כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"יוצא דופן"

אם חסידית לעשרה ילדים הפכה לרופאה

היסטוריה בארה"ב החרדית: אם לעשרה ילדים סיימה דוקטורט ותהפוך לרופאת משפחה. במהלך ארבע שנות לימודיה ילדיה שלושה מילדיה | ומדוע קראה לבנה על שם הגאב"ד שנפטר מקורונה

אם חסידית לעשרה ילדים הפכה לרופאה
זוג חרדים. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

אלכסנדרה פרידמן, רעייתו של של ר' יוסף, אם ל-10 ילדים, בגילאים 8 חודשים עד 21, קיבלה תואר דוקטור ותהפוך לרופאה.

בחודש מאי הפכה אלכסנדרה לחריגה במונסי על ידי סיום לימודיה לרפואה וקבלת אישור לנהל מרפאה, שבה תשמש כרופאת משפחה. "היא הפכה בכך לאחת הרופאות החסידיות הבודדות בארה"ב". כך אמרה ד"ר מרים קנול, נשיאת האיגוד הרפואי היהודי האורתודוכסי לנשים.

"זה יוצא דופן שלסטודנטים לרפואה יש ילדים כלשהם, שלא לדבר על 10 ילדים", אמרה קנול לתקשורת המקומית, "אז לבוא מרקע שמרני עם הרבה ילדים, זה מצריך מלחמה כדי להצליח, ומחויבות יוצאת דופן".

כשפרידמן החלה לחשוב על בית ספר לרפואה לפני חמש שנים, אפילו לחברותיה הטובות היו ספקות. אחת מהן, אם ל-14 ילדים, חשבה שלוח הזמנים העמוס של פרידמן כאישה ואם לעשרה ילדים, לעולם לא יאפשר לה להתמודד עם קשיי בית הספר לרפואה. חברה אחרת ניסתה להניע אותה מלימודי הרפואה והמאמצים הכרוכים בכך והציעה לה לעבוד כקופאית בסופר.

ד"ר פרידמן האמינה שניסיון להפוך לרופאה יגרום לה ליותר רוחניות, ולא יגרע ממנה כלום ביהדותה. "ביהדות ישנה אמונה שאם אינך משתמש במתנות שנתן לך אלוקים, אינך באמת מכבד את אלוקים", אמרה בראיון לתקשורת.

כשומרת שבת וכאמה לילדים, היא המשיכה לטפל בילדיה ונמנעה מלימודים בחגים ובשבתות, ונראה כי שמירת שבת לא פגעה בציונים שלה או מנעה ממנה לסיים את הלימודים בזמן, תוך ארבע שנים, והיא אפילו ילדה במהלך לימודיה שלושה ילדים: אהרון, בן 8 חודשים; ותאומות בנות 3, מימי ולאל'ה.

היא סיימה את לימודיה בהצטיינות יתרה מתוך 135 סטודנטים בכיתתה במכללת טורו לרפואה במידלטאון, ניו יורק.

אלכסנדרה פרידמן לא תמיד היתה חסידית. כבתו של קצין בכיר בצבא ארה"ב, היא הייתה חלק ממשפחה יהודית חילונית שעברה הרבה מקומות ברחבי ארה"ב בהתאם לשירותו הצבאי של אביה. היא קיבלה תואר ראשון בביולוגיה ובשנות ה-20 לחייה החלה ללמוד בבית ספר לרפואה, אך עזבה את הלימודים והתעניינה ביהדות וחזרה בתשובה והקימה משפחה חרדית חסידית.

בשנת 2008, לאחר שעברה לקראון הייטס, ברוקלין, ללמוד בסמינר חסידי, הכירה את יוסף פרידמן, אלמן עם שתי בנות מנישואיו הקודמים. הם התחתנו ובסופו של דבר התיישבו במונסי.

לאחר שילדה כמה ילדים, היא החליטה לחזור להשכלתה הרפואית. "להיות דתיה זה סוג של עבודה במשרה מלאה, אבל ברגע שתפסתי את האמהות והחיים האורתודוכסים, הכמיהה הזו חזרה", סיפרה פרידמן לתקשורת המקומית.

ארבעה ימים לאחר לידת בנה השביעי, היא חזרה ללימודי רפואה, בעלה יוסף פרידמן עובד כעוזר למטופלים עם מוגבלות, אמר כי המשפחה חיה ממשכורת למשכורת כדי לשלם את לימודי הרפואה והסתמכה על מלגות שונות. לעתים לוו כספי הלוואות לסטודנטים בשביל תשלום דמי השכירות.

אב"ד תולדות אהרן במונסי, הרה"צ רבי אהרון קאהן, איתו התייעצה לגבי לימודי הרפואה, נפטר בכ"ד סיון תש"פ מנגיף הקורונה בגיל 69. בספטמבר האחרון כשנולד ילדה הצעיר ביותר, היא קראה לבנו על שמו: אהרון. "הדבר האחרון שהוא אמר לי" סיפרה ד"ר אלכסנדרה פרידמן, "לא להפסיק את הלימודים".

אישה חרדית רופאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד