י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חשיפת 'בחדרי חרדים'

סוף עגום לפרשת מעילת הענק בקופת הגמ"ח של החסידות הירושלמית

ידם על התחתונה: חמש שנים לאחר שהתגלתה המעילה בקופת הגמ"ח בקהילה החסידית הירושלמית, מציעים נציגי המוסד לחברי הגמ"ח רק כ-30% מהפיקדון, וה- 70% הנותרים יישארו בקופת הגמ"ח ללא זכות תביעה עתידית | המפקידים הכואבים ל'בחדרי': "נחלנו הפסד צורב"

סוף עגום לפרשת מעילת הענק בקופת הגמ"ח של החסידות הירושלמית
חסידות ירושלמית, תמונת אילוסטרציה צילום: שוקי לרר

סאגת פרשת המעילה בחסידות הירושלמית מסתיימת בפשרה מבישה מצד הנהלת הגמ"ח והגזבר שלכאורה מעל, כאשר זה האחרון הפקיד בנאמנות סכום של כ-30% אחוז מהחוב בגמ"ח 'אהבת חסד' - קופרמן.

המפקידים שיסכימו לתנאים הנ"ל כדי לקבל את ההחזר שהפקידו יהיה עליהם להתחייב בכתב ובחתימה בפני הנהלת הגמ"ח על הסכם ויתור על 70% האחוזים הנותרים וגם התחייבות על 'אי תביעה'.

פרשת המעילה הגדולה בגמ"ח המרכזי של החסידות הירושלמית, פורסמה בחודש שבט תשע"ז לראשונה ב'בחדרי חרדים' וכעת אולי מגיעה לסיומה, אך עם סיום צורם, לדאבון לב המפקידים ולחרפת ההנהלה שהכריזה "ניצחנו אתכם".

המפקידים שהגיעו לסיום הפרשה לאחר שנים של דיונים ומסכת של השפלות על ידי ההנהלה ובא כחם, חשים כעת כי ידי המנהלים המועלים על העליונה ואילו לטענתם, "אנו המפקידים נחלנו הפסד מר!".

כפי שנחשף לפני כחמש שנים ב'בחדרי חרדים', קופת גמ"ח מרכזית של אחת החסידיות הירושלמיות נקלעה לתסבוכת אחרי שהגזבר מעל לכאורה בכספי הגמ"ח, דבר שגרם לקריסת הקופה שהוקמה על ידי האדמו"ר במטרה לסייע להורים לקראת חתונת צאצאיהם בהלוואות ומענקים לחברי הגמ"ח כל אחד לפי סכום הפיקדון שהפקיד בקופת הגמ"ח, אך למרבה הבושה לאחר עשרים שנות אמון בגזבר הגמ"ח וכשרות חברי הנהלה, נחשפה מעילת הענק שהביאה לקריסה ולשוקת שבורה לקהילה חשובה זו.

הפרשה כולה נמשכה כחמש שנים עם הרבה תחנות ביניים, תחילה נידונה הפרשייה בבית דין בהליך 'זבל"א בהסכמת הצדדים', דהיינו חברי הגמ”ח מצד אחד וההנהלה והגזבר מצד שני, כשהבוררים הם הרב שלום מרדכי סגל, הרב צבי גרטנר והרב אברהם רוזין. הדיונים נמשכו בחשאיות מוחלטת תוך הסתרת עצם קיום הדיונים ומידור קפדני של חברי הקופה, כאשר במקביל הטוען הרבני דוד שוב ייצג את הנהלת הגמ"ח (לא את הגזבר ולא את המפקידים).

בערב חג הסוכות תשע"ח יצא פסק דין ביניים בן 14 סעיפים המכונה ע"י הרבנים הבוררים "ברירת מחדל", בהמשך קיבל פסק הדין תוקף של בד"צ 'העדה החרדית', "הוחלט והוכרע פה אחד, כי על הגזבר הרב משה כהנא להחזיר לקופת הגמ"ח סך של 842,000 אלף דולר, ועל חברי הנהלת הגמ"ח להשלים את הסך החסר".

הגזבר שלא היה שבע רצון מפסק הדין, פנה לבית המשפט באמצעות עו"ד רענן גל בבקשה לביטול פסק הבוררות, לדבריו ניתן לו היתר מבית דין 'נתיבות חיים' לתבוע בערכאות, אך לאחר שהתברר שבית דין 'נתיבות חיים' חזרו בהם מההיתר הוא משך את העתירה.

באדר תש"פ, שנתיים לאחר מתן הפסק, ולאחר קיפאון בהליכי התביעה ובלי שום התקדמות בפרשה, ניסו בהנהלה להגיע לפשרה עם הגזבר מאחורי הגב של המפקידים וכמובן ללא הסכמתם, וכך גררו רגליים ויצרו סחבת מכוונת, הכל בניסיון להתחמק מביצוע ומימוש פסק הדין.

באותה נקודת זמן אזרו מתניים כמה מראשי המפקידים, ושכרו את עורך הדין והטוען הרבני שלמה אלבוים שיעמוד לצידם נגד העמותה המנהלת את הגמ"ח 'נזר החסד', עו"ד אלבוים הזמין את חברי הנהלת הגמ"ח ואת הגזבר לבית הדין 'העדה החרדית' בירושלים בתביעה חד משמעית "ממשו את פסק הדין בבית המשפט, והשבת כספי הגניבה למפקידים".

במהלך התביעה שניהל עו"ד אלבוים בבי"ד 'העדה החרדית' נדהמו המפקידים האומללים חברי הגמ"ח משיתוף הפעולה המביש בין ההנהלה לגזבר ומייצגיו, כך לדוגמה באחד הדיונים שנקבעו במזכירות לשעה 17:00 והטו"ר שלמה אלבוים בא כוח המפקידים התייצב בשעה היעודה, הנתבעים חברי הנהלה והגזבר לא הופיעו. בעוד חברי הגמ"ח ממתינים, הגיע פקס משותף מטעם הגזבר וחבריו להנהלה, תחת הכותרת 'בקשה בהסכמת הצדדים לדחיית הדיון' היות הנתבע והצדדים מנהלים מו"מ לסיים את הפרשה בדרכי נועם ושלום, על החתום שאול נפתלין מצד הגזבר ודוד שוב מצד חברי העמותה.

כעת, בתום ההליך המפרך מגיעה פרשת המעילה בקופת הקהילה בהצעת פשרה מצד הנהלת הגמ"ח והגזבר שהפקיד רק סכום של כ-30% אחוז מהמעילה בגמ"ח 'אהבת חסד' - קופרמן. ועל המפקידים הרוצים להצטרף להסכם זה הרי שעליהם להתחייב בפני הנהלת הגמ"ח על הסכם 'אי תביעה' על ה-70% אחוז הנותרים.

לידי 'בחדרי' הגיעו טפסי הסכם 'אי תביעה' שחולק בימים אלו בעילום שם לחברי הגמ"ח, "העסקנים" פונים אל המפקידים "בלב כבד ורגשות מעורבים הננו בזה להציע בפני מע"כ מהלך של הסדר בגין קריסת גמ"ח 'נזר החסד' עם כל הצער ועוגמת הנפש שנלווה אליו בשנים האחרונות, בהם ניסו ויחלו לקיום הפס"ד והחזרת הכסף – או למצער רובו ככולו – למפקידים, אולם כפי שנראה עתה עלול הדבר להמשך זמן זמנים טובא, ואין צפי לקיימו, כפי שהניסיון הוכיח לצערנו הגדול במשך שלש השנים האחרונות".

בהמשך מביאים "העסקנים" בפני המפקידים את מהלך הפשרה והסדר שהצליחו להביא מול מנהל הגמ"ח ומשפחתו. "לאחר שהפקידו סכום כסף בנאמנות בגמ"ח אהבת חסד (יפה-קופרמן), ומכסף זה יוחזר למפקידים בערך יחסי לפקדון (כ-35 אחוז)".

"אולם תוכנית והסדר זה מחייבים התחייבות מצד המפקידים כלהלן: חתימה על הסכם 'אי תביעה' מול מנהל הגמ"ח ו/או חברי העמותה וההנהלה. ובכדי שלא יווצר מצב של בלבול וריבוי דעות – מתחייב כל אחד בחתימה על שטר בוררות לקבל את הרבנים הגאונים שליט"א ( ג' הדיינים הזכורים שישבו כסאות למשפט בנידון זה הלא הם הרה"ג רש"מ סג"ל הר"ד רוז'ן והר"צ גרטנר המכירים את היטב את הנושא) כבוררות מוסכמת שידון מול כל מפקיד ולווה בכל שאלה שתעלה על הפרק בנוגע לקיום הסדר זה, ויועלה ע"י הטוען הרבני המלווה את ההליך מראשיתו הרב דוד שוב שליט"א, וחוו"ד מחייבת את כל הצדדים להסכם זה".

המפקידים התרעמו בפני כתב 'בחדרי': "מדובר ב"הסכם מפוקפק" ובוודאי שלא חוקי, מאחר וחברי הגמ"ח נתונים לסחיטה מטעם נציגי ההנהלה וסובלים איומים, וככזה דינו, ואכמ"ל. ההנהלה מתנהלים כגיבורים על חלשים, קל להם להחתים את הציבור על 'אי תביעה' ל-70 אחוז מהחוב, בזמן שכמה וכמה מחברי הנהלת הגמ"ח משכו את מלוא סכום הפיקדון לאחר גילוי המעילה, ואילו אנחנו יצאנו בהפסד כבד".

לטענתם, "מה גם שחברי הגמ"ח סמכו ידיהם על ההנהלה והעסקנים שכביכול פועלים לטובתנו, יקבלו אולי 30 אחוז, ואילו אחרים מתוך הקהילה מהמקורבים לצלחת שניהלו מערכה נגד הגמ"ח והעסקונה זכו לקבל בדרך לא כשרה, את מלוא סכום ההפקדה במסגרת הסכמה שבשתיקה, הם גיבורים על חלשים". סיכם במרירות אחד מהמפסידים.

חסידות ירושלמית מעילה קופת צדקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד