י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
1953 שנים לחורבן

חשיפה היסטורית מטלטלת: זה מה שעומד להתרחש בשנת השמיטה הקרובה

1953 שנים אחרי חורבן בית שני, לראשונה מצוות השביעית בארץ ישראל תתקיים בהיקפים היסטוריים • נתונים דרמטיים שנאספו ע"י קרן השביעית חושפים את הסיפור המלא • כל הפרטים

חשיפה היסטורית מטלטלת: זה מה שעומד להתרחש בשנת השמיטה הקרובה
שדה צילום: מתוך אתר החברה

במשך מאות שנים שבהם העם היהודי גלה מארצו, אדמות א"י כמעט ולא הושבתו בשנת השביעית. בעשרות השנים האחרונות, עם העליות הגדולות לארץ ורכישת אדמות ע"י יהודים, יותר ויותר חקלאים יראי שמיים, הכריזו על רצונם להשבית את אדמות הארץ כמצוות התורה. אלא שנתונים חדשים שנחשפו ע"י קרן השביעית מגלים את הסיפור האמיתי והמרגש, שכבר מעורר הדים נרחבים בעולם היהודי כולו.

לשותפות עם חקלאי הקליקו כעת >>

מסתבר שהשנה, אחרי קרוב לאלפיים שנה, יש היתכנות להשבתת רוב אדמות הארץ בהיקפים שלא היו כמותם מאז חורבן בית שני. לפי נתוני קרן השביעית, רמת היענות של החקלאים שמעוניינים לשמור שביעית, מגיעה השנה לשיא שמתקרב להיקפי השבתת הארץ בתקופת ימי בית שני.

מגמת הזינוק בהיקפי השבתת הארץ הולכת ומתחזקת בשמיטות האחרונות. בשנת תשס"א שבתו בא"י 184,600 דונם בשמיטה. בשנת תשס"ח שבתו 272,622 דונמים בשמיטה. בשנת השמיטה תשס"ה השביתו 333,790 דונם בשמיטה. לפי ההערכות של קרן השביעית בהסתמך על ההתלהבות העצומה של החקלאים, השנה לא פחות מ-700,000 דונמים ישבתו מתוך 1,342,546 דונם בא"י. כלומר, לראשונה מימי החורבן, מרבית הקרקעות בא"י יושבתו כמצוות התורה.

היענות של בעלי הקרקעות והחקלאים לקיים את מצוות שבת הארץ, מסתמכת על התמיכה האיתנה שהציבור הרחב, מכל העדות והחוגים מספק לחקלאים גיבורי הכח. לולא התמיכה הזו, היכולת להשבית היקפים כה נרחבים בא"י תהיה חסרת סיכוי לחלוטין. "במקרה הזה, הציבור עושה כאן היסטוריה יחד עם החקלאים" מסבירים בקרן השביעית. "התמיכה של הציבור, שתאפשר לחקלאים לעזוב את עבודת האדמה, תגרום למאורע ההיסטורי המרגש ביותר עבור החקלאות בארץ ישראל מזה כמעט אלפיים שנה".

ההתרגשות של החקלאים נוכח הנתונים, ממחישה עד כמה מדובר בבשורה משמעותית עבורם. "מאז שב עם ישראל להתגורר בארץ ישראל לאחר גלות בית שני, לא הייתה נכונות שכזו לשמירת שביעית" אומר הרב עירא צימרמן, רכז החקלאים ב'קרן השביעית' וחקלאי בעצמו. "רק לפני כמה עשורים מצב כזה היה נראה כמו חלום בלתי מציאותי. המצב הכלכלי החמור ששרר בארץ, יכולות היבוא המוגבלות, והתלות המוחלטת בחקלאות מקומית גרמו לכך שדבר כזה לא היה יכול לקרות. לזה הצטרפו גם סיבות אידיאולוגיות שהובלו ע"י הקיבוצים שביקשו להתנתק מכל זיק יהודי".

"כיום" מוסיף הרב צימרמן, "כשכל הרעיונות הללו קרסו אל תוך עצמם, ורוח תשובה וקירוב שוטפת את הארץ, אנחנו נרגשים לגלות מאות חקלאים שבעבר לא הסכימו לשבות, וכעת שמחים לקיים את מצוות התורה להשבית את הקרקעות שלהם".

הדבר היחיד שעומד כעת בפני פריצת הדרך ההיסטורית היא הושטת היד של הציבור לחקלאים שמבקשים לעשות היסטוריה. התמיכה הציבורית בחקלאים תאפשר להם לנטוש את כליהם ואת אדמותיהם, ולצמצם את ההפסדים שייגרמו להם בשל השבתת הקרקע. החל מתשלומי שכירות, העסקת עובדים זרים, ביטוחים, ציוד, שמירה ועוד הוצאות רבות המשולמות כבימים שבשגרה.

ב'קרן השביעית' מדגישים כי האפשרות היחידה להגשמת החזון להשבתת רוב הקרקעות היא רק כאשר כל עם ישראל יתאחד, וכל אחד ואחד מישראל ירכוש שותפות עם חקלאי בדונם קרקע, בעלות של 50 שקלים בחודש בלבד למשך תקופת השמיטה.

לשם כך נפתח מוקד מיוחד שיאפשר לכל יהודי לקחת חלק בהיסטוריה ולהיות אחד ממשביתי הארץ בהיקפים חסרי תקדים לראשונה בתולדות עם ישראל מאז חורבן בית שני.

ניתן להצטרף להשבתת דונם דרך מסופי נדרים פלוס וקהילות

לשותפות עם חקלאי הקליקו כעת >>

שנת שמיטה שביעית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד