י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לאחר שהועמדו למכירה

הקהילה היהודית ברומניה תקבל חזרה חפצים יקרי ערך שנגנבו

הקהילה היהודית בקלוז' רומניה, תהיה בין מספר קהילות במזרח ומרכז אירופה שתקבל חזרה מהרשויות האמריקאיות 17 מגילות וכתבי קדושה שנגנבו מהקהילות היהודיות במהלך מלחמת העולם השנייה, ונתפסו לאחר שהועמדו למכירה פומבית בארה"ב

הקהילה היהודית ברומניה תקבל חזרה חפצים יקרי ערך שנגנבו
יהודי ברומניה צילום: יעקב נחומי

שבעה עשר אגרות שחברה קדישא השתמשו בהם בשביל הלוויות, וכתבי יד שנגנבו מקהילות יהודיות במרכז ומזרח אירופה במהלך השואה יוחזרו כעת לבעליהן החוקיים, כך קבע משרד המשפטים האמריקני.

אחד מהפריטים, רישום קבורות בכתב יד מהמאה ה-19, יוחזר לקהילה היהודית בקלוז' במערב רומניה, נשיא הקהילה רוברט שוורץ גילה את הידיעה הזו בהפתעה, הוא אמר שהוא לא ידע על ההחלטה, וקרא זאת באתר מקומי Balkan Insight.

"איש לא הודיע לי באופן רשמי, וגם באופן ולא רשמי, אני שומע על כך לראשונה ואני שמח לגלות זאת", אמר שוורץ, ניצול שואה בעצמו. "עכשיו אני רק רוצה, ומצפה מכל הלב, שכתב היד יחזור לקלוז' ולא לשום מקום אחר" אמר.

הפריטים ההיסטוריים משכו את תשומת ליבם של הרשויות האמריקאיות בעת מכירתם במכירה פומבית בניו יורק בפברואר האחרון. הפריטים מכילים תפילות יזכור, דפי זיכרון ושמות של נפטרים בקהילות היהודיות, וכן כללי התנהגות של הקהילות ובמקרים נוספים שמות יהודים שגורשו על ידי הנאצים למחנה הריכוז אושוויץ.

"כתבי היד והמגילות הוחרמו על ידי אנשים שלא הייתה להם כל זכות לעשות זאת במהלך השואה ולאחריה", נכתב בהודעת פרקליטות ארה"ב. למסמכים לא צורף שום תיעוד של מקור או העברה רשמית של ניצולים מאותן קהילות, מה שהביא את החוקרים למסקנה שלא ניתן היה לייבא אותם באופן חוקי, והם פשוט נגנבו.

החקירה נעשתה בעתירה שגובשה בפברואר האחרון על ידי ארגוני מורשת יהודים והקהילה היהודית בקלוז', במטרה לעצור את המכירה של אחד הגליונות במכירה פומבית בניו יורק, פנקס זיכרון בכתב יד של המאה ה-19 של קבורותיה היהודיות בעיר.

בדיקה אחר כך של חפצים אחרים שהוצעו במכירה הפומבית הובילה לגילוי מסמכים דומים השייכים לקהילות יהודיות אחרות בהונגריה, סלובקיה ואוקראינה.

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", בפברואר השנה בית מכירות פומביות בניו יורק השעה מכירת מסמך שלטענת הקהילה היהודית ברומניה הוא נגנב ממנה.

חברת "קסטנבאום אנד קומפני" (Kestenbaum & Company) חברה בברוקלין המתמחה בטיפול בתרבות יהודית נדירה במשך 25 שנה, הוציאה למכירה ביום רביעי מסמך מהמאה ה-19, שלדברי הקהילה היהודית בקלוז' רומניה, שייך לחברא קדישא המקומית.

רומניה קהילה יהודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד