י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בצל נסיגת הכוחות

אפגניסטן: מחוז אחר מחוז נופל בידי הטאליבן

מאז תחילת נסיגת הכוחות של נאט"ו מאפגניסטן ב-1 במאי, הקבוצה הרצחנית האיסלאמיסטית במדינה השתלטה על לפחות 27 מחוזות בהם היו כוחות אפגנים, והמספר גדל במהירות

אפגניסטן: מחוז אחר מחוז נופל בידי הטאליבן
לוחמים באפגניסטן צילום: pixabay

 

הטליבאן מחריף את ההתקפות ברחבי אפגניסטן כדי להשיג שטחים נוספים לקראת נסיגת הכוחות הסופית של נאט"ו בספטמבר הקרוב. הקבוצה הרצחנית שולטת כעת על שטחים אדירים.

על פי דיווחים בתקשורת באפגניסטן, לחימה קשה התרחשה במחוזות רבים בשבועות האחרונים, וגרמה לתבוסות קשות הן לכוחות הטליבאן והן לכוחות הממשלה.

על פי הדיווחים, ביום רביעי נהרגו יותר מ-20 חיילי קומנדו אפגנים במחוז פריאב שבצפון המדינה כשניסו להחזיר את השליטה על מחוז דוואלאט עבאד, אותו תפסו חמושי טליבאן לפני 12 ימים.

ניסיונות הטאליבן להשתלט על ערי בירה שונות, הביאו גם לאבידות אזרחיות. אזרחים רבים באזורים אלה בורחים מחשש לחייהם למקומות בטוחים. לטענת הרשויות והתושבים, לוחמי הטליבאן הרסו בנייני ממשל בכמה מחוזות לאחר שכבשו את הערים.

מנגד, העיר חאן עבאד, במחוז קונדוז שבצפון אפגניסטן, נפלה לידי הטליבאן בחודש מאי, אך לאחר מכן צבא אפגניסטן הרשמי הצליח להשתלט על המקום שוב.

"היה פיצוץ מול בית המרקחת שלי, הכל נהרס, אלצתי לעזוב את האזור בגלל לחימה קשה, אני נותרתי עכשיו בלי כלום", סיפרה שירין תושבת מקומית, לאתר DW הגרמני. תושבים רבים אחרים במחוז סובלים בשל הלחימה המתמשכת בין כוחות הטאליבן לאפגניסטן. "חנויות רבות ברובע נשרפו", אמר אג'מאל אריאן, תושב מחוז נוסף ל-DW.

המצב המלחמתי באפגניסטן מגיע חודשים ספורים לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע על נסיגה מוחלטת של כוחות ארה"ב עד 11 בספטמבר . מדינות אירופה שהחזיקו חיילים במדינה, הלכו בעקבות ארה"ב וגם הן מוציאות את חייליהן.

למרות טענות של כמה גורמים במערב כי כוחות הביטחון האפגניים חזקים מספיק בכדי להתמודד עם אתגרים ביטחוניים, נראה שהמצב בשטח הוא בדיוק הפוך.

"כוחות הביטחון האפגניים תלויים כלכלית וצבאית בארה"ב", אמר מוחמד שפיק חמדם, מומחה ביטחוני מקאבול. "וללא התמיכה של ארה"ב, אפגניסטן תהיה במקום קשה"

מומחים נוספים אמרו כי נסיגת הכוחות הזרים, תשאיר את האזרחים האפגנים נתונים לחסדי האיסלאמיסטים. הטאליבן אינם האיום היחיד על הכוחות האפגנייםב גם דאעש קיבל דריסת רגל.

כאמור, האלימות נגד אזרחים גברה באפגניסטן בחודשים האחרונים. בחודש שעבר, בפיצוץ מחוץ לבית ספר לבנות בקאבול, נהרגו לפחות 68 בני אדם - כולם אזרחים, כאשר מרבית הקורבנות היו נערות צעירות בגילאים 11 עד 15. הפיצוץ הביא גם ליותר ממאה בני אדם שנפצעו.

אפגניסטן טליבאן ארה"ב נאט''ו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד