י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בדרך להכפלה

החוקרים מזהירים: בתוך כשבועיים, 1,000 חולים חדשים מדי יום

הזן ההודי של נגיף הקורונה ממשיך להתפרץ בישראל, ולמרות מבצע החיסונים הנרחב, חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים מבהירים כי הם מגלים פחות יעילות מול הזן החדש, ובאם לא יינקטו הצעדים הנדרשים, תוך שבועיים נעמוד על 1,000 חולים חדשים מדי יום | נתוני התחלואה

החוקרים מזהירים: בתוך כשבועיים, 1,000 חולים חדשים מדי יום
ירושלים השבוע צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

חוקרי האוניברסיטה העברית העבירו הערב (מוצ"ש) ניתוח תחלואה עדכני למל"ל, ובו הם מבהירים כי אנחנו במצב של התייצבות מקדם ההדבקה על כ-1.5, המוביל להכפלה במספר הנדבקים היומי מדי כשבוע.

בניתוח הסבירו החוקרים כי כצפוי בזכות התפלגות גילאי נדבקים וחיסון, העלייה בתחלואה קשה ובינונית איטית משמעותית. ולא ניתן עדיין להעריך עד כמה גל ההדבקה הנוכחי יוביל לתחלואה. למרות הסתייגות זו, מקדם ההדבקה שמוערך על ידי התחלואה הבינונית והקשה עוקב אחרי ההדבקה, בעיכוב של 5 ימים. 

החוקרים הבהירו וקבעו כי ללא שינוי באופן ההתנהגות, הקפדה על מסכות, ותו ירוק מרוכך, בסבירות גבוהה לא נצפה האטה. ונראה כי קשה למנוע הגעה לכ-1000 נדבקים יומיים בתוך כשבועיים. עוד צוין כי אפקט המסכות לא ניכר כרגע. 

"המתנה ללא שינוי בשלב זה תחייב נקיטת צעדים יותר קשים בהמשך להשגת אפקט דומה" מזהירים החוקרים את המל"ל.

עם זאת, אין מספיק מידע בשלב זה לגבי ההשפעה של התחלואה, ולכן כדאי למקד מאמצים במניעת הדבקה לאוכלוסיה פגיעה, ובייחוד דגש בבתי חולים ובתי אבות, הוסיפו החוקרים.

לסיכום מבהירים החוקרים כי החיסונים ניכרים כפחות יעילים במניעת הדבקה מאשר בעבר, כ 60-80% לעומת הערכות בוריאנט אלפא של מעל 90%. בשלב זה אין בחינה בישראל של יעילות החיסון בתחלואה קשה, אך בעולם ניכר שהגנה זו דומה לעבר.

במקביל פורסם ב'חדשות 12' מחקר חדש וראשון של משרד הבריאות ובית החולים תל השומר, בעל תוצאות דומות לאזהרות החוקרים. המחקר מראה כי החיסון של פייזר מספק הגנה טובה מפני וריאנט דלתא, אך יעיל פחות מולו. 

על פי הדיווח, המעבדה המרכזית לנגיפים במשרד הבריאות ערכה בדיקה ראשונה בישראל, יחד עם הפרופסור גילי רגב-יוחאי מבית החולים שיבא, ובדקה את יעילות החיסון מול זן דלתא. בבדיקה נמצא כי יש ירידה ביעילות של עד עשרה אחוזים. עם זאת, החיסון נערך בתנאי מעבדה ולכן המומחים מעריכים כי החיסון עדיין מקנה הגנה טובה מאוד מפני המוטציה.

בתוך כך פורסם הערב על ידי משרד הבריאות תמונת מצב עדכנית של התחלואה במדינה נכון ליממה האחרונה.

על פי נתוני משרד הבריאות 323 מאומתים חדשים התווספו ביממה האחרונה, מתוך 69,247 בדיקות שהתקבלו אתמול.

בנוסף ישנם 31 חולים שמצבם מוגדר קשה. 16 מהם מונשמים. מספר הנפטרים לא עולה בחסדי שמיים עומד על 6,429 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה.

במקביל נמשך מערך החיסונים, ועד כה ישנם 5,627,412 מתחסנים במנה הראשונה. ו-5,174,627 מתחסנים במנה השנייה.

קורונה האוניברסיטה העברית תל השומר משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד