כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
דבק בעמדתו

ביידן: "הם לא רצו להילחם למען אפגניסטן, אין לנו מה לחפש שם"

הנשיא ג'ו ביידן אמר ביום שני כי הוא עומד מאחורי החלטתו לסגת את הכוחות האמריקאים מאפגניסטן וכי קריסת הממשלה הייתה מהירה מהצפוי

ביידן: "הם לא רצו להילחם למען אפגניסטן, אין לנו מה לחפש שם"
ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

בהתייחסו למצב הכאוטי באפגניסטן, אמר ביידן ביום שני כי הוא עומד בפני בחירה בין הסכם להסיג כוחות אמריקאים, או "לשלוח אלפי חיילים אמריקאים נוספים לעשור שלישי של מלחמה". ביידן אמר שהוא לא יחזור על טעויות העבר. ביידן דיבר לאחר שהנסיגה המתוכננת של הכוחות האמריקאים הפכה קטלנית בשדה התעופה של קאבול כאשר אלפים ניסו להימלט בעקבות השתלטות מהירה של הטליבאן על הממשלה.

"אני עומד ממש מאחורי ההחלטה שלי," אמר ביידן בנאום לאומה מבית הלבן. "אחרי 20 שנה למדתי בדרך הקשה שלעולם לא היה זמן טוב להסיג את כוחות ארה"ב". ביידן אמר שהוא מעדיף לקבל את הביקורת על הנפילה באפגניסטן מאשר להשאיר את ההחלטה לנשיא אחר. לדבריו, ההחלטה לעזוב את אפגניסטן היא "ההחלטה הנכונה לאמריקה". ביידן הזהיר את הטליבאן שלא להפריע למאמץ הפינוי האמריקאי, ואיים על "כוח במידת הצורך".

ביידן אמר: "אז מה קרה? מנהיגים פוליטיים באפגניסטן ויתרו ונמלטו מהמדינה. הצבא האפגני התמוטט. לפעמים בלי לנסות להילחם, אם כבר, ההתפתחויות בשבוע האחרון חיזקו שסיום המעורבות הצבאית האמריקאית באפגניסטן כעת הייתה ההחלטה הנכונה".

לדבריו, סופה המהיר של ממשלת אפגניסטן רק מצדיק את בחירתו לסיים את המלחמה. "כוחות אמריקאים לא יכולים ולא צריכים להילחם במלחמה, ולמוץ במלחמה שכוחות אפגניים עצמם אינם מוכנים להילחם על עצמם", הוסיף ביידן. הוא אמר כי "המשימה האמריקנית באפגניסטן לעולם לא הייתה לבנות לאום".

לפחות 7 אזרחים נהרגו בשדה התעופה, צבא ארה"ב הפסיק את הפינוי של אזרחי ארה"ב ושל אפגנים שעבדו עם הממשל, לאחר שמאות אנשים גדשו את שדה התעופה, הפינוי חזר לאחר מספר שעות.

גם היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, התייחס למצב: "המהירות שבה הערים נפלו לידי הטאליבן הייתה גדולה בהרבה מכפי שציפו". הוא האשים את נפילת הממשלה באפגנים עצמם, ואמר לרשת NBC כי ארה"ב בסופו של דבר לא תוכל לתת לכוחות הביטחון האפגנים את "הרצון" להילחם כדי להגן על הדמוקרטיה הצעירה שלהם. "למרות שהיינו שם 20 שנה והוצאנו עשרות מיליארדי דולרים על מנת לתת את הציוד הטוב ביותר, את האימונים הטובים ביותר ואת היכולת הטובה ביותר לכוחות הביטחון האפגנים, לא יכולנו לתת להם את הרצון, והם בסופו של דבר החליטו שהם לא יילחמו עבור קאבול והם ילחמו עבור המדינה", אמר ג'ייק סאליבן.

ג'ו ביידן אפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד