ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מעביר מסר מוטעה

כשלון הבדיקות הסורולוגיות: "נצטרך לשקול אם להפסיק"

"המבצע מיותר": רק %13 מהילדים חלו בעבר. מומחים מותחים ביקורת קשה על מבצע הבדיקות הסרולוגיות לכלל התלמידים, "זו הצגה ואיוולת, רק חלק קטן יהיו פטורים מבידוד"

כשלון הבדיקות הסורולוגיות: "נצטרך לשקול אם להפסיק"
בדיקת קורונה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מערכת הבריאות וצה"ל יצאו למבצע מורכב ויקר של כ-1.9 מיליון בדיקות סרולוגיות לכלל התלמידים, אלא שהנתונים שהגיעו מיומו הראשון של המבצע הפתיעו את המומחים. בעוד במגזר החרדי שיעור החיוביים עומד על כ-13-15 אחוז, במגזר הכללי הנתונים נמוכים בהרבה. כך למשל, נתונים מעיריית נס ציונה הראו על 1.5 אחוז מאומתים. כך מדווחת הבוקר מיטל יסעור בית-אור ב'ישראל היום'.

ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, עדכן כי רק 3.3 אחוז מהנבדקים בעירו היו חיוביים. "אם אלה הנתונים, זה לא ייתן מענה לשנת הלימודים הקרובה", אמר כוכבי. בסך הכל, נכון לאתמול, שיעור החיוביים בבדיקות הסרולוגיות, בשקלול המגזר החרדי והכללי כאחד, עמד על כ-13 אחוז.

מומחים לנושא ציינו ב'ישראל היום', כי המבצע נראה כהחלטה פוליטית שנועדה לשרת את מדיניות משרד החינוך, הימנעות מבידודים. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התייחס אתמול לאפשרות של ביטול מבצע הבדיקות הסרולוגיות. בראיון לרדיו 103fm הוא אמר, כי "אם יהיו %5 חיוביים נצטרך לשקול אם להמשיך במבצע הזה, כי זה מספר נמוך מאוד".

המומחים מעלים כמה נקודות כשל בבדיקות: ראשית, שיעור החיוביים הנמוך במגזר החילוני יוביל לכך שיהיו 2-3 ילדים בכל כיתה שיהיו פטורים מבידוד. שנית, מדד רמת הנוגדנים בחודש ספטמבר אמור לשמש לצורך פטור מבידוד עד לסוף שנת הלימודים, אך אין עדות לכך שהוא אכן נשמר ברמה גבוהה ומספקת לכל אורך השנה. בעיה נוספת היא במסר שבמבצע, שלפיו משתמע כי הדבקות בקורונה אצל ילדים הן דבר חיובי. ד"ר גיל צ'פניק, מומחה ברפואת ילדים במכבי וחבר עמותת "מדעת", אמר כי "צריך לעצור את האיוולת הזו. כל המאמץ האדיר הזה מושקע במשהו שהוא פשוט הצגה אחת גדולה, שיש לה אפס השפעה על התחלואה".

ד"ר אורן קובילר, וירולוג מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א, אמר כי "זה מבצע שעולה המון, והערך שלו במניעת תחלואה הוא אפסי. את הכסף היה עדיף למשל, להשקיע בכל כיתה במאווררים בטכנולוגיית HEPA שקולטת נגיפים, זה יעיל הרבה יותר".

בדיקה סרולוגית קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד