י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
למרות הריגת העיתונאי

דיווח: חברות ישראליות סייעו לסעודיה באמצעי ריגול

תוכנות ריגול ישראליות סייעו לסעודיה לרגל אחרי יריבים | בנוסף, ישראל עודדה חברות ישראליות לעבוד עם הממלכה הסעודית למרות חיסולו של עיתונאי שביקר את המשטר, כך מדווח היום ה'ניו יורק טיימס'

דיווח: חברות ישראליות סייעו לסעודיה באמצעי ריגול
אילוסטרציה צילום: unsplash

ישראל אישרה בחשאי לחברות ישראליות לתת שירות מעקב סייבר למען ממשלת ערב הסעודית, למרות הגינוי הבינלאומי נגד הממלכה לאחר הריגת העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, שעל פי החשד גופתו בותרה בתוככי הקונסוליה הסעודית בטורקיה.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח, כי לאחר הרצח של מר ג'אמל חשוקג'י בשנת 2018, אחת החברות הישראליות, קבוצת NSO, ביטלה את חוזיה עם סעודיה על רקע האשמות כי נעשה שימוש לרעה בחברה כדי לחסל את העיתונאי.

עוד דווח, ממשלת ישראל עודדה את NSO ושתי חברות נוספות להמשיך לעבוד עם סעודיה, והוציאה רישיון חדש עבור חברה רביעית לעבודה דומה, מאז על פי הדיווח, סעודיה המשיכה להשתמש בתוכנת הריגול לניטור מתנגדי משטר ומתנגדים פוליטיים.

העובדה שממשלת ישראל עודדה את חברותיה הפרטיות לבצע עבודות ביטחון למען הממלכה - אחד ממתנגדיה ההיסטוריים ואומה שעדיין אינה מכירה רשמית בישראל - היא עדות נוספת לשינוי הבריתות המסורתיות באזור על ידי ישראל וכמה מדינות המפרץ הפרסי לאחד כוחות נגד איראן מציין ה'טיימס'.

ה'טיימס' מציין כי ישראל מתעקשת כי אם היו משתמשים בתוכנות ריגול ישראליות כלשהן כדי להפר זכויות אזרח, ישראל תבטל את רישיון החברה. בסופו של דבר חברת NSO ביטלה את החוזים עם סעודיה בסוף 2018.

"אם משרד הביטחון מגלה שהפריט נמצא בשימוש בניגוד לתנאי הרישיון, במיוחד לאחר כל הפרה של זכויות אדם, נפתח הליך של ביטול רישיון הייצוא הביטחוני או אכיפת תנאיו", נכתב בהצהרה של משרד הביטחון בתגובה לשאלות ה'ניו יורק טיימס'.

משרד הביטחון סירב להשיב לשאלות ספציפיות אודות הרישיונות שהעניק לחברות הישראליות, אך אמר כי "נלקחים בחשבון מגוון רחב של שיקולים ביטחוניים, דיפלומטיים ואסטרטגיים" כאשר הם שוקלים אם להעניק רישיון לייצוא טכנולוגיית סייבר פוגענית.

בהודעת חברת NSO נמסר כי החברה לא יכולה לדון בזהות לקוחותיה הממשלתיים, אך הוסיפה: "כפי שהצהירה NSO בעבר, הטכנולוגיה שלנו לא נקשרה בשום צורה לרצח המתועב של ג'מאל חשוקג'י, זה כולל האזנה, ניטור, מעקב או איסוף מידע".

בנוסף טוענים בחברה, כי לאחר הרצח, חברת NSO ערכה חקירה פנימית בשאלה האם אחד מכליו שימש את הגורמים הסעודים למבצע הריגת העיתונאי, והגיעו למסקנה שלא.

סעודיה תוכנת ריגול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד