י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הכביסה חשפה את המיקום

כך ה-CIA מצא את בן-לאדן: עלייתו ונפילתו של הטרוריסט קמצן

אנליסט לביטחון לאומי ומפיק ברשת CNN לשעבר, פיטר ברגן, משרטט בספר חדש "עלייתו ונפילתו של אוסאמה בן לאדן" שייצא ביום שלישי הקרוב את השתלשלות העניינים החל מפיגועי התאומים ועד לחיסולו של הארכי טרוריסט 

 כך ה-CIA מצא את בן-לאדן: עלייתו ונפילתו של הטרוריסט קמצן
בן לאדן בביתו צילום: רשתות ערביות

כשביצע את הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001, בן לאדן, אז בן 44, חי באפגניסטן עם שלוש נשים, הוא ארגן ותכנן את חטיפת המטוסים שהפילו את מגדלי התאומים והביא למותם של כ-3,000 בני אדם.

לאחר הפיגועים משפחתו המורחבת של אוסאמה בן לאדן התפזרה, בן לאדן שהקים את ארגון הטרור 'אל קאעידה' וכינה זאת "מלחמת קודש במערב" הסתתר בצפון פקיסטן. אך עד שנת 2004. כאשר ארצות הברית הסתבכה באפגניסטן ובעיראק, בן לאדן הרגיש שהמרדף נגדו מתפוגג, כך על פי הספר החדש.

אז הורה בן לאדן לשומר הראש שלו, איברהים סעיד אחמד עבד אל-חמיד, לרכוש אדמה, לשכור אדריכל ולבנות מבצר גדול מספיק בכדי לשכן את המשפחה באבוטבאד שבפקיסטן.

איברהים הוציא סך של 50,000 דולר, את המגרש הוא רשם על שמו ועיצב את הבית לפי המפרט של בן לאדן, בבית המרכזי בן שלוש הקומות היו ארבעה חדרי שינה בקומה הראשונה וארבעה נוספים בקומה השנייה, כל אחד עם חדר אמבטיה משלו. בקומה העליונה היה חדר שינה, חדר אמבטיה, חדר עבודה ומרפסת לשימוש אישי של בן לאדן. בשנת 2005 החלו בני המשפחה לעבור לגור במקום.

אברהים, שהיה הבעלים של הנכס, התגורר עם משפחתו באגף קטן, אך לא במבנה הראשי, גם אחיו של איברהים התגורר במבנה, אחיו אבראר בדומה לאיברהים גם הוא התגורר מחוץ למבנה הגדול.

האחים נקטו אמצעי אבטחה קפדניים כדי לשמור על פרופיל נמוך. הם השתמשו בתאי טלפון ציבוריים בערים גדולות כדי לבצע שיחות חשובות והוציאו את הסוללות מהסלולר שלהם. כך שלא ניתן יהיה לעקוב אחריהם לבית שלהם.

בן לאדן עזב לעתים רחוקות את המתחם, אחת מנשותיו אושפזה פעמיים בבית חולים מקומי, היא הציגה מסמכי זיהוי מזויפים כדי להימנע משאלות מביכות.

בשנת 2010, ה-CIA קיבל ידיעת זהב: מודיע פקיסטני בעיר פשוור, הבחין באיברהים, שומר הראש של בן לאדן. באוגוסט 2010 ה-CIA עקב אחרי שומר הראש שהוביל אותם ללא ידיעתו לבית, במקום היו שלושת נשותיו של בן לאדן, שמונה מילדיו וארבעה נכדים.

לנכס היו מאפיינים יוצאי דופן רבים שגרמו לאנליסטים של ה-CIA לשים לב. לא היו לו קווי טלפון או שירות אינטרנט, למרות שמי שבנה אותו בוודאי היה עשיר מספיק בכדי להרשות לעצמו דברים כאלה. בבית היו מעט חלונות, והמרפסת הפתוחה בקומה העליונה הייתה מוקפת מכל הצדדים בקיר גבוה.

"מי שם קיר גבוה מסביב למרפסת?" שאל מנהל ה-CIA דאז לאון פנטה את עובדיו. "בדיוק", ענה אנליסט אחד.

סוכנות ה-CIA שכרה בית ליד המתחם המסתורי לביצוע מחקר של "תבנית חיים" על מי שגר שם. הסוכנים שמו לב, שהשכנים מסביב שמו את האשפה שלהם כמו כולם, בפחים לאיסוף אשפה רגיל, אך תושבי המתחם שרפו את כל האשפה שלהם בחצר הבית.

בנוסף, השטח הכיל חווה קטנה שגידלה תפוחים, ירקות, ענבים, כולל כוורות דבש, תרנגולות ואפילו פרות, מזון שככל הנראה נצרך על ידי תושבים בלתי נראים.

אבל הרמז הסופי היה חבלי הכביסה במתחם שהתנפנפו מדי יום עם בגדי נשים, ובגדים מסורתיים שלבשו גברים פקיסטניים, בגדי ילדים, הבגדים אמנם היו בחצר הבית של האחים שומרי הראש, אך כמות הבגדים הגדולה גילתה שיש עוד אנשים במתחם, ולא רק 11 במספר כפי שהיו משפחות השומרים של בן לאדן.

התושבים הבלתי נראים, על פי חישובי כמות הכביסה של הסוכנים, נאלצו לכלול גבר בוגר, כמה נשים ולפחות תשעה ילדים, התאמה מושלמת לדמות שהם חיפשו. לאחר יותר מתשע שנים במסתור, התגלה אוסאמה בן לאדן בגלל הכביסה של משפחתו.

זה הספיק לראש ה-CIA, וב-14 בדצמבר 2010 הוא הציג את העדויות בפני הנשיא דאז ברק אובמה. ה'ניו יורק פוסט' מציין כי הסוכנים לא הצליחו לצלם תמונה ברורה של בן לאדן כדי להוכיח שחשפו לבסוף את מקום המחבוא שלו. אבל "הם גם מעולם לא מצאו ראיות קרובות כל כך שהביאו את הרעיון שהוא גר שם", כותב ברגן.

אובמה השתכנע. הוא הורה לצי האמריקאי להתחיל לתכנן את המבצע שבסופו של דבר יצא לפועל ב-1 במאי 2011, בגיל 54 בן לאדן חוסל, החלטה שאולי לא הייתה מתקבלת אם אוסאמה בן לאדן היה חושב לתת לנשותיו מייבש כביסה.

בן לאדן אסון התאומים טרוריסטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד