י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מחפשים עדים ועדויות

גרמניה פנתה לאיש המוסד לשעבר: דרושות עדויות למשפטה של נאצית בת 96

בחודש הבא ייפתח בגרמניה משפטה של נאצית בת 96 שהייתה מזכירתו של מפקד מחנה ריכוז. לקראת המשפט מחפשים הגרמנים עדויות ותצהירי ניצולים

גרמניה פנתה לאיש המוסד לשעבר: דרושות עדויות למשפטה של נאצית בת 96
בגדי אסירים במוזיאון אושוויץ צילום: משה מילנר, לע"מ

איש המוסד לשעבר, אבנר אברהם, אוצר תערוכות המוסד, נקרא על ידי גורמי משפט גרמניים לאתר ניצולי שואה שיוכלו להעיד במשפטה של נאצית בת 96, משפט שיחל בחודש הבא. "בפעילות מול גורמים בגרמניה לקראת הצגת תערוכה על לכידת אייכמן עם חפצים מקוריים ובמסגרת הפגישות גורמי משפט ביקשו את עזרתי לגבי מחנה ריכוז קטן בשם שטוטהופ", מספר אברהם.

הנאשמת היא אירמגרד פורכנר, שהייתה מזכירתו האישית של מפקד המחנה. הגרמנים, מספר אברהם, מחפשים ניצולים מהמחנה שיוכלו להעיד, בין אם בגרמניה עצמה, בין אם בעדות וידאו ובין אם בעדות כתובה שתינתן עם ייפוי כוח.

מאז החל לפרסם את בקשת מערכת המשפט הגרמנית התנקזו בידיו עדויות של בנים לניצולים שכבר אינם בין החיים, אך סיפוריהם האישיים של ההורים מוכרים להם היטב. מנגד יש מי שטוען שמשפט מהסוג הזה מעורר אנטישמיות והוא מיותר. חלק שואלים "מה נזכרתם עכשיו", ועל שאלה זו משיב אברהם: "הגרמנים שינו את החוק בצורה שמאפשרת להעמיד לדין את מי שהיה במחנות, גם אם אין עדויות שהם הרגו יהודים". שינוי זה של החוק בגרמניה מאפשר העמדה לדין של נאצים מסוגה של פורכנר.

בדבריו מספר אברהם על רחל ג'ד, בת ה-99 תושבת נתניה, ניצולת המחנה, שנאותה לחתום על המסמכים הנדרשים לקראת פתיחת המשפט. ארבעה ימים לאחר הסכמתה זו, ביום ראשון האחרון, משראה אברהם שהמסמכים אינם מגיעים פנה לבנה ושאל לסיבת העיכוב. תשובת הבן הייתה שממש ברגעים אלה המשפחה חוזרת מהלווייתה לאחר שהיא נפטרה בפתאומיות.

הבן אמר שיעביר את המסמכים לאחר ה"שבעה", אך רשויות המשפט בגרמניה הבהירו שעדות של מי שכבר אינה בין החיים לא תוכל להיכלל בכתב האישום נגד הנאצית. כעת, לבקשת המשפטנים הגרמנים, מחפש אבנר אברהם "ניצולים שמצהירים שהם היו שם. את השם ותאריך לידה. כל השמות נמצאים בארכיון של המחנה והגרמנים כבר יבצעו את ההצלבה בין הנתונים", הוא אומר ומעיר כי את פעילותה במחנה כמזכירתו של מפקד המקום, ביצעה פורכנר בהיותה צעירה, ועל כן היא מובאת למשפט בפני בית דין לנוער, עם זאת הוא מזכיר כי כבעלת תפקיד שכזה אין ספק בכך שידעה על כל המתרחש בו, והעדויות המגיעות מהניצולים ובני משפחותיהם הן על מעשים קשים ביותר.

המשפט צפוי להיפתח בסוף ספטמבר ועד אז קורא אברהם לניצולים ליצור עמו קשר טלפוני או במייל על מנת שהנתונים יעברו דרכו מיידית למשפטנים בגרמניה - [email protected] או 058-6691049.

גרמניה ניאו נאצית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד