ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
'מחנה השינוי'

הממשלה תאשר היום את הגזרות שיפגעו בשכבות המוחלשות בישראל

היום צפויה הממשלה לעלות לדיון שלל גזרות כלכליות במסגרת אישור 'תקציב המדינה' שחלקן עתידות לפגוע קשות בבשכבות החלשות | מהתערבות בחינוך, ובמשכירי הדירות ועד פגיעה בתשואה הפנסיונית | החקלאים יעלו היום למחות בבירה | באופוזיציה מבטיחים: "נפעל לסכל"

הממשלה תאשר היום את הגזרות שיפגעו בשכבות המוחלשות בישראל
ישיבת ממשלה צילום: מארק ישראל סלאם, לע"מ

תקציב המדינה, אולי המשוכה הגדולה ביותר הניצבת בפני ממשלתו של ראש הממשלה בנט. אין תקציב מדינה כבר מאז סוף 2019, אז פג תוקפו של התקציב האחרון שאושר במרץ 2018, לצד חוק הסדרים, כמקובל. מאז אין תקציב מאושר וגם לא חוק הסדרים חדש, והתקציב ההמשכי לשנת 2021 התבסס על נתונים ישנים שכבר אינם ריאליים, במיוחד במשבר הקורונה.

היום (ראשון) הוא יועלה יחד עם חוק ההסדרים לדיון קריטי בישיבת הממשלה. לישראל, נזכיר, זהו גם האתגר הראשון של שר האוצר אביגדור ליברמן - שזה תקציב המדינה הראשון שהוא מעביר. הגזרות שצפויות לעלות היום לאישור על ידי הממשלה, כוללות פגיעה בחינוך, בחולים, במשכירי הדירות, בפנסיונרים ובחקלאות, ביטול ההנחות ברב קו, היטל חדש על ביטוחי בריאות והזנחת הנכים

מעיון בתקציב המדינה וחוק ההסדרים שיאושר היום על ידי ממשלת הגזירות עולה כי משכירי הדירות יפגעו כלכלית, פגיעה שללא ספק תיפול על ציבור שוכרי הדירות. כמו כן, יוטלו מיסים חדשים על הביטוחים בקופות החולים, כאשר אזרחי מדינת ישראל בעיקר המבוגרים ישלמו את המחיר.

מדובר בפגיעה קשה באפשרות של החולים לקבל שירותי רפואה פרטיים דרך הקופות. גם הנכים עשויים להיפגע מהרפורמות שמוביל אביגדור ליברמן. הפעם מדובר בהנגשה לנכים. האוצר מנצל את חוק ההסדרים כדי לדחות את הרגע שבו כל מתקן ממשלתי וציבורי יהיה מונגש.

מצד אחד נראה שיש התקדמות: מתוך 1,330 בניינים ממשלתיים, 1,064 יהיו מונגשים בסוף השנה, כלומר 80%. מצד שני 266 בניינים ממשלתיים כלומר כ-%20 עדין לא יהיו. החשיבות של הנגשת בניינים ממשלתיים גדולה כמובן יותר מכל בניין אחר, גם בגלל השירותים החיוניים שהם מספקים וגם בגלל הדוגמה לציבור.

עוד מתוך הגזרות: פגיעה בתשואה הפנסיונית. עוד עולה מטיוטת חוק ההסדרים כי משרדי האוצר והתחבורה רוצים להשית עלויות נוספות על נוסעי התחבורה הציבורית ומבקשים לבטל את הנחת הערך הצבור ברב קו. במסגרת ההנחה, על כל 30 שקלים שמטעינים מקבלים 5.7 שקלים נוספים, כלומר 5.37 שקלים (%25 הנחה) גורם במשרד התחבורה אומר כי "האוצר רוצה לעשות רפורמה במחירים, ואנחנו רוצים לעשות רפורמה בשירות הניתן סביב התעריפים. תהום פעורה בינינו בנוגע לרפורמה הזו".

רפורמת החקלאות, שעיקרה פתיחת השוק ליבוא פירות וירקות והפחתת מכסים, עלולה לשנות את כללי המשחק שגם כך היו לא פשוטים - ולחסל את ענף הבננות, כך מזהירים מגדלי הבננות בשיחה עם 'ידיעות אחרונות'. אריק מלצמן מעין גב, טוען כי "אם הרפורמה הזו תעבור, אז זה סוף הענף בעין גב. אין לנו שום סיכוי להתחרות בייבוא זול מכל העולם, גם ככה אנחנו מתנהלים על הקשקש".

החקלאים לא מתכוונים להרים ידיים מול הגזירות החדשות, ובכוונתם להגיע היום למשרד ראש הממשלה בירושלים ולהפגין, בשעה שהשרים ידונו בגזירות התקציב והרפורמות הקשות בחוק ההסדרים. החקלאים מוחים על "הרפורמה ההרסנית", אותה מנסים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר לקדם במסגרת חוק ההסדרים ולא בהסכם מול החקלאים.

יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי אמר: "ש"ס עמדה תמיד לימין החקלאים וההתיישבות. במשך שנים רבות הנציגים שלנו בכנסת ובממשלה פעלו ללא לאות למענם. מדינה שלא יודעת להעריך את אנשי האדמה שלה ורוצה להסתמך על "ידידים" מהאיזור – לאן נגיע. כמי שמסתובב ומכיר את קו העימות, אם לא יהיה לחקלאים את הביטחון המינימלי הכלכלי הזה, שום השקעה במיגון של מיליארדים לא תעזור. יצטרכו לשים שם חטיבות של צבא. לכן, אנחנו בש"ס נפעל בכל הוועדות שיש לנו כדי לסכל את הרפורמה הזו".

גזירות כלכליות תקציב המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד