כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נפילתה של אפגניסטן

לאן נעלמו 300,000 חיילים; ומה חשבו לעצמם האמריקאים

‏בכירי ממשל ביידן לא הבינו שצבא אפגניסטן פשוט חלש, או שהם לא קלטו את עוצמת הטאליבן, וכך נפלה אפגניסטן כפרי בשל לידי ארגון הטאליבן האכזרי, ושמה של המדינה הפך ל"האמירות האיסלאמית של אפגניסטן" | יענקי פרבר על המצב המסוכן אליו נפלה המדינה האיסלאמית

לאן נעלמו 300,000 חיילים; ומה חשבו לעצמם האמריקאים
לוחמי טאליבן: אילוסטרציה צילום: צילום מסך

לאפגניסטן היה צבא של 300,000 חיילים מאומנים היטב, עם הציוד הצבאי הכי חדיש, ועם חיל אוויר המצויד היטב בכל השכלולים האמריקאיים.

ארה"ב האמינה כי אפגניסטן תחזיק מעמד מול הטאליבן, לפני כחודש הנשיא ביידן אמר כי אפגניסטן לא תיפול, והמראות של אמריקאים נמלטים במסוקים משגרירות אפגניסטן לא ייראו. האמריקאים עדיין לא שכחו את הבריחה מסייגון בוויאטנם, אז ארה"ב מילטה 7000 אזרחים ועובדי שגרירות מחוץ לעיר עם מסוקים שנחתו על גג השגרירות. מחזה מביש לצבא כמו ארה"ב.

אך כמו אז גם היום, אפגניסטן נכנעה, ומסוקים נראו מעל השגרירות כשהם מטיסים משם אנשים. אמנם הבושות היו פחות, מאחר ועדיין ארה"ב שולטת בשדה התעופה בקאבול, ומוציאה משם אנשים ללא הפסקה, אבל בשביל זה הם צריכים 6000 חיילים להגן על המקום.

גם הבריטים מובכים, אך הרבה הרבה פחות, מאחר ומי שחתם הסכם עם הטאליבן, זאת ארה"ב, ולא בריטניה, לורי בריסטו, השגריר הבריטי באפגניסטן עמד כמעט יממה שלמה וחילק ויזות לאפגנים שעבדו לצד בריטניה, הוא לא נטש אותם. בריטניה בעיקר עצובה על 457 חייליה שמתו לחינם באפגניסטן, משפחות הנופלים מתחו ביקורת קשה על ההחלטה לעזוב את אפגניסטן ואמרו כי נפילת יקיריהם היתה לשווא.

אך השאלה הכי חשובה היא איך צבא אפגניסטן פשוט התפרק, ארה"ב התפארה כי היא בנתה צבא חזק שיחזיק מעמד מול 75,000 לוחמי טאליבאן, בעוד צבא אפגניסטאן מנה 300,000 חיילים עם הציוד הטוב ביותר ועם חיל אוויר המצויד היטב. מסתבר שהאמריקאים לא למדו כלום בעשרים השנים האחרונות בהן הם שלטו באפגניסטן.

צבא אפגניסטן לא היה צבא אמיתי כמו צבא ארה"ב, בריטניה, או ישראל, או אפילו איראן. למדינה כמו ישראל יש מחויבות להגן על אזרחיה שמוקפים אויבים, וחיילי צה''ל מגינים על ביתם במלוא מובן המילה.

לארה"ב יש מחויבות להגן על אזרחיה בכל העולם, חיילי ארה"ב אמנם נמצאים במשימות מחוץ לארה"ב, אך הם יודעים שהגנה על גבולות מסוימות מסביב לעולם, זה בעצם הגנה על הבית שלהם בסופו של דבר, בעיקר אחרי אסון התאומים, אז הבינו אזרחי ארה"ב שחייבים להילחם מחוץ לבית כדי לשמור על הבית.

גם בריטניה שולחת חיילים למשימות שונות מחוץ לגבולות בריטניה, בדומה לגרמניה ולמספר מדינות נוספות באירופה, גם אוסטרליה הרחוקה משתתפת לעיתים במשימות שונות מחוץ לגבולות ארצה, כי כל המדינות הללו יודעות שאם הן יעמדו מנגד בזמן שכוחות רשע כמו טאליבן, דאעש, אל קעידה, וארגוני טרור נוספים יצצו כפטריות אחרי הגשם, הן לא יהיו בטוחות.

אז חיילי המדינות החופשיות נלחמים, הם נלחמים למען המדינה שלהם, למען המשפחות שלהם, ולמען האינטרסים של המדינה שלהם.

אבל צבא אפגניסטן היה צבא גדול יקר ומאומן היטב, אך חייליו בכלל לא הבינו למה ומול מי הם נלחמים, אי אפשר לבנות צבא בכמה שנים ולהפוך את חייליו לפטריוטים, חלק מהחיילים הללו שרתו שם בשביל כסף, וחלק שרתו שם בשביל תעסוקה, אף אחד שם לא באמת הרגיש שהוא נלחם על הבית שלו, בכל מלחמות ישראל היו גיבורים שמסרו את נפשם למען אזרחי ישראל, צבאות בריטניה וארה"ב גידלו דורות של לוחמים אמיצים, שנלחמו מול רוצחים בכל העולם, בשביל מי נלחמו חיילי צבא אפגניסטן? הם לא נלחמו למען מולדת, אפגניסטן היא מדינה שבעיקר מוכרת באו"ם, אך היא מדינה שנמצאת תחת שלטון זר משנת 1979 אז פלשה ברית המועצות לאפגניסטן, מאז כל תקופה מישהו אחר שולט שם, בעשרים השנים האחרונות שלטו שם האמריקאים, חיילי צבא אפגניסטן לא הרגישו שום קשר לשום מולדת, אוסף של חיילים שבמקרה הטוב לא הבינו למה הם צריכים להילחם, ובמקרה הרע פשוט חיכו להצטרף לכוחות הטאליבן כי הם לא באמת האמינו בחיים דמוקרטיים, כך או כך, האמריקאים אכזבו בגדול, ואולי זה ילמד אותם לקח שאי אפשר לתקן את העולם.

ועוד דבר אחד אחרון וחשוב מאוד, אף אחד כבר לא יסמוך על ערבות אמריקאית, כי ארה"ב הוכיחה שכשהיא מסיימת להשתמש בך, היא פשוט זורקת אותך.

אפגניסטן ארצות הברית טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד