י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שרד את מחסומי הטאליבן

דרמטי: החייל הבריטי מתאר 'כך ברחתי מקאבול'

חייל בריטי שהתעלם מעצות משרד החוץ להישאר במקום, התחפש לאפגני כדי לברוח מקאבול דרך מחסומי הטליבאן | החייל מתאר את מסכת התלאות שעבר עד שהגיע לבריטניה "אם הייתי מקשיב למשרד החוץ, אני בספק רב אם הייתי חי לדבר איתכם היום"

דרמטי: החייל הבריטי מתאר 'כך ברחתי מקאבול'
לוחמי הטליבאן באפגניסטן צילום: צילומסך

לאחר שהתעלם מעצות משרד החוץ להישאר במקום, החליט חייל בריטי לשעבר להתחפש למקומי ולהגיע לנקודת איסוף בניגוד להוראות משרד החוץ, "אם הייתי מקשיב להם כנראה הייתי היום מת".

חייל בריטי לשעבר שהיה לכוד בקאבול התעלם מהעצה הרשמית להישאר במקומו, וביצע בריחה דרמטית דרך מחסומי הטליבאן כשהתחפש לאפגני.

הקבלן האזרחי העונה לשם לויד קומר, בן 60, אמר ל'דיילי מייל' שהוא לא היה חי אם היה פועל לפי עצת משרד החוץ לחכות שיבואו לקחת אותו. האיש קצין ומהנדס צבאי לשעבר, מנוטינגהאם אנגליה, הבין כי הוא חייב לברוח ימים ספורים לאחר שהטליבאן השתלט על קאבול והחל 'לצוד' אזרחים זרים מדלת לדלת.

קומר ועמיתיו, העובדים בחברת אחזקת תחבורה אמריקאית שחתמה על נתינת שירותים לצבא הלאומי האפגני והמשטרה האפגנית שבינתיים לא נשאר מהם זכר לאחר שכולם התפרקו. חששו לשלומם במתחם בצד המזרחי של קאבול כשהטליבאן התקרב.

"יצרתי קשר עם משרד החוץ באינטרנט ונתתי להם את מיקומי" סיפר. "העצה שלהם הייתה להישאר במקום, והם אמרו שהם יבואו לאסוף אותי, אבל כל הזמן קיבלנו דיווחים מאנליסטים מודיעיניים שעבדנו איתם, כי הטליבאן מתקרב".

הוא סיפר לתקשורת בעיר נוטינגהאם, כי "קיבלתי המלצות ממקורות מקומיים שכדאי לי להגיע לשדה התעופה, אך פניתי שוב למשרד החוץ, ושוב אמרו שאסור לי לזוז, אם הייתי מקשיב לעצה הזו, אני בספק רב אם הייתי חי לדבר איתכם היום".

ביום שני, ארבעה ימים לאחר שחזר לבריטניה, התקשר אליו משרד החוץ לשאול "אם הוא עדיין בקאבול".

הוא סיפר כי בעזרת עמיתיו המקומיים, הוא השתלב עם המקומיים כשהתלבש כמוהם, ויצא בנסיעה של 40 דקות למלון 'ברון' הסמוך לשדה התעופה, שידע כי הוא משמש כנקודת איסוף על ידי הכוחות הבריטים.

"בדרך כלל לא היינו יוצאים לקאבול מלבד עם לנדקרוזר משוריין" אמר, "אבל זה היה מושך יותר מדי תשומת לב, אז במקום זאת העביר אותי חבר מקומי בטויוטה רגילה".

"עברנו שלושה מחסומי טליבאן שבהם נתנו לנו לעבור, תודה לקל. הייתי בצבא במשך 35 שנה, שירתתי בעיראק, והיו לי הרבה מצבים מסמרי שיער, גם בקאבול זה היה אחד מהם".

ברגע שהגיעו למלון, ההתמודדות היתה שלו רחוקה מלהסתיים. קהל עצום של אפגנים חסם את הכניסה כשחמושים של הטליבאן עמדו מסביב. "שני עמיתי פשוט הובילו אותי לכניסה איכשהו והגענו לשלום לתוך המלון", אמר קומר. "אני כל כך אסיר תודה להם".

במלון קומר פנה לחיילים שהסיעו אותו ועם יוצאי בריטניה אחרים דרך מחוץ לכניסה לשדה התעופה. "ראיתי את המראות מחוץ למלון ושדה התעופה ואני מרגיש קרוב לאותם אנשים מסכנים, כואב לי עליהם", אמר. "זו ארץ מקסימה והייתי עושה הכל כדי לעזור להם לצאת, הדרך שבה התנהלו עם זה מזעזעת". הוא הוטס במטוס הובלה מסוג C-17 לאיחוד האמירויות, והצליח לטוס משם לבריטניה דרך ספרד.

כאמור, ה'דיילי מייל' מדווח כי למרבה האירוניה לאחר שנחת בבריטניה, קומר קיבל שיחת טלפון לנייד שלו, על הקו היה איש הקשר הראשון אליו היא פנה במשרד החוץ, ושאל אם הוא עדיין בקאבול.

"מאז שחזרתי אני מקבל הודעות דוא"ל והודעות ווטסאפ כל הזמן מאנשים ששואלים אם אני יכול לנסות לעזור להם לצאת, כאילו אני סוג של משיח".

בריטי טאליבן אפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד