כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הלקח לא נלמד

20 שנה לאסון התאומים: מתקפת טרור כזו יכולה עדיין להתרחש

לפי התאריך העברי, היום לפני שני עשורים התרסקו שלושה מטוסי נוסעים מוטסים בידי מחבלי אל קעידא, אל תוך בנייני התאומים והפנטגון. 2,997 איש נספו במתקפה המשולבת. מאז, בן לאדן חוסל, אפגניסטן שבה לשליטת טרוריסטים והאבטחה בשדות התעופה לא תמנע את המתקפה הבאה

20 שנה לאסון התאומים: מתקפת טרור כזו יכולה עדיין להתרחש
מתנדבים חרדים באסון התאומים צילום: Yeshiva world news

העולם החופשי מציין היום כ"ב אלול תשפ"א, שני עשורים לאסון התאומים, פיגוע הטרור הגדול בהיסטוריה ששינה את העולם מבחינת האבטחה בשדות התעופה. לפני האסון הבדיקות בשדות התעופה בתוך ארה"ב, היו רופפות, אך מאז הכל השתנה, 20 שנה אחרי ונראה שחזרנו להתחלה.

מומחי אבטחה הזהירו החודש מפני פיגוע נוסף בסגנון 'אסון התאומים' שעשוי להתרחש שוב, וטוענים כי שדות התעופה בעולם "חוזרים את אותן טעויות".

מנתונים שהודלפו מארגון סוכני מינהל אבטחת התחבורה (TSA), עולה כי בשנים 2015 ו-2017, נעשו ניסיונות של "הצוות האדום" (אנשים שהארגון שולח לבדוק בהסוואה את אבטחת המקום) להבריח נשק, חומרי נפץ וחפצים אסורים על טיסות הצליחו עד 95 אחוז מהניסיונות.

הלקח כנראה לא נלמד, גם עשרים שנה אחרי, והחשש מפני מתקפת טרור בסגנון חטיפת מטוסים, אולי קצת היטשטש. כזכור, ביום 11 בספטמבר 2001 בשעה 8:46 התנגש מטוס חטוף בידי מחבלי אל קעידא באחד ממגדלי התאומים אשר היו מרכז הסחר העולמי בניו יורק. בשעה 9:03 התנגש המטוס השני בבניין השני. הבניינים התלקחו ובערו כמה ימים עד שהתמוטטו. אלפי בני אדם מצאו את מותם במתקפה ששינתה את יחס העולם לטרור והיום הזה זכה לכינוי "ספטמבר השחור".

במהלך השנים מאז הפיגוע נאספו בסביבות 10,000 חלקי עצם ורקמות לא מזוהים מאתר הפיגוע. חלקי עצמות המשיכו להתגלות עד לשנת 2006, בשנת 2010, צוות של אנתרופולוגים וארכיאולוגים חיפשו אחר שרידים אנושיים או חפצים אישיים בפארק פרש קילז, המזבלה העירונית אליה נלקחו הריסות הבניינים. הודות למאמץ הזה נמצאו עוד 72 חלקי גופות.

כאמור לפני 20 שנה התמוטטו מגדלי התאומים במנהטן, שם נקברו חיים כמעט 3000 בני אדם, שני מטוסים המלאים במאות בני אדם, התרסקו אל תוך מגדלי הענק ולאחר שעתיים הבניינים קרסו. החוטפים היו סעודים ומצרים, הם השתלטו עם סכינים יפניים פשוטים על הטייסים והיתה לטרוריסטים המוסלמים הכשרה להטיס מטוס. הרבה ניסים אירעו ליהודים רבים שניצלו ברגע האחרון, אך הרבה יהודים נהרגו הי"ד.

מי שהגיע ראשון למקום מכוחות ההצלה, היה אמבולנס של 'הצלה' ניו יורק, שמתנדביה מילאו תפקיד מרכזי בפעולות ההצלה במרכז הסחר העולמי. במשך 17 הדקות עד שהמטוס השני התנגש במגדל השני, כבר היו בשטח 12 אמבולנסים של 'הצלה', כולל עמדת פיקוד משוכללת, יותר ממאה פרמדיקים ורופאים חרדים היו במקום, עוד לפני שהבניינים התרסקו לגמרי.

בבוקר יום שלישי, 11 בספטמבר 2001, תשעה עשר טרוריסטים שהשתייכו לארגון הטרור האסלאמיסטי אל-קאעידה בניצוחו של אוסמה בן לאדן, חטפו ארבעה מטוסי נוסעים. בכוונה תחילה הטיסו החוטפים שניים מהמטוסים, טיסה 175 של יונייטד איירליינס וטיסה 11 של אמריקן איירליינס, לעבר מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי שבעיר ניו יורק שנישאו לגובה 110 קומות - 417 מטר.

שני המגדלים קרסו בתוך שעתיים. כמו כן ריסקו החוטפים את טיסה 77 של אמריקן איירליינס אל תוך בניין הפנטגון בארלינגטון שבווירג'יניה. כוונת הטרוריסטים הייתה לרסק את המטוס הרביעי, טיסה 93 של יונייטד איירליינס, אל תוך בניין הקפיטול בוושינגטון, אך המטוס התרסק לבסוף בשדה פתוח ליד שנקסוויל, פנסילבניה, לאחר מאבק בין נוסעי המטוס לחוטפים. 2,997 אנשים נספו בהתקפות הללו. בין ההרוגים היו 5 ישראליים וכ-300 יהודים.

לאחר מצוד של כמעט עשור, כוחות אמריקאים מיוחדים חיסלו את אוסמה בן לאדן באבוטאבאד שבפקיסטן, באחד במאי 2011 בביתו, כשהנשיא דאז ברק אובמה צופה במשימת החיסול בחדר מיוחד. בכך סגרה ארה"ב חשבון עם האיש ששינה את פני ההיסטוריה שלה.

אך המאבק מול אל קעידא לא הסתיים, והוא למעשה נמשך עד היום, ארה"ב אמנם עוזבת סופית את אפגניסטן, אחרי שניסתה להפוך את המדינה לדמוקרטית, אך הטאליבן ששלט ב-2001 באפגניסטן והופל על ידי ארה"ב לאחר שלא הסכים להסגיר את בן לאדן ושאר הטרוריסטים, חזר לשלוט באפגניסטן אחרי 20 שנה, אמנם הטאליבן התחייב לא לארח אצלו גורמי טרור, הוא גם התחייב להיות יותר אנושי כלפי בני אדם ובעיקר כלפי נשים, אך ההבטחות שלו עדיין לא הגיעו למבחן.

ארה"ב וכוחות נאט"ו עוזבים מחר ה-31 באוגוסט - סופית את אפגניסטן. במהלך 20 השנים האחרונות נהרגו אלפי חיילים מכוחות הברית, ארה"ב ואירופה השקיעו טריליוני דולרים בשיקום אפגניסטן, אך בגלל התנהלות כושלת של ממשלת ארה"ב, הטאליבן השתלט בקלות על אפגניסטן, וציוד צבאי כולל מטוסים ומסוקים בשווי של 85 מיליארד דולר נפל לידי ארגון הטרור האימתני. וכאילו חזרנו להתחלה שלפני 20 שנה.

אסון התאומים שדה תעופה טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד