י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מהלך חסר תקדים

שר הבריאות האיראני מבקש מחמינאי לערב את הצבא באכיפת סגר

על רקע כניסת נשיא חדש לתפקידו בשבוע הקרוב באיראן, נשיא שמונה על ידי האייתוללה חמינאי, פנה שר הבריאות היוצא של איראן, סעיד נאמאקי, למנהיג העליון עלי חמינאי וביקש את התערבותו להכריז על סגר באיראן עם אכיפה של כוחות צבא. מהלך חסר תקדים אם אכן יקרה

שר הבריאות האיראני מבקש מחמינאי לערב את הצבא באכיפת סגר
אזרחים באיראן. אילוסטרציה צילום: unsplash

במכתב שפורסם ביום ראשון, כתב נאמאקי כי "במצב של העברת כוח הוא מרגיש מחויב להעביר את חששותיהם של בכירים בבריאות, ורופאים בכירים, באשר למצב החמור במדינה שנוצר על ידי גרסת הדלתא ההולכת וגדלה של נגיף הקורונה".

הוא אמר לחמינאי כי הסגר האחרון בטהראן נכשל לחלוטין, שכן כל המסעדות, והעסקים נותרו פתוחים ואנשים עשו טיולים לערים אחרות, וביקש את התערבות כוחות צבא בכדי לאכוף נעילה מוחלטת.

מאז פברואר 2020, כאשר התפשטה מגיפת הקורונה באיראן, הכריזה הממשלה על סגרים רבות, אך אף אחת מהן לא עבדה בגלל חוסר אכיפה. אנשי הדת סירבו לבטל את המפגשים הדתיים והנשיא חסן רוחאני נרתע מלסגור עסקים בעיקר על רקע הידרדרות הכלכלה. כתוצאה מכך איראן חווה כעת את הגל החמישי של המגיפה עם למעלה מ-30,000 מקרים מאומתים ביום.

"כל שנייה שאנו מעכבים את ההחלטה, הטרגדיה תהיה גדולה יותר והפגיעה שלה במדינה כבדה יותר", כתב נאמאקי במכתבו שפורסם בכמה אתרים איראניים. הוא הוסיף כי "אולי סגר רציני של שבועיים בנחישות ושימוש בכוחות צבא והמשטרה, עם התמודדות קפדנית עם אלה שיפרו את הסגר, עלול למנוע מעט את התפשטות הנגיף".

נאמאקי מתח גם ביקורת על מנהיגים ומוסדות דתיים ואמר כי עולי רגל ומבקרים אפגנים ופקיסטנים הם אורחים של מוסדות דת, ולממשלה אין מידע או מושג על השפעתם בכל הנוגע להפצת הנגיף.

במהלך 18 החודשים האחרונים, אנשי ציבור רבים והתקשורת מתחו ביקורת על ממשלת נאמאקי ורוחאני על התמודדותם עם המגיפה, הנתונים הרשמיים הנמוכים לכאורה של נדבקים ומקרי מוות שהוציא משרד הבריאות, לא מסתדרים עם הנעשה בשטח, עד כה היו לאיראן כמעט 4 מיליון מקרי קורונה, ויותר מ-90,000 מקרי מוות רשמיים, שלדברי מומחים יכולים להיות גבוהים פי שניים.

נאמאקי עצמו ספג ביקורת על החנופה הפומבית החוזרת שלו למנהיג העליון, במקום לפעול בצורה יעילה להדברת המחלה. במכתב באמצע יולי אמר נאמאקי לחמנאי: "כל עוד יש אלוקים והתפילות שלך, אין לנו חשש להתפרצות המחלה". המכתב היה מלא חנופה פואטית, כגון השוואת קולו של חמינאי לכוח עליון.

במכתבו נאמאקי ציין כי מערכת הבריאות נמצאת על סף התמוטטות, כאשר "התשתיות והציוד נשחקים, וגם אם יש לנו מיטות פנויות, אין לנו כוח אדם".

שר הבריאות איראן חמינאי מכתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד