י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ההנהגה מקצינה

הסכם הגרעין: גורמים בממשל ביידן פסימיים

ימים ספורים לפני השבעת הנשיא האירני החדש אבראהים ראיסי, בוושינגטון יודעים היטב כי טהרן עשויה להקשיח את עמדותיה - ובכך לפגוע במו"מ • השליח האמריקני לענייני אירן: "סיכון של ממש שהם ישובו עם דרישות לא ריאליות" • וגם - מה יהיה המחיר של כישלון בשיחות הגרעין?

הסכם הגרעין: גורמים בממשל ביידן פסימיים
אברהים ראיסי צילום: צילום מסך

כוננות בוושינגטון: ימים ספורים להשבעת הנשיא האירני החדש אבראהים ראיסי, שידוע כאדם שמרן וקיצוני אף יותר מקודמו - ובממשל ביידן מביעים ספק לגבי הסיכויים שהשיחות עם אירן יבשילו לחזרה להסכם הגרעין. אנשיו של ביידן לא מסתירים את חששותיהם וסבורים כי האירנים עשויים להגיע לשולחן המשא ומתן עם דרישות חדשות, שעלולות לתקוע את סבב השיחות.

"קיים כאן סיכון של ממש שהם ישובו עם דרישות לא ריאליות לגבי מה שהם יכולים להשיג בשיחות האלו", אמר השליח האמריקני לשיחות הגרעין רוברט מאלי. אולם, מאלי הוא לא היחיד שחושב כך, אלא גם פקידי ממשל ביידן, שכבר הספיקו להכיר את הגישה האירנית ושוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" מביעים עמדה זהה. "בשלב הזה נצטרך להעריך מחדש את הדרך קדימה, מקווים שזה לא יגיע לשם", הוסיף מאלי.

במערכת הביטחון הישראלית מכירים היטב את ראיסי, שידוע בכינוי "הקצב" ויכנס לתפקידו ביום חמישי - לאחר שכיהן בעבר כראש הרשות השופטת. ההערכה היא כי עם כניסתו לתפקיד, ראיסי יאמץ את הקו השמרני והקיצוני של המנהיג העליון של אירן, עלי חמנאי. לטענתם, ראיסי עשוי להאיץ את מגמת ההתבססות האירנית בגבולות סוריה ולבנון וכן לתמוך בהסכם הגרעין, כמו שעשה קודמו בתפקיד.

במהלך מסיבת העיתונאים שהתקיימה בטהרן, לאחר שראיסי נבחר לתפקיד, הוא הדגיש  כי יחסי החוץ של אירן לא יהיו תלויים בהחלטות שיתקבלו במסגרת הסכם הגרעין. "נהיה באינטראקציה עם כל העולם", אמר. בהמשך דבריו ציין כי ארה"ב הפרה את הסכם הגרעין והאשים את האיחוד האירופי בכך שלא הצליח למלא את התחייבויותיו: "וושינגטון ומדינות אירופה צריכות להצדיע להסכם הגרעין ולכבד אותו".

בשלב זה עדיין לא ברור אם ראיסי יבחר להמשיך עם צוות המשא ומתן האירני הקיים או יחליט להחליפם בנאמנים משלו, כדי להראות למערב שהם יכולים לנקוט ביד נוקשה יותר - אלא שלשני הצדדים יש הרבה מה להפסיד, במקרה של כישלון במו"מ. ביידן רואה בהחייאת הסכם הגרעין מטרה עליונה, לאחר שטראמפ החליט לפרוש ממנו. צעד זה גם קריטי למאמצים שמוביל הממשל בארה"ב לשיקום היחסים עם בעלות הברית האירופיות.

בתוך כך, השליח האמריקני לשיחות הגרעין התראיין בשבוע שעבר בתוכנית האירוח של מהדי חסן והתייחס לעמדת ארה"ב בנושא הסכם הגרעין. "אם אירן הייתה רוצה, היינו מסירים את הסנקציות כבר במרץ תמורת חזרתה להגבלות בהסכם הגרעין", אמר מאלי.

"המצב הנוכחי הוא מצב שקיבלנו בירושה - מצב שהנשיא ביידן החליט שעלינו לסיים", הוא הדגיש. "מנהלתו של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ קיימה בשעתו קמפיין לחץ מסיבי על אירן, שבמידה מסוימת הכשיל את ארה"ב ופגע באינטרסים שלה".

כרגע עוד אין לדעת האם אכן יש סיכוי להסכם גרעיני בין ארה״ב לאיראן. כמובן שהדבר משליך ישירות על בטחונה של מדינת ישראל.

איראן אברהים ראיסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד