י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מתקופת אברהם אבינו

17,000 חפצים עתיקים שנשדדו מעיראק הוחזרו במטוס של ראש הממשלה

אלפי חפצים עתיקים יקרים שלא יסולא בפז, נגנבו בעקבות פלישת ארה"ב לעיראק ב-2003 | בסוף השבוע האחרון הם חזרו במטוסו של ראש ממשלת עירק שנועד בארה"ב עם הנשיא ביידן  

17,000 חפצים עתיקים שנשדדו מעיראק הוחזרו במטוס של ראש הממשלה
חפירות ארכיאולוגיות, אילוסטרציה צילום: רועי לירן, רשות העתיקות קרן קובלו-פארן

ארה"ב הודיעה בסוף השבוע כי היא מחזירה לעיראק 17,000 חפצים ארכיאולוגיים. החפצים, בני כ-4,000 שנה ומהתקופה השומרית, הוחזרו לעיראק ביום חמישי האחרון על טיסתו של ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-קדימי, שהיה בוושינגטון לצורך פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

ההיסטוריון העיראקי עבדאללה חורשיד קאדר עוסק בתחום הארכיאולוגיה מאז שנת 2000, כשהתחיל את לימודיו לתואר שני באוניברסיטת סלאח-אל-דין בארביל שבצפון עיראק, שם הפך לפרופסור לארכיאולוגיה.

כמנהל המכון העיראקי לשימור עתיקות ומורשת, קאדר מתרגש שמדינתו תקבל את אוצרותיה העתיקים מארה"ב. "מרגיש נהדר ומלא תקווה בגלל התגובות החיוביות מארצות הברית", אמר בראיון לאתר הגרמני DW.

שר התרבות העיראקי, חסן נאזים, כינה את ההשבה "חסרת תקדים", אמר כי מדובר ב"החזרת העתיקות הגדולה ביותר לעיראק" ו"תוצאה של חודשים של מאמצים של הרשויות העיראקיות בשיתוף עם שגרירות עיראק בוושינגטון", אמר בעיתונות.

"רוב החפצים האלה היו חלק מהחומרים שנבזזו ממוזיאון עיראק בבגדד במהלך הפלישה לארה"ב", אמרה לאתר DW אליזבת סטון, ארכיאולוגית ופרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק. סטון השתתפה במסעות ארכיאולוגיות שונות לעיראק, כולל מסע בשנת 2012, שם חפרו היא וצוותה בסמוך לאתר 'אור כשדים' שם היה ביתו של אברהם אבינו, ידוע כי 'אור כשדים' הייתה ממוקמת בארץ ארם נהריים אך זיהויה הוודאי שנוי במחלוקת, אך ארכיאולוגים רבים קבעו כי 'אור כשדים' נמצאת בדרום עיראק.

לדברי סטון, חפצים אלה עזבו את עיראק באמצעות סחר בלתי חוקי בעתיקות. "היה ברור לכולם כי אלה נגנבו מהמוזיאון מכיוון שהיו עליהם מספרי קטלוג ולכן לא יכלו לבוא מחפירות בלתי חוקיות", הוסיף הארכיאולוג.

כמה חפצים הוחרמו על ידי פקידי המכס, אך אחרים נקנו על ידי אוניברסיטת קורנל וחובבי עתיקות, אמרה סטון, חלקם היו בתצוגה של מוזיאון התנ"ך בוושינגטון הבירה.

ב-27 ביולי הורה בית משפט בניו יורק על חילוט אחד החפצים, אשר על פי הדיווחים נרכש על ידי סוחר עתיקות אמריקאי ממשפחתו של סוחר מטבעות בלונדון, כך נמסר בהודעת משרד המשפטים האמריקאי.

מנהל מכון לשימור עתיקות, עבדאללה חורשיד קאדר, מקווה שגם שאר העולם יתערב ויעזור לשחזר חפצים אבודים אחרים. בינתיים, הארכיאולוג ועמיתיו עסוקים בהנחת היסודות להקמה מחדש של מוסדות ארכיאולוגיים שנפגעו במהלך שנים של מלחמה ועימותים.

חפצים עתיקים עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד