י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
הגרמנים זלזלו במידע

נחשפה התמונה שהובילה את המוסד ללכוד את אייכמן

בשנות החמישים, מהנדס ארגנטינאי גילה את זהותו האמתית של הצורר הנאצי אדולף אייכמן. הוא העביר את המידע לרשויות הגרמניות שהתעלמו ממנו - אך כאשר הציע את המידע לישראל, היא לקחה אותו ברצינות לאחר שראתה תמונה שלו לצד אייכמן המבוקש

נחשפה התמונה שהובילה את המוסד ללכוד את אייכמן
אדולף אייכמן צילום: MILLI JOHN, לע"מ

התמונה שסייעה להביא את רוצח ההמונים הנאצי אדולף אייכמן לדין, נחשפה לראשונה, לצד זהותו של האיש שהסגיר אותו. בתמונה שצולמה בראשית שנות החמישים, מציגה את אייכמן, עומד ליד גרהרד קלמר, גיאולוג גרמני שעבד לצד אייכמן בחברת בנייה ארגנטינאית.

מעורבותו של קלמר בהבאתו של אייכמן לדין נחשפה רק בשבוע האחרון, 32 שנים לאחר מותו, על ידי משפחתו.

הוא היגר לארגנטינה בתחילת שנות החמישים כדי לחפש עבודה, ומצא את עצמו בחברת הבנייה במחוז טוקומן, בצפון המדינה. זמן קצר לאחר מכן הצטרף אייכמן לאותה חברה וכינה את עצמו ריקרדו קלמנט. קלמר ידע על זהותו האמיתית של עמיתו, וניסה להודיע ​​על כך לרשויות הגרמניות.

קלמר ידע מיהו אייכמן מכיוון שהחברה שלהם, שהתעסקה עם תחנות כוח הידרואלקטריות, העסיקה נאצים רבים, כך על פי המגזין הגרמני 'דר שפיגל'. אבל הגרמנים התעלמו מהמסר שלו, והוא מעולם לא קיבל תגובה מהם על המידע שמסר להם.

קלמר ניסה שוב להעביר לרשויות הגרמניות את המידע בשנת 1959 לאחר שחזר לגרמניה. הוא סמך על חבר קרוב, כומר ששירת בצבא הגרמני, והראה לו את תמונתו לצד אייכמן, כמו גם את כתובת ביתו בארגנטינה.

מידע זה הועבר לאחר מכן לבישוף, אשר בתורו העביר אותו לפריץ באואר שהיה תובע יהודי גרמני שפעל לצוד את אייכמן.

חיילים אמריקאים עצרו את אייכמן לאחר מלחמת העולם השנייה, אך הוא נמלט ממחנה אסירים בשנת 1946. הוא נחת בארגנטינה לאחר שהתגורר בגרמניה בזהות בדויה כריקרדו קלמנט.

באואר נמלט ממולדתו במהלך מלחמת העולם השנייה, אך חזר לאחר המלחמה. הוא היה התובע היהודי החזק ביותר בגרמניה באותה תקופה. באואר אמנם קיבל לפני זה מידע על אייכמן מאדם עם שורשים יהודיים, בשם לותר הרמן שעבר מגרמניה לארגנטינה. בתו הכירה את בנו של אייכמן, שהתגאה בזהותו האמיתית של אביו. המידע הזה הביא את המוסד בשנת 1957 לנסות לאתר את אייכמן. אך סוכני המוסד לא הצליחו למצוא אותו, וחזרו בידיים ריקות.

התובע באואר נסע לישראל כדי להיפגש עם ראש המוסד איסר הראל כדי להעביר את המידע שמסר קלמר. הראל והתובע הכללי דאז חיים כהן היו משוכנעים מספיק שזה האיש, אך המידע של קלמר ובעיקר התמונה שלו לצד אייכמן סייעה בסופו של דבר למוסד לאתר את אייכמן בארגנטינה במאי 1960.

אייכמן עבר מאז מהכתובת שנתן לו קלמר, אך סוכני המוסד עדיין הצליחו לאתר אותו. הם הצליחו לחטוף אותו לישראל, הוא הועמד לדין ונשפט למוות. הוא נתלה במאי 1962 בכלא ברמלה, גופתו נשרפה ופוזרה בים מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל.

משפט אייכמן אדולף אייכמן תמונה נדירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד