י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מחקר ראשון מסוגו

נמצאה הסיבה לבעיות לב אצל חולי קורונה

רופאים מבית החולים הציבורי אסותא באשדוד מצאו את אחד מהמנגנונים הקשורים לפגיעה לבבית ולקרישי דם שפוגעים בחולי הקורונה, כמות עודפת של "טסיות צעירות"

נמצאה הסיבה לבעיות לב אצל חולי קורונה
בית חולים בעידן הקורונה צילום: פלאש 90

ממחקר שנעשה בבית החולים באשדוד עולה שאצל חולי קורונה שהוגדרו במצב קשה ובינוני, הופיע שינוי בהרכב טסיות הדם, וההערכה היא שהשינוי הוא אחד מהגורמים שמובילים לסיכון למחלות כלי דם והתקפי לב בקרב החולים במחלה. כך מפרסמת הבוקר מיטל יסעור בית-אור ב'ישראל היום'.

בעקבות גילויים אלה, הסיקו החוקרים כי ייתכן שטיפול רגיל במדללי דם יכול להוביל לשיפור במצבם של חולים אלה. בכמה מחקרים נמצא כי חולים עם קורונה נמצאים בסיכון גבוה משמעותית, פי 3-4 להתקפי לב ולאירועים מוחיים, בייחוד בשבוע שבועיים הראשונים של המחלה. נוסף על כך ידוע שחולי הקורונה נוטים לסיבוכים של קרישי דם כמו אירועים מוחיים, תסחיף ריאות או פקקת ורידים.

בבדיקת הרכב טסיות הדם, שנערכה בקרב 150 חולים מאושפזים במצבים בינוני וקשה, נמצא שלחולים אלו יש רמות גבוהות במיוחד של סוג טסיות שנקראות "טסיות צעירות" שידועות כגורמות לקרישי דם.

"לתדהמתנו, בחולי קורונה מאושפזים מצאנו שרמת הטסיות הצעירות גבוהה יותר מאשר בקרב חולים שבדקנו עם התקפי לב, שידועים כחולים עם רמה גבוהה של טסיות צעירות", אומר פרופ' אלי לב, ל'ישראל היום' פרופ' לב הוא ראש המערך הקרדיולוגי שערך את המחקר יחד עם ד"ר אמיר כהן. "טסיות צעירות גורמות להיווצרות של קרישי דם. חולי קורונה חשופים הרבה יותר לאפשרות של היווצרות קרישי דם, ואירועים הנובעים מקרישת יתר, כמו התקפי לב.

ממסקנות המחקר עולה כי יש לבחון מתן טיפול בתרופות נוגדות טסיות כמו אספירין או פלביקס בחולים אלו. "מחקר זה הוא, כאמור, הראשון מסוגו שמצא מנגנון אפשרי המקשר בין אירועים לבביים לבין חולי קורונה. בכך מאשש מחקרים קודמים שהראו כי חולי קורונה סובלים מסיכון יתר לאירועים לבביים ולאירועים מוחיים", אומר פרופ' לב.

חולי קורונה התקף לב כלי דם מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד