כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הלוחמים המתוסכלים התאחדו

"אננס אקספרס" • מבצע החילוץ הנועז באפגניסטן

מבצע 'אננס אקספרס': מילואימניקים אמריקאים בוגרי יחידות צבא מובחרות התנדבו לחלץ בחשאי בעלי ברית שנותרו באפגניסטן | כך זה עבד

"אננס אקספרס" • מבצע החילוץ הנועז באפגניסטן
ג'ייסון רידמן וחבריו ב-2005 באפגניסטן צילום: מתוך הטוויטר שלו

קבוצה של בוגרי צבא אמריקאים מיחידות עילית הצילה בחשאי מאות אפגנים בעלי ברית מאפגניסטן, בהתנדבות, מחשש שאלה יישארו למות, כך על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית.

המבצע החשאי שנמשך שבוע, המכונה "אננס אקספרס", בוצע על ידי קבוצה של בוגרי יחידות מיוחדות, כולל ה'כומתות הירוקות' בדימוס ומפקדי צוות 'אריות הים', היחידות הטובות ביותר.

"הם היו מונעים מתסכול עמוק מכך שהממשל שלנו לא עושה זאת", אמר ג'ייסון רידמן, מחיל הים לשעבר, לרשת ABC. "עשינו מה שאנחנו צריכים לעשות, כאמריקאים", אמר.

בתחילה הם פעלו כדי להציל לוחם קומנדו לשעבר באפגניסטן שקיבל איומי מוות מהטליבאן על כך שעבד עם כוחות מיוחדים אמריקאים. לאחר שהחילוץ של משפחתו בת השישה נפשות הסתיימה, כוח המשיכה סייע לחלץ לפחות 630 אנשים נוספים, ועזרו להם לעבור בתוך הכאוס הגדול מחוץ לשדה התעופה בקאבול, עד שכולם יצאו מאפגניסטן.

ג'ייסון רידמן וחבריו ב-2005 באפגניסטן. מתוך הטוויטר שלו.

ה'ניו יורק פוסט' מדווח, כי בדרך כלל הם הבריחו אנשים לשדה התעופה באמצע הלילה, "זה מספר מדהים לקבוצה שנאספה רק מספר ימים לפני תחילת המבצע, ומרבית חבריה מעולם לא פגשו זה את זה באופן אישי", אמר אחד מהם בשם זאק לויס, לרשת ABC. הקבוצה התחמקה ממחסומי הטליבאן כדי להבריח אנשים לשדה התעופה, הם סיכמו עם המפונים על 'תמונות של אננס' שיוכיחו שהם בצד הנכון, ובאמצעות התמונות של אננס בטלפונים שלהם, האפגנים סמכו עליהם שהם בצד שלהם. 'אננס' היה הקוד שהם לא צריכים לחשוש, מאחר והמחלצים לא היו לבושים כחיילים.

הפרי הטרופי שימש גם כסיסמה סופית (שמאז שונתה) שניתנה לאנשי הצבא האמריקאי בשדה התעופה שעבדו באופן לא רשמי יחד עם המחלצים, כך דיווחה רשת ABC. את כוח המתנדבים הוביל מפקד אחר של ה'כומתות הירוקות' בדימוס, סא"ל סקוט מאן, שאמר לרשת ABC כי הצוות גאה בכך שעזר לעשרות אנשים בסיכון גבוה, משפחות עם ילדים קטנים, יתומים ונשים בהריון.

"המאמץ ההרואי הזה לא היה יכול להיעשות בלי הגיבורים הבלתי רשמיים בתוך שדה התעופה שהתעלמו מהפקודות לא לעזור מעבר להיקף שדה התעופה, על ידי משיכת אנשים מתעלות ביוב סביב השדה, האפגנים המפונים הבזיקו אננס בטלפונים", אמר סקוט מאן, וכך החיילים ידעו שהם המחולצים. "החילוצים נמשכו עד שניות ספורות לפני שדאעש ביצע פיגועי טרור לתוך המוני האפגנים" אמר מאן ל- ABC. אז נהרגו מעל 180 אנשים.

 

אפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד