כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
"מנהלים שיחות עם הצד השני"

אפגניסטן: הטליבאן נכנסו לבירה קאבול; דיווח על מו"מ למסירת השלטון

לפי הדיווחים מאפגניסטן, ארגון הטרור הטליבאן מקיים מו"מ עם אנשי הממשלה במדינה למסירת השלטון אליהם. דובר הטליבאן: "אין כוונה להיכנס לקאבול בכוח או במלחמה, אך אנחנו מנהלים שיחות עם הצד השני לכניסה שלווה לקאבול"

אפגניסטן: הטליבאן נכנסו לבירה קאבול; דיווח על מו"מ למסירת השלטון
צבא ארה"ב אילוסטרציה צילום: חיל האוויר האמריקני

ארגון הטרור הטליבאן שולט בכל מעברי הגבול המרכזיים עם מדינות שכנות של אפגניסטן, לוחמי הטליבאן נכנסו לפאתי הבירה קאבול, כאשר ארה"ב פרסה כוחות לפינוי אלפי אנשים, כולל אנשי השגרירות.

עם זאת, בהצהרה שנמסרה היום (ראשון) אמר זביחוללה מוג'אהיד, דובר הטליבאן: "אין כוונה להיכנס לקאבול בכוח או במלחמה, אך אנחנו מנהלים שיחות עם הצד השני לכניסה שלווה לקאבול".

הוא לא הסביר מי זה "הצד השני", אך הבטיח לאפגנים כי "חייהם כבודם ורכושם של אנשים יהיו מוגנים". לטענת הדובר, הלוחמים קיבלו הוראה להישאר בשערי קאבול ולהימנע מאלימות.

 

שר הפנים בפועל, עבדול סאטר מירזאוואל, בהודעת וידאו אישר שיחות על הקמת ממשלת מעבר. "תושבי קאבול לא צריכים לדאוג, העיר בטוחה", הוא ציין.

גורם רשמי באפגניסטן אמר שכוחות בבסיס התעופה באגרם, שבו ישנו בית סוהר הכולל 5,000 אסירים, נכנעו לטליבאן. ראש מחוז באגרם, דרוויש ראופי, אמר ביום ראשון כי הם מסרו את הבסיס האמריקאי למורדים. בכלא היו לוחמי טליבאן ודאעש.

כיסי ההתנגדות האחרונים בעיר הגדולה מזאר-אי-שריף נפלו הלילה לידי טליבאן. ביום ראשון, השתלטה הקבוצה על עיר המפתח ג'לאלאבאד, כולל ערים נוספות.

עם הניצחונות האחרונים, הטליבאן שולט בכל מעברי הגבול המרכזיים עם מדינות שכנות. מלבד קאבול, הם תפסו את כל הערים הגדולות וכמה שדות תעופה באפגניסטן.

הכיבושים נתפסים כמכה קשה בכוחותיו ההולכים ופוחתים של הנשיא אשרף גאני, כאשר שאר הכוחות הזרים בהובלת ארה"ב לא יהיו שם עד ה-31 באוגוסט.

לנוכח החשש להידרדרות המצב, הגיעו בשבת כוחות אמריקאים לקאבול כדי לפנות אלפי אנשים, כולל אנשי שגרירות, עובדים אפגנים ומשפחותיהם, כך על פי דיווחים בתקשורת המקומית.

מומחים טוענים כי קאבול עלולה ליפול לטליבאן בקרוב. "הממשלה שולטת כעת רק בקאבול", כך אמר טאג' מוחמד, אנליסט מקאבול, לאתר הפרו סעודי Arab News. "נפילת הערים והערים מתרחשת בצורה דרמטית מאוד, ומי יודע עוד כמה אזורים אחרים, כולל קאבול, ייפלו", הוסיף. מלבד מזאר-אי-שריף, כמה בירות מחוזות נפלו לידי הקבוצה המורדת ללא התנגדות רבה.

טליבאן אפגניסטן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד