י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ההיסטוריה חוזרת

ספרד התחייבה לתת אזרחות לצאצאי מגורשים: אך דחתה את הבקשות

בשנת 2015, ספרד הודיעה כי תעניק אזרחות לצאצאי יהודים ספרדים שגורשו במהלך האינקוויזיציה הספרדית. אך בחודשים האחרונים כמעט כל הבקשות נדחו

ספרד התחייבה לתת אזרחות לצאצאי מגורשים: אך דחתה את הבקשות
ספרד צילום: Photo by Ashutosh Sonwani from Pexels

מריה סאנצ'ז, התעסקה בארבעת העשורים האחרונים במעקב אחר מוצאה היהודי מספרד. היא יצרה תרשים שנמשך לאורך כמעט 1,100 שנה, וכלל שלושה בני משפחה שנשפטו באינקוויזיציה הספרדית. ממצאיה אף הובילו אותה לנהל אורח חיים יהודי.

לאחר שממשלת ספרד אמרה בשנת 2015 כי תעניק אזרחות לאנשים ממוצא יהודי ספרדי, תוכנית שפורסמה כהתנצלות בגין גירוש יהודים שהחלה בשנת 1492 - הגישה סאנצ'ז בקשה. היא שכרה עורך דין להגירה, השיגה תעודה מבית הכנסת שלה להוכיח את יהדותה וטסה לספרד כדי להציג את תרשים העץ המשפחתי שלה בפני נוטריון.

ואז, בחודש מאי, היא קיבלה מכתב דחייה. "זה הרגיש כמו אגרוף במעיים" אמרה גב' סאנצ'ז היום בת 60, נאמר לה שהיא לא הוכיחה שהיא יהודייה ספרדית. "גירשת את אבותיי החוצה, עכשיו אתה עושה את זה שוב" אמרה ל'ניו יורק טיימס'.

מסתבר כי ספרד דחתה יותר מ-3,000 בקשות בחודשים האחרונים, מה שמעלה שאלות בנוגע להודעה של המדינה לגבי הבטחתה לתיקון אחד הפרקים האפלים בתולדותיה, האינקוויזיציה. ה'ניו יורק טיימס' מדווח, כי בשנה שעברה בקשה אחת נדחתה, אך כ-34,000 בקשות התקבלו.

לפחות 17,000 איש נוספים לא קיבלו תגובה כלל, רבים מהם המתינו שנים והוציאו אלפי דולרים על שכר טרחת עורכי דין ונסיעות לספרד כדי להגיש את הניירת.

עדיין לא ברור מדוע גל הדחיות הגיע עכשיו. ממשלת ספרד אמרה כי היא פשוט מנסה להתמודד עם כל המקרים. אולם עורכי דין המייצגים מועמדים טוענים כי הם מרגישים כי גורמים רשמיים פשוט שינו את הנהלים, והם הפסיקו רשמית לקבל בקשות בשנת 2019.

מרקוס טוליו קבררה מוונצואלה שקיווה לפתוח עתיד חדש בספרד, אמר ל'ניו יורק טיימס', כי משפחתו בת 9 נפשות קיבלה החודש ארבע דחיות, כאשר השאר עדיין ממתינים להחלטה. קבררה, המתגורר בוולנסיה שבוונצואלה, עיר ענייה עם כנופיות פשע, אמר כי הוציא כמעט 53 אלף דולר להגשת הבקשות, חלק ניכר מחסכונות המשפחה.

הסירוב לבקשות עוררו את זעמם של גורמים רשמיים בוושינגטון, כולל המחוקקת תרזה לגר פרננדז, הדמוקרטית מניו מקסיקו, "הסירוב שלהם גרוע יותר מאשר אם לא היו מציעים אזרחות מלכתחילה", אמרה פרננדז על ספרד. "זו דוגמה לאופן שבו אתה לא נותן פיצויים".

בהצהרת משרד המשפטים בספרד, האחראי על הבקשות, אמר כי עשה כמיטב יכולתו להקפיד על החוק הספרדי וכי זה טבעי שהוא יצטרך לדחות תיקים רבים.

ספרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד