י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
היחיד ששרד

בית הכנסת בעיירה גורליץ שופץ וייפתח מחדש

הבניין היחיד במדינת סקסוניה ששרד את הפוגרום ב-1938 ליל הבדולח הוא בית הכנסת בעיירה גורליץ, שייפתח מחדש כפורום תרבותי

בית הכנסת בעיירה גורליץ שופץ וייפתח מחדש
בית הכנסת בעיירה גורליץ צילום: עיריית גורליץ

בית הכנסת בעיירה גורליץ הוא הבניין היחיד במדינת סקסוניה ששרד את הפוגרום ב-1938 ליל הבדולח, ולאחר שיפוץ הדרגתי, הוא ייפתח מחדש כפורום תרבותי.

בית הכנסת הוא היחיד במדינת סקסוניה ששרד את פוגרום ליל הבדולח של שנת 1938, הפך לבית תפילה ומקום מיוחד להתכנסויות בין דתיות לאחר כ-30 שנות שיפוץ ושיקום.

השיקום שהושלם בשלבים לאורך השנים, לא החזיר את בית הכנסת לקדמותו, כך אמר אלכס יעקובוביץ, חזן ויו"ר הקהילה היהודית בעיירה המונה 30 יהודים בלבד, לוחות הברית עם עשרת הדיברות לא שוחזרו, וגם סמל מגן דוד שהיה על הבניין לא שוחזר, גם המילים "ויעשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" לא שוחזרו.

אך הקהילה היהודית הזעירה פחות מ -30 חברים ותומכיה, גייסו כ-70,000 יורו, כדי לשפץ את הצורה החיצונית של הבניין שיראה דומה למקור מלפני השואה. האדריכלים ויליאם לוסוב והנס מקס קוהנה, תכננו את בית הכנסת, בו היה מקום לכל הקהילה שמנתה כ-600 יהודים בעת פתיחתו המקורית במרץ 1911.

העיר גורליץ היתה באותה עת עם מוסדות יהודיים רבים. בתי ספר יהודיים, קרנות יהודיות, יזמים ואנשי עסקים, מרכזי קהילות, וחיי קהילה מלאים עם בית הכנסת מרכזי, הכל הסתיים עם עלייתם לשלטון של הנאצים.

בפוגרום ליל הבדולח בנובמבר 1938 הציתו הנאצים את הבניין, אך מכבי האש המקומיים כיבו את הלהבות. כעבור כמה שנים גורשו היהודים למחנות ההשמדה.

לאחר המלחמה הבניין התפרק, במשך זמן מה הוא שימש לאחסון אביזרי תיאטרון, ובו התגוררה גם משפחה מקומית וחיות המשק שלה. מועצת העיר קנתה את בית הכנסת מהקהילה היהודית בדרזדן בשנת 1963, ואז רכשה אותו רשמית שוב מהוועידה לתביעות יהודיות נגד גרמניה בשנת 1990 לאחר איחוד גרמניה המערבית עם המזרחית.

העלויות לשיפוץ הגיעו ל-15 מיליון דולר, ושולמו על ידי הממשלה הפדרלית, ועל ידי קרנות ואנשים פרטיים. הדבר הראשון שתוקן היה הגג, בשנת 1990.

אלכס יעקובוביץ מספר, כי מישהו העלה את בית הכנסת באש. הכבאים כיבו את האש. יעקובוביץ' חושד כי איש אס אס שהתגורר בסמוך חשש לחפצים שלו, ולכן דאג שהאש לא תגיע לביתו.

ראש העיר, אוקטביאן אורסו, אמר לאחר פתיחת המקום: "הייתי רוצה שזה יהיה מקום זיכרון ומפגש תרבותי".

גארליץ שיפוץ בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד