י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
העולם עוקב בדאגה

‏האם בחירתו של 'התליין' ראיסי באיראן מסמנת שינוי או הקצנה

האם בחירתו של איברהים ראיסי באיראן לנשיא המדינה, מסמנת שינוי בקו המתון יחסית שהוביל הנשיא רוחאני היוצא, ומבשרת מדיניות תוקפנית עוד יותר של איראן בשנים הקרובות?, או שאיראן תיאלץ לוותר | צפו

‏האם בחירתו של 'התליין' ראיסי באיראן מסמנת שינוי או הקצנה
מצביעים באיראן צילום: סוכנות הידיעות האיראנית ISNA

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר למואב ורדי ב'כאן חדשות', על המצב הפוליטי באיראן, ואיך זה ישפיע על תוכנית הגרעין האיראנית.

ראיסי מכונה בתקשורת העולמית 'התליין' או 'הקצב' או 'הרוצח', לאחר שראיסי היה חבר ב-1988 כסגן התובע הכללי של טהראן ב"ועדת הארבעה", או "ועדת המוות", שהיתה אחראית לעבור בבתי הכלא ברחבי איראן ולאשר את הוצאתם להורג של אלפי או עשרות אלפי אסירים פוליטיים על בסיס שני פסקי הלכה שהוציא מנהיג איראן דאז, ח'ומייני. כך מסביר ד''ר רז צימט.

"‏פסק הלכה ראשון התייחס להוצאתם להורג של חברי ארגון האופוזיציה מוג'אהדין ח'לק, ולכן רבים מהגולים שמתייחסים עכשיו לנושא הם פעילים בהווה או בעבר של ארגון בעייתי זה" כותב צימט.

צימט מסביר כי אי אפשר לפסול אפשרות שראיסי היה שותף פעיל לחלק מהעינויים שעברו האסירים. "אבל מה שהופך אותו בכל מקרה לפושע היא עצם חברותו בוועדת הארבעה ואחריותו הישירה למימוש ההוצאות להורג, גם אם לא היה שותף לעינויים ולא הוציא להורג אסירים באופן אישי".

צימט אומר כי צריך להתייחס בערבון מוגבל ל"עדויות" של חברי אופוזיציה לשעבר וספציפית של פעילי המוג'אהדין ח'לק שאינם ידועים בלשון המעטה במהימנות המידע שהם מוסרים לאורך השנים, "על מעורבות אישית של ראיסי בעינויים עצמם הייתי לוקח עם (הרבה) קורטוב של מלח, ובטח שלא הייתי יוזם "מבצעי חיפוש" של גולים שמוכנים לשתף בחוויותיהם".

נשיא איראן אברהים ראיסי ד"ר רז צימט הוצאה להורג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד