י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
המשבר המדיני הבא?

מהנדס בטיחות: חובה לסגור תוך ארבעה חודשים את גשר המוגרבים

מהנדס בטיחות מתריע כי שער המוגרבים בירושלים מהווה סכנה במקום ועלול לקרוס. "אין פה שום ענין לפגוע באף אחד אלא לדאוג לבטיחות אזרחי ישראל, אנחנו קוראים לראש הממשלה ושר הביטחון לפעול בעניין בנחישות ורגישות"

מהנדס בטיחות: חובה לסגור תוך ארבעה חודשים את גשר המוגרבים
גשר המוגרבים צילום: Noam Moskowitz/ flash 90

בטרם יקרה אסון מירון 2, חובה לשנות לגשר פלדה. במכתב שפורסם מטעם מהנדס בטיחות עולה כי מהנדס בכיר שהוזמן על ידי הקרן למורשת הכותל אומר באופן וודאי שגשר המוגרבים שדרכו עולים אלפים להתפלל בהר הבית וכן תיירים וכוחות הביטחון מסוכן ויכול לקרוס על המתפללים בכותל.

המהנדס מתריע שהגשר שעשוי מדפנות עץ הינו רעוע והעץ יבש במצב ממש קיצוני ומסוכן. הוא קובע שצריך להחליף לגשר פלדה יציב אשר ימנע סכנה. כזכור מתחת לגשר ישנם עשרות אלפי מתפללות וקריסת הגשר חלילה תגרום לאירוע אסון ומוות המוני כדוגמת אסון מירון 2 .

המכתב הגיע בעקבות בקשת חופש מידע של יועמ"ש הארגון עו"ד מיכאל ליטווק. שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "כפי שגורמי המקצוע אומרים הגשר רעוע וחובה לבנות גשר מפלדה חדש, אין פה שום ענין לפגוע באף אחד אלא לדאוג לבטיחות אזרחי ישראל, אנחנו קוראים לראש הממשלה ושר הביטחון לפעול בעניין בנחישות ורגישות אבל לזכור חובה עליהם לדאוג לביטחון אזרחי ישראל כדי שחלילה לא יקרה אסון מירון 2. לא ייתכן שבשל חשש מאלימות וטרור יפגעו חיי אזרחי ישראל הן העולים להר להתפלל והן הנשים המתפללות בכותל מתחת".

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", גשר המוגרבים נבנה ב-2004 כדי לאפשר גישה אל הר הבית, הפתרון הזמני הפך קבוע ולסכנה של ממש לשלומן של נשים שמתפללות מתחתיו, מהנדס קבע שהוא עלול לקרוס בכל רגע, ועדה מחוזית כבר נתנה אור ירוק לשיפוץ – אבל המדינה נותרה אדישה, עתירה לבג"ץ הוגשה, "לנוכח אסון מירון, יש לפעול מיד כדי למנוע את האסון הבא".

תחילת הפרשה בראשית שנת 2004: בעקבות רעידת אדמה קלה שפקדה את ירושלים התמוטט חלק מהסוללה שחיברה בין רחבת הכותל לשער המוגרבים. בשל כך נבנה גשר עץ, 'גשר המוגרבים' שנועד לאפשר את הגישה להר הבית באופן זמני.

הזמניות הזו נמשכת עד עצם היום הזה, למרות התרעות רבות על הסכנה שהושמעו מפי גורמים שונים. יש להדגיש כי מדובר בנתיב מרכזי אל הר הבית, שבו עוברים מדי שנה אינספור מבקרים ומתפללים למתחם ההר.

הגשר משמש גם את כוחות המשטרה ומג"ב שמאבטחים את ההר ואת סביבתו. קריסה של הגשר, או אפילו התמוטטות חלקית שלו, עלולות לגרום לאסון כבד, שכן מתחם עזרת הנשים נמצא ממש מתחת הגשר.

ועדה מחוזית כבר נתנה מזמן אור ירוק להתחיל בעבודות השיפוץ, אבל דבר לא קרה, המדינה נותרה אדישה. עד כמה חמורה הסכנה מלמדת חוות דעת של מהנדס, עופר כהן, שאותה הציג לפני יותר מחודש בפני הקרן למורשת הכותל. לדבריו, הגשר העשוי קורות עץ אינו תקין ולפיכך בכל רגע יש סכנה שיקרוס. המהנדס טוען כי העץ שממנו מורכב הגשר רעוע, ולפיכך לא יתאפשר בו שימוש לאורך זמן: "יש לפעול ללא דיחוי להחלפת הגשר הזמני בגשר פלדה, שימנע את הצורך בתחזוקה שוטפת וגם יאפשר מיגון נאות נגד בעירה".

מוגרבים הכותל המערבי ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד