כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מסקנות מהדרמה באפגניסטן

סמוטריץ' עם "תובנות אסטרטגיות" נגד ההישענות על ארה"ב

בצלאל סמוטריץ' התייחס למסע ההשתלטות של הטליבאן על אפגניסטן, וכתב כי "יש הרבה תובנות ומסקנות אסטרטגיות שצריך להפיק מהאירועים באפגניסטן, בעיקר מבחינת השלכות ההפנמה של כל השחקנים האזוריים את חוסר היכולת לסמוך לאורך זמן על ארה"ב כבת ברית עם מחויבות בשטח"

סמוטריץ' עם "תובנות אסטרטגיות" נגד ההישענות על ארה"ב
בצלאל סמוטריץ' צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יו"ר מפלגת 'הציונות הדתית' בצלאל סמוטריץ' טען היום (ראשון) כי כל השחקנים האזוריים מפנימים את "חוסר היכולת לסמוך לאורך זמן על ארה"ב כבת ברית עם מחויבות בשטח".

סמוטריץ' התייחס לכיבוש ערים מרכזיות באפגניסטן על ידי ארגון הטרור 'טליבאן', וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "‏יש הרבה תובנות ומסקנות אסטרטגיות שצריך להפיק מהאירועים באפגניסטן, בעיקר מבחינת השלכות ההפנמה של כל השחקנים האזוריים את חוסר היכולת לסמוך לאורך זמן על ארה"ב כבת ברית עם מחויבות בשטח".

"אבל מה שקורה שם", הוסיף סמוטריץ', "הוא קודם כל טרגדיה אנושית אזרחית כואבת ומטלטלת שלעולם אסור לעמוד מנגד מולה".

כזכור, הבוקר דווח כי 5,000 חיילים אמריקאים נפרסו כדי לסייע בפינוי בטוח של עובדי משרד החוץ מהשגרירות האמריקנית בקאבול, עובדים אמריקאים כבר הגיעו לשדה התעופה הבינלאומי של קאבול כדי לטוס מחוץ למדינה.

הטליבאן השתלט על ג'לאלאבאד, עיר אפגנית גדולה, הנמצאת כ-150 קילומטרים מקאבול הבירה, בזמן שארה"ב עסוקה להוציא את כוחותיה מהמדינה.

פקיד אפגניסטני אישר כי העיר המזרחית המרכזית נפלה בשליטת הטליבאן ללא קרב, מוקדם בבוקר. המושל נכנע ואמר שזו "הדרך היחידה להציל חיים אזרחיים".

נפילת ג'לאלאבאד העניקה גם לטליבאן שליטה בכביש המוביל לעיר פשוואר שבפקיסטן, אחד הכבישים הראשיים של אפגניסטן. ג'לאלאבאד קרובה לגבול הפקיסטני ובמרחק של 150 קילומטרים בלבד מקאבול בירת אפגניסטן עם יותר מארבעה מיליון תושבים, העיר הגדולה היחידה שנותרה עדיין בשליטת הממשלה.

ארה"ב מתאמצת לפנות יותר מ-10,000 אזרחים אמריקאים מקאבול, גורמים רשמיים אמרו כי הם מנסים לכרות הסכם עם הטליבאן כדי שלוחמיו לא יגיעו לקאבול עד שיוכלו להוציא את כולם החוצה. עם זאת, גורם אמריקני בכיר אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הטליבאן הזהיר את ארה"ב כי עליה להפסיק את התקיפות האוויריות, אחרת לוחמיה יגיעו לקאבול.

בתוך כך הטליבאן דורש מנשיא אפגניסטן אשרף גאני לפרוש מתפקידו - דבר שהוא מסרב לעשות. שר החוץ האמריקאי אנטוני בלינקן ניהל אתמול שיחות עם גאני לדון ב"דחיפות המאמצים הדיפלומטיים והפוליטיים המתמשכים לצמצום האלימות", כך נמסר בהודעת משרד החוץ האמריקני.

הנשיא ביידן הגן על הנסיגה בשבת והאשים את קודמו בתפקיד דונלד טראמפ בהסכם שהותיר את הטאליבן "במצב החזק ביותר מבחינה צבאית מאז 2001". ביידן אמר כי "נוכחות אמריקאית אינסופית באמצע העימות האזרחי במדינה אחרת לא מקובלת עלי".

טליבאן אפגניסטן ארה"ב בצלאל סמוטריץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד