י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נסגר עקב סכנה

בית הכנסת העתיק בעיירה התמוטט

חזית בית הכנסת העתיק בעיירה פאלטישאן ברומניה קרסה לגמרי, והמקום נסגר הרמטית על ידי הרשויות מאחר שכעת הוא מהווה סכנה לציבור

בית הכנסת העתיק בעיירה התמוטט
בית הכנסת שהתמוטט צילום: באדיבות המצלם

בית הכנסת העתיק בעיירה פאלטישאן שבחבל מולדובה ברומניה או כפי שהיא מכונה פלטיצ'ני, התמוטט וחזיתו קרסה לגמרי. המקום נסגר הרמטית על ידי הרשויות לאחר שהמבנה מהווה מעצה סכנה לציבור. כך מסרו כלי התקשורת המקומיים.

על פי הדיווח כוחות משטרה ומהנדסי העיריה המקומית הגיעו למקום וסגרו את כל המתחם, מאחר שבסמוך אליו שוכן בית ספר מקומי. בעיר נותרו כיום כ־10 יהודים, ומתוך 11 בתי הכנסת שהיו פעילים בה בעבר פועל כיום רק בית הכנסת הגדול, הפתוח בעיקר בחגים, וכאמור עתה קרס.

ראובן שטיינמץ ראש הקהילה היהודית הקטנה, אמר כי יינקטו "צעדים מהירים" לתיקון הנזק החמור. לדבריו, לפני ההתמוטטות כבר נערכו תכניות לביצוע עבודות החשיפה של בית הכנסת. וכעת ניתן בתהליך קצר יחסית להתחיל בעבודות מאסיביות לבניה מחדש של חזית הבנין בכדי שניתן יהיה לשוב ולהשתמש בו לקראת חודש החגים.

פלטישאן בחבל מולדובה שברומניה היא העיר הראשונה שנוסדה על ידי יהודים בנסיכות מולדובה. הנסיון המוצלח הביא לייסודן של ערים נוספות על ידי מהגרים יהודים, שהשליטים עודדו את בואם וסייעו להם בבניה ובהקמה. בהמשך שונה שם המקום לפלטיצ'ן. האדמו"ר הראשון בפאלטישאן, היה הרה"ק רבי אלעזר טברסקי זצוק"ל. בשנת 1920 שעבר לרומניה והתיישב בפאלטישאן.

רבים מחסידי טשרנוביל וסקווירא נמלטו לשם בעקבות מלחמת האזרחים ברוסיה. בשנת 1941 עבר לבוקרשט ולאחר השואה עבר לארה"ב. בעיירה גם התגורר הרב משה רוזן, מי שעתיד היה להיות הרב הראשי של יהדות רומניה שנים רבות, גדל בעיירה למד והתחנך בה. בעיירה נולד החזן מאיר שור, שהתפרסם כחזן בית הכנסת הפולני בווינה.

בית כנסת עתיק התמוטט רומניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד