ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"להגביר את הלחץ"

ארה"ב: מאמר בעיתון החשוב קורא שלא להסכים לתנאי איראן

איראן, מאז עלה ג'ו ביידן לכס הנשיאות, מעלה את הרף ואת דרישות הסף להסכם הגרעין | מאמר מערכת שמתפרסם ב'וול סטריט ג'ורנל', מהעיתונים החשובים בארה"ב קורא לביידן שלא להיכנע

ארה"ב: מאמר בעיתון החשוב קורא שלא להסכים לתנאי איראן
ג'ו ביידן צילום: פלאש 90

מאמר מערכת שמתפרסם ב'וול סטריט ג'ורנל', מהעיתונים החשובים בארה"ב, מציין כי ממשל ביידן בחיפוש אחר אפשרות להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015 כבר הסכים להסיר את "הסנקציות החזקות ביותר" אך איראן דורשת יותר, העיתון קורא לממשל ביידן לא לקבל את התכתיבים של איראן.

הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, פרש באופן חד צדדי מההסכם בשנת 2018, ואיראן טוענת כי אם תעשה עסקה עם ממשל ביידן, אין כל ערובה שממשל אמריקני עתידי יקיים את ההסכם. איראן דורשת סעיף שיחייב את ארה"ב לקבל אישור עתידי לפרוש מהעסקה.

אך ב'וול סטריט ג'ורנל' נכתב כי "סעיף כזה אינו חוקי, נשיא ארה"ב לא יכול למנוע מהקונגרס או נשיא עתידי לשנות את המדיניות, במיוחד כאשר הסכם הגרעין מעולם לא הוגש לסנאט לאישור".

במאמר המערכת נטען כי הנשיא ביידן לא יביא את ההסכם החדש לאישור הסנאט מכיוון שהוא יודע שהוא לא יקבל רוב לכך. מאמר המערכת מסכם כי איראן גוררת את המשא ומתן, תוך כדי שהיא ממשיכה להגביר את תוכנית הגרעין שלה. אם הממשל האמריקני ייאלץ לנטוש את המשא ומתן, פירושו "לחזור לדרך הסנקציות בלחץ מרבי כמו טראמפ, עליו גורמים בממשל ביידן העבירו ביקורת".

כמו כן, נטען במאמר, שככל שהמחאות נגד המשטר גוברות באיראן, ממשל ביידן צריך להגביר את הלחץ על המשטר ולא לתת לו דרך מילוט. ממשל ביידן מקדם את הסכם הגרעין, ואחרי שזה ייחתם, הממשל ישאף לנהל משא ומתן אודות הטילים הבליסטיים של איראן ומדיניות ההתערבות שלה באזור.

אולם המתנגדים טוענים כי חזרה להסכם והסרת הסנקציות תסיר את כל התמריצים לאיראן להסכים להמשך הדיונים.

גורמים איראניים אמרו שוב ושוב כי שיחות רב-צדדיות בווינה מוגבלות רק ךהסכם הגרעין והן לא ינהלו משא ומתן בנושאים אחרים. בעלות הברית האזוריות בוושינגטון, ישראל ומדינות ערב במפרץ הפרסי דורשות גם הן עסקה כוללת ולא רק החייאת ההסכם מתקופת אובמה.

בהקשר לכך, ד"ר אור רבינוביץ' מהמחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית אומרת: "בשבועות האחרונים אנו שומעים סוג של התפכחות ושינוי טון של ראש הממשלה בנט ביחס להסכם הגרעין האיראני"

ד"ר אור רבינוביץ' מהמחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית התייחסה היום למדיניות ראש הממשלה נפתלי בנט כלפי איראן ביחס למדיניות בה נהג בנימין נתניהו:

"בנט והצוות שלו עוברים תהליך התפכחות. בשבועות הקרובים נדע את מידת ההתגבשות שלה. בנט היה תומך מאוד נמרץ במדיניות הקשוחה של נתניהו כלפי איראן. הוא התייחס כמה פעמים לאיראן כתמנון רב זרועות, למשל לפרויקט דיוק הטילים של האיראנים. בנט גם דיבר על כך שצריך להכות בראשו של התמנון. הוא תומך בצורה אקטיבית במדיניות של נתניהו. בשבועות האחרונים אנו שומעים סוג של התפכחות ושינוי טון ונדע אם זה יוביל מדינות שונה בשבועות הקרובים".

ד"ר רבינוביץ' הוסיפה לגבי המדיניות החדשה של בנט: "מה שאנחנו יודעים זה שבנט אומר לאנשים שמדברים איתו בנושא האיראני שהוא פתוח לשמוע מה הם אומרים בסוגיית החזרה להסכמי הגרעין. המדיניות של נתניהו הייתה ריכוזית ושונה, הוא החליט כמעט הכל בלי התייעצות עם המנגנונים השונים, עכשיו יש קו שונה. גם שר החוץ לפיד וגם ראש הממשלה בנט אומרים שאת הביקורת שלהם כלפי ארה"ב וממשל ביידן הם יגידו בדלתות סגורות".

בנוגע למדיניות "אין הפתעות" שנתניהו טוען כי לפיד סיכם עם ארה"ב, אמרה: "חשוב לציין שהעיקרון שישראל לא רוצה להפתיע את ארה"ב הוא עיקרון על שישראל דבקה בו עם השתדלות כללית ארוכת שנים עם חריקות פה ושם. נתניהו מנסה להפוך את המדיניות שלו של תקיפת הדמוקרטים והסכם הגרעין לכזו שתכבול את ראש הממשלה החדש בנט כדי שלא ישתף פעולה עם ממשל ביידן".

על הביקור הצפוי של ראש הממשלה בנט בארה"ב ופגישתו עם ביידן אמרה: "אני חושבת שהביקור הוא רק התחלה של תקופה מאוד אינטנסיבית בכל הקשור לאיראן, כי לא ברור לנו לאן פניה של איראן, האם לחזור להסכם שזו הייתה ההערכה שלנו, או שעדיף להם לא לחזור ולהישאר מחוץ להסכם ולעשות מה שהם רוצים בתחום הגרעיני, וזה מצריך חשיבה מחדש.

הפגישה של ביידן ובנט תהיה יריית הפתיחה של דיאלוג כללי אסטרטגי בנושא זה, מה ישראל והאמריקאים יעשו אם האיראנים ימשיכו להתקדם בתוכנית הגרעין".

לסיום התייחסה ד"ר רבינוביץ' לנשיא הנבחר של איראן, אברהים ראיסי: "אנחנו לומדים על פניו שחמינאי הוא זה שיחליט בנושא החזרה להסכם, אבל לראיסי יש חלק בהחלטה. הבעיה שלנו היא שכרגע איראן שמה לב שלא משנה כמה היא מקדמת את תכנית הגרעין, הקהילה הבינלאומית לא מגיבה בכלל, כי היא מחכה שאיראן תחזור להסכם, אבל אם הם לא יחזרו להסכם אנחנו באמת צריכים לשנות כיוון ולחשוב מה עושים, כי אם איראן תעשיר אורניום ברמות של 60% ויגיעו לשלבים קריטיים, זה משחק חדש לגמרי ומאוד שונה מאיראן שהייתה לנו ב-2015".

את הדברים אמרה ד"ר רבינוביץ לתכנית רצועת הבטחון עם טלי ליפקין שחק בגלי צה"ל.

וול סטריט ג'ורנל ג'ו ביידן איראן הסכם הגרעין האיראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד