וגם באוכל אני קוראת לו לאכול אז הוא מספר לי על כל מיני דברים אחרים אני ממש בדילמה כי אני לא רוצה לגרום לו לציית לי בכוח וגם זה לא עוזר,

איך אני גורמת לו לציית והעיקר שלא יסובב אותי כי אני מרגישה שהוא מנסה לנהל אותי וזה מקשה על התנהלות רגילה בבית

בתיה עונה: שאלה קלסית כמעט בכל בית, חוסר משמעת.

מה שאנחנו מבחינים כאן בשאלה, זה בקווים המשותפים שחוזרים על עצמם,

- הילד משחק איתי

- הוא מסובב אותי

- מנהל אותי

אנחנו מבחינים כאן בבירור את הדינמיקה המשותפת בינך לבין ילדך. הילד כאן אומר לעצמו בלא מודע: "רק כאשר אני אנהל/אסובב/אשחק עם אמא, אני מרגיש שייך אליה,"

בגלל ששייכות היא דבר קיומי, אז הילד יעשה הכל על מנת לחוש שייך לאמא, ואם הוא החליט בפרשנותו שהוא חווה את השייכות דרך לנהל ולסובב את אמא, ואמא כן חשה כך, אז זה עובד לו!

למה שיפסיק???

ושוב, לא כי הוא רע או מושחת, הוא פשוט זקוק להרגיש את הלב של אמא. אם את אמא, תפסיקי את הדינמיקה הזאת כלומר לא תרגישי את המנוהלת וכו'

תעניקי לילד שלך מתנה, של שייכות ללא תנאי, אתה שייך בכל מצב ואז הילד ישתחרר מהתלות שלו בלנהל את אמא, והוא לא יצטרך לעבוד כ"כ קשה, כי הוא שייך בכל מצב.

כדי לחזק את ידייך אשתף אותך בסיפור אמיתי שקרה:

מיכל, אחת האימהות בקורס, הגיעה ממש מיואשת מבנה בן ה6 שמנהל אותה ומסובב את כל הבית... היא הייתה פשוט במתח כל פעם לפני ששב הביתה ממקום לימודיו, הוא היה מכה את האחים, מתפרץ ומשליך חפצים באימפולסיביות וממש מעכיר את כל האווירה בבית.

וכשהעלתה את הבעיה ברוב מצוקתה היא זיהתה את אותו רגש שהילד מנהל אותה, ועשתה עבודה עם עצמה, שגם כאשר הילד מתנהג בצורה הזו, היא לא מרגישה מנוהלת, היא מרגישה פה האמא,

הדמות הבוגר והיציב גם אם הילד משתולל, משחק איתה או מנהל ומסובב אותה ואת הבית כולו. לא משנה מה קורה מסביב, אם הילד הקשיב לה או לא,

היא חזרה לאחר שבוע לשיעור נפעמת כולה מהשינוי הדרסטי!

"הילד הפך לילד טוב ירושלים. פשוט לא להכיר אותו! " כלשונה,

ביציבותה ומתינותה שאינה תלויה בכל מה שקורה מסביב, נתנה לעצמה ולילד שלה מתנה!

שייכות בכל מצב! גם בלי לסובב ולנהל את אמא.

בהצלחה רבה

 

חינוך ילדים סמכות הורית שו"ת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד