י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הרס והזנחה מאסיביים

כמחצית מבתי העלמין היהודים באירופה מתפרקים

דו"ח שאמור להתפרסם בספטמבר הקרוב על ידי "יוזמת בתי הקברות היהודים האירופיים", מצא כי 44% מ-1,700 בתי הקברות בהם ביקרו מחברי הדו"ח זקוקים להגנה ולשיפוץ דחוף

כמחצית מבתי העלמין היהודים באירופה מתפרקים
בית קברות צילום: pixabay

דו"ח חדש שמקטלג 1,700 בתי קברות יהודיים במרכז ומזרח אירופה מצא שכמעט מחציתם במצב של ריקבון קשה.

הדו"ח, שיתפרסם בספטמבר הקרוב, נערך על ידי "יוזמת בית הקברות היהודית האירופית" קבוצה במימון האיחוד האירופי. בדו"ח נאמר כי 44% מבתי העלמין שבהם ביקרו מחברי הדו"ח, הוזנחו קשות וזקוקים להגנה דחופה. וזאת לאחר רצח של כ-6 מיליון יהודים במלחמת העולם השנייה. "הסיבה הבסיסית לכך שהם כל כך מוזנחים היא שהקהילות שהיו שם כדי לשמור עליהם הושמדו או נאלצו להגר לאחר חיסול רוב הקהילה", אמר שון מקלוד, דובר היוזמה.

אולם מצבם של בתי העלמין, כך מצא הדו"ח, נובע לא רק מהזנחה. רבים חוללו, עם מצבות שנופצו או נגנבו. במקרים אחרים, אנשים נכנסו לבתי קברות כדי להרחיב חוות או לבנות בניינים, במיוחד במהלך הכיבוש הסובייטי במזרח אירופה בעקבות מלחמת העולם, אמר מקלוד.

הדו"ח, שנערך בין השנים 2019 ליוני 2021, כלל בתי קברות יהודיים בקרואטיה, גאורגיה, הונגריה, ליטא, פולין, סלובקיה ואוקראינה. מבין המדינות הללו, נמצא כי בבתי העלמין היהודיים בליטא נמצא המספר הגבוה ביותר של אתרי סיכון, כאשר 55% מהם הושחתו או בסיכון מיידי להריסה.

הדו"ח החדש הוא השני על ידי אנשי הקבוצה שעומדים מאחורי היוזמה. בדו"ח של 2018-19, הקבוצה סקרה כמעט 1,500 בתי קברות יהודיים ביוון, ליטא, מולדובה, סלובקיה ואוקראינה. במימון הרפובליקה הפדרלית של גרמניה אנשי הקבוצה גידרו מעל 200 אתרים.

"עם למעלה מ -3,000 אתרים שנסקרו כעת, התמונה הנוגעת להרס והזנחה מאסיביים של בתי קברות יהודיים בעיירות ובכפרים בהם נהרסה קהילות בשואה היא כעת ברורה לראות", אמר פיליפ כרמל, מנכ"ל היוזמה.

רבים מבתי העלמין לא היו ידועים לחוקרים עם תחילת הפרויקט, אך בעבודה עם מודדים וארכיונים, הם השתמשו במפות ובמסמכים אחרים כדי לאתר אתרים שנשכחו. הבודקים השתמשו בתצלומים מהקרקע ובאמצעות מל"טים מוטסים או רחפנים כדי לסמן טוב יותר את גבולותיהם.

היוזמה היא חלק מהדחף הרחב יותר של האיחוד האירופי לקידום המורשת היהודית באירופה. העבודה על הדו"ח מומנה על ידי מענק של מיליון יורו מהנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי.

בית עלמין בתי עלמין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד