י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הנתונים מתבהרים

הווריאנט הבריטי הכפיל את היקף המאושפזים שמתו

משרד הבריאות חושף: אחד מכל חמישה מאושפזים (%21) בגל השלישי מת, לעומת אחד מכל שמונה (%12) בגלים הראשון והשני, ושיעור המונשמים הוכפל. בין הסיבות: הווריאנט הבריטי, שגורם למחלה קשה יותר

הווריאנט הבריטי הכפיל את היקף המאושפזים שמתו
מחלקת קורונה באיכילוב צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אחד מכל חמישה מאושפזי קורונה בגל השלישי מת במהלך האשפוז (%21) ואילו בגל הראשון והשני מת אחד מכל שמונה מאושפזים (12,6%) בתוך חודש מהאבחון מת אחד מכל ארבעה מאושפזים (%25)בגל השלישי, לעומת 13.3% בגלים הראשון והשני.

בבתי החולים הזהירו במהלך הגל השלישי כי הגיעו לסף הספיקה של המערכת, כאשר הגיעו לכ-100 חולים קשה. בבתי החולים אף הזהירו מתמותה עודפת. עם זאת, במשרד הבריאות מעריכים שהעלייה בתמותה נגרמה בשל הדומיננטיות של הווריאנט הבריטי בגל השלישי וכן מהחמרת הקריטריונים לאשפוז בגל זה, מה שהוביל לכך שחולים במצב קשה יותר אושפזו.

הנתונים נאספו ונותחו על ידי פרופ' ירון ניב, סמנכ"ל איכות ובטיחות במשרד הבריאות, כחלק מוועדה שהוקמה במשרד לבדיקות איכות ובטיחות הטיפול בחולי קורונה. מהנתונים עולה עוד כי לא רק התמותה מקורונה בגל השלישי הוכפלה, גם מספר המונשמים כמעט הוכפל. כך הבוקר ב'ישראל היום'.

"מקרב כלל הנדבקים דווקא בגל הראשון היה שיעור גבוה יותר של נפטרים, וזה הלך וירד עד לגל השלישי, אך מתוך המאושפזים בגל השלישי היו פי שניים יותר נפטרים מאשר בגל הראשון והשני", מסביר פרופ' ניב.

"הסיבות לכך שהתמותה גבוהה יותר יכולות להיות משום ש-90% מהנדבקים בגל השלישי היו עם הווריאנט הבריטי, שגורם למחלה קשה יותר ב-30 עד 40 % מהנגיף המקורי, אך יכולות להיות גם סיבות אחרות - בגל הראשון אשפזו כל חולה מאומת. בגל השני אושפזו רק חולים עם סימפטומים ובגל השלישי אושפזו חולים קשה מלכתחילה, כי למדנו להתמודד".

בתוך כך בישראל ישנם שמונה יישובים אדומים: חצור הגלילית, עפולה, סח'נין, חריש, בת חפר, בת ים, נתיבות וקרית מוצקין. עם זאת, על אף אחד מהיישובים הללו לא הוטלה מגבלה כלשהי.

עוד נמסר על 37 יישובים הצבועים כתום לפי תכנית הרמזור של משרד הבריאות, ו־66 יישובים הצבועים צהוב. מעיון ברשימה עולה כי מבין כל הערים הכתומות אין אף יישוב חרדי מובהק אחד, ובין 20 היישובים הירוקים ביותר אין אף יישוב חילוני אחד – כל היישובים הללו הם חרדים או לחלופין יישובים של האוכלוסיה הערבית.

נתון זה מוסיף ומחזק את מה שהיה ידוע גם קודם לכן, שההחלמה מקורונה מעניקה לאדם חסינות גבוהה יותר לעומת החיסון המלאכותי. נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון ובהתאם לכך לשמור על ערנות גבוהה: היישובים החרדיים והערביים התחסנו מאוחר יותר, ולכן תוקף החיסון עדיין לא פג גם בקרב מי שלא חלו והחלימו. כדאי יהיה לעקוב אחרי הנתונים במגזר החרדי ובמגזר הערבי בעוד חודש או חודשיים.

המוטציה הבריטית קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד