י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בתקיפות אוויריות

ארה"ב שוקלת להרוס את הציוד המתוחכם שנותר באפגניסטן

ארה"ב שוקלת להרוס את הציוד המתוחכם ביותר שלה בשדה התעופה כדי למנוע מהטליבאן להשתמש בו נגד העם האפגני ברגע שהחיילים האחרונים יצאו מהשטח

ארה"ב שוקלת להרוס את הציוד המתוחכם שנותר באפגניסטן
צבא ארה"ב, אילוסטרציה צילום: pixabay

מאז 2003, ארצות הברית סיפקה לכוחות האפגניים לפחות 600,000 כלי נשק לחיילי חי"ר כולל 162,000 רובי M16, ציוד תקשורת ו-16,000 משקפי ראיית לילה.

היכולת לפעול בלילה הוא "משנה משחק אמיתי", אמר אחד מעוזרי הקונגרס לסוכנות הידיעות רויטרס. "כל מה שלא נהרס עכשיו הוא של הטליבאן", אמר פקיד אמריקאי נוסף שהתבטא בעילום שם, לרויטרס.

הפקידים אמרו כי לא נשללו תקיפות אוויריות כנגד הציוד הגדול יותר, כמו מסוקים, אך כרגע ארה"ב מתעסקת בלהוציא אנשים מאפגניסטן. הטליבאן שולט כעת על 2,000 כלי רכב משוריינים הכוללים טילים, ולפחות 40 מסוקים.

"כבר ראינו לוחמי טליבאן חמושים בנשק מתוצרת ארה"ב שתפסו מהכוחות האפגנים. זה מהווה איום משמעותי על ארה"ב ועל בעלות בריתנו", אמר חבר הקונגרס מייקל מק'אול, הרפובליקני בוועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני, לרויטרס.

כזכור לפני כחודש פרסם משרד ההגנה של אפגניסטן כי הם קיבלו שבעה מסוקים חדשים שהגיעו לקאבול ונמסרו על ידי ארצות הברית. "הם ימשיכו לראות תחושה מתמדת של תמיכה מסוג זה", אמר אז שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין לכתבים בפנטגון.

אולם תוך מספר שבועות תפס הטליבאן את רוב המדינה, ואת כל כלי הנשק והציוד שהשאירו מאחור כוחות נמלטים אפגנים. בין השנים 2002 ל-2017, ארצות הברית העניקה לצבא האפגני נשק בהיקף של כ-28 מיליארד דולר, כולל רובים, רקטות, משקפי ראיית לילה ואפילו רחפנים קטנים לאיסוף מודיעין.

אבל מסוקי בלאקהוק היו הסימן הבולט ביותר לסיוע הצבאי האמריקאי, והיו אמורים להיות היתרון הגדול ביותר של הצבא האפגני על הטליבאן. בין השנים 2003-2016 סיפקה ארצות הברית 208 מסוקים ומטוסים לכוחות האפגנים.

אך בשבועיים האחרונים רבים מהמטוסים היו שימושיים ביותר עבור טייסים אפגנים להימלט מהטליבאן. אחד הפקידים האמריקאים מסר ל'דיילי מייל', כי בין 40 ל-50 מטוסים הוטסו לאוזבקיסטן על ידי טייסים אפגנים שחיפשו מקלט. עוד לפני שהטאליבן השתלט על השלטון בקאבול, וזאת לאחר שהטליבאן פתח במסע חיסול טייסים.

עוד דווח, כי גורמים בהווה ובעבר אומרים כי בעוד שהם מודאגים מכך שיש לטליבאן גישה למסוקים, אך המטוס דורש תחזוקה קבועה ורבים מהמסוקים יהיו לא ראויים לטיסה ללא הכשרה וטיפול מקיף. "למרבה האירוניה, העובדה שהציוד שלנו מתקלקל לעתים קרובות כל כך היא מצילת חיים כאן", אמר אחד מהם.

שדה תעופה אפגניסטן צבא ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד