י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"איומים ריקים"

אלג'יריה מאשימה את לפיד בניתוק היחסים עם מרוקו

אלג'יריה מודיעה על הספקת היחסים הדיפלומטיים עם מרוקו השכנה וזאת בעקבות ביקורו של שר החוץ לפיד במרוקו לפני כשבועיים שבו תקף את אלג'יריה. סביבתו של לפיד הגיבה: "מוטב שאלג'יריה תתמקד במכלול הגדול של בעיות עימן היא מתמודדת, ובראשן בעיות כלכליות קשות"

אלג'יריה מאשימה את לפיד בניתוק היחסים עם מרוקו
שר החוץ, יאיר לפיד צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר החוץ האלג'ירי רמדאן אל-עמאמרה מודיע כי מדינתו תפסיק את היחסים הדיפלומטיים עם מרוקו השכנה וזאת בגלל לא אחר מאשר שר החוץ הישראלי יאיר לפיד. לטענתו הוא "המסית הראשי לאיומים וההאשמות הישראליות כלפי אלג'יריה".

ערוץ אל-ג'זירה מדווח כי שר החוץ האלג'ירי טען כי ניתוק היחסים לא תפגע באזרחים המרוקנים החיים במדינה, וכי הקונסוליות של מרוקו באלג'יריה ימשיכו לפעול כרגיל. אולם טען כי אדמת מרוקו הפכה לזירה להשתלחות באלג'יריה, וכי הפעם האחרונה בה זה קרה היא בנאומו של שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, כאשר ביקר במרוקו ו"פיזר לפיד איומים ריקים על אלג'יריה", כך אל-עמאמרה.

רועי קייס, כתב לענייני ערבים ב'כאן 11' דיווח, כי ‏גורמים בסביבת לפיד הגיבו לניתוק היחסים בין אלג'יריה ומרוקו, לאור ביקורו ברבאט ותקפו: "ישראל ומרוקו מהוות חלק חשוב מציר פרגמטי וחיובי באזור, מול ציר שנוהג הפוך וחברות בו איראן ואלג'יריה. מוטב שאלג'יריה תתמקד במכלול הגדול של בעיות עימן היא מתמודדת, ובראשן בעיות כלכליות קשות".

עוד ציין רועי קייס ‏כי הסיפור המדהים הוא ששר החוץ האלג'ירי שהכריז על הניתוק מכניס את ישראל לסיפור וטוען ששר החוץ, לפיד, מסר בביקורו במרוקו הצהרות עוינות לארצו (דיבר על הקשר בינה לבין איראן). בקיצור, השתרבבנו לסכסוך לא לנו.

בתוך כך, נשיא תוניסיה, קייס סעיד, האריך ביום שלישי את הצו המורה על פיזור הפרלמנט. תוקפו של הצו המקורי שפורסם ב-25.7 היה 30 יום, אך כעת הוא הוארך "עד הודעה חדשה". סעיד נאם אתמול מול האומה התוניסאית והתייחס להארכה הזו וכמו כן לנושאים הנוגעים לביטחון המדינה, כך דיווח אתר החדשות התוניסאי שורוק אונליין ממקורותיו.

אלג'יריה שאינה מחובבי ציון בלשון המעטה, האשימה בשבוע שעבר שתי קבוצות בשריפות הקטלניות שהשתוללו בימים האחרונים במדינה. לטענת אלג'יריה, ישנן שתי קבוצות שאותן כינתה לאחרונה כ"ארגוני טרור", וטענה כי הן נתמכות על ידי מרוקו וישראל.

היחסים בין אלג'יריה ומרוקו גרועים במשך עשרות שנים, כאשר אלג'יריה תומכת בתנועת 'פוליסריו' המבקשת עצמאות בסהרה המערבית, טריטוריה שמרוקו רואה בה כחלק ממרוקו.

אלג'יריה אינה מכירה בישראל, ומתייחסת לישראל בהצהרות רשמיות כ"ישות הציונית". והסכם השלום בין ישראל למרוקו שהביא קשרים דיפלומטיים מלאים, רק הרגיז את האלג'יראים עוד יותר.

אלג'יריה יאיר לפיד מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד