י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שלב העדויות

חבר ועדת החמישה: "הטריבונות - אם כל חטאת"

היום השלישי בשלב העדויות של ועדת החקירה לאסון במירון: אחרי עדותו של מנכ"ל קבר הרשב"י, עו"ד אלי פריינד, עלה לדוכן חבר ועדת החמישה הרב אברהם פרויליך שטען כי יש להסיר את הטריבונות ממתחם ההדלקות של 'תולדות אהרן' | לדבריו: "ההילולה הפכה להיות אירוע שגלש מקדושת המקום לאירוע של תחרות בין קבוצות"

חבר ועדת החמישה: "הטריבונות - אם כל חטאת"
הרב פרויליך בעדותו צילום: לע"מ

במסגרת היום השלישי בשלב העדויות, זימנה ועדת החקירה לאסון במירון גורמים נוספים האחראים על קבר הרשב"י וארגון ההילולה. חבר ועדת החמישה, הרב אברהם פרויליך, טען במהלך הדיון חשש מאסון כבר בשנים קודמות. בנוסף, הוא טען אלכס ויז'ניצר, לשעבר יו"ר ועדת החמישה, בנה את הטריבונות ללא שקיבל את אישור הגורמים לכך

כמעט כל שנה היה אסון", אמר הרב פרוליך בעדותו. "ראיתי בשנים עברו את ההדלקה בתולדות אהרן והקמתי קול זעקה, לא הייתה שנה שלא משכתי את המשטרה באוזניים כדי להיפגש איתי. הטריבונות של תולדות אהרון הן אם כל חטאת. כל שנה היה כמעט אסון".

באשר לבניית הטריבונות ברחבת ההדלקות, אמר הרב פרויליך: "יום אחד הגיע מהנדס בשם אלכס ויז'ניצר עם ברזלים והודיע שהוא מקים טריבונות לחסידות תולדות אהרון. הוא אמר לנו שאנחנו לא יכולים להתערב. מה שאני קובע כך יהיה".

לטענת פרויליך, מדובר ב"שיטה בריונית. מכאן ואילך, כך התנהלו העניינים. ההילולה הפכה להיות אירוע שגלש מקדושת המקום לאירוע של תחרות בין קבוצות, בין הדלקה להדלקה. יש שם התנהלות בריונית. אם תבואו היום, תמצאו שם את הטריבונות. הוא  נתן לנו להבין שהוא מצפצף עלינו".

מוקדם יותר העיד מנכ"ל קבר הרשב"י, עו"ד אלי פריינד. בתחילת עדותו תיאר פריינד את חלוקת החלקות באתר קבר הרשב"י ובמורכבות ניהול המקום. הוא טען, לדוגמה, כי נתקל בהתנגדות חריפה מצד גורמים קיצוניים כאשר היה צורך לבנות מחיצה בחצר הציון. "אני לא קבעתי איזה יועץ בטיחות יגיע לאתר. זה לא קשור אליי", אמר בהמשך בנוגע למצב הבטיחות בהילולה. "אנחנו קיבלנו אישור לאתר הקבר מספר שעות לפני ההילולה", הוסיף.

פריינד נשאל כיצד לדעתו יש צורך לנהל את ההילולה ההמונית בל"ג בעומר. "אי אפשר להמשיך במתכונת הנוכחית של ההדלקות. במקום לייצר את הלחץ של ההדלקות, אפשר פשוט להשאיר הדלקה אחת בהר, אולי הדלקה של בויאן, ולהזיז את ההדלקות האחרות", אמר פריינד לחברי ועדת החקירה.

 

 

 

 

ועדת חקירה אסון מירון תשפ"א אליעזר פריינד ועדת החמישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד