כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הרב בשיחה עם 'בחדרי'

בית הכנסת העתיק ביותר בבריטניה, נמצא תחת איום קיומי

בית הכנסת העתיק ביותר בבריטניה, נמצא תחת איום, לאור פיתוח והשקעה בתוכנית לבניית משרדים בלונדון הבירה | רב בית הכנסת ל'בחדרי': "לעיריית לונדון אין תוכנית למורשת, הם באים עם גישה המאיימת לא רק על המורשת היהודית, אלא על המורשת של כולם"

בית הכנסת העתיק ביותר בבריטניה, נמצא תחת איום קיומי
בית הכנסת צילום: ועד בית הכנסת

הרב שלום מוריס, מרבני בית הכנסת 'בוויס מרקס' סיפר לתקשורת הבריטית, כי בית הכנסת העתיק בבריטניה אשר נבנה בשנת 1701, ושרד את ההפצצות במלחמת העולם השנייה וכן שני פיגועים של המחתרת האירית, נמצא בסכנה, בגין תכנית פינוי בינוי באזור.

בית הכנסת היווה מקום תפילה לעובדי העיר, לתושבי המקום, לסטודנטים ולמבקרים מכל העולם מאז נפתח.

על פי דיווחים בבריטניה, בלוק משרדים בן 48 קומות ועוד בנין בן 21 קומות, ייבנו בסמוך למקום בו שוכן כעת בית הכנסת, פרטים נוספים יפורסמו על ידי עיריית לונדון בחודש הבא. אך זה ברור כי המהלך יפגע בבית הכנסת העתיק.

נאמני המקום מודאגים מהסיכונים ליסודות הבניין ההיסטורי עם קידוחים עמוקים הדרושים לבניית בניינים גבוהים ורמות רעש מוגברות, כמו כן הבניינים יסתירו את אור השמש, למעט שעה אחת ביום.

הרב מוריס אמר ל'בחדרי חרדים': כי "כל התפתחות חדשה בפני עצמה אינה מקובלת, אך כולן יחד יהיו קטסטרופליות. עצם הישרדות בית הכנסת הגדול שלנו כמקום תפילה מוטלת על הכף, לא רק שאור השמש ייחסם, אלא שגם היסודות יהיו בסיכון".

עוד אמר הרב: "אנו מוצאים את עצמנו כקהילה מודאגים ומתוסכלים מכך שמדיניות העירייה לא הביאה בחשבון את החשיבות והרגישות של בית הכנסת המייצג את הקשר ההיסטורי הייחודי בין הקהילה היהודית לבריטניה, וממלא תפקיד כה חיוני במורשת לונדון".

ג'ונתן סולומונס, יו"ר ועד בית הכנסת אמר: "עקב המגיפה, כבר יש לצערי עודף שטחי מסחר ומשרדים בעיר כך שהיא לא צריכה עוד מגדל. היינו שכנים טובים במשך שנים רבות וסבלנו פיתוחים חדשים, אך התוכניות האחרונות הללו הם צעד רחוק מדי שפוגע ברגישות תרבותית".

עוד אמר: "לתאגיד עיריית לונדון אין תוכנית למורשת, הם באים עם גישה המאיימת לא רק על המורשת היהודית, אלא על המורשת של כולם".

ראש עיריית לונדון לשעבר, סר מייקל בר, יהודי בעצמו שבתו קיימה את חופתה בבית הכנסת, אמר כי הוא תומך מאד בהגדלת שטחי המשרדים המודרניים בעיר. הוא הוסיף: כי יחד עם זאת, "אני גם מבולבל מהדרך בה טופלו השיקולים האמיתיים של מורשת והשפעות הרוח, האור של הקהילה".

לדבריו, הייתה דחיפה אדירה לאשר מגדלי משרדים חדשים כדי להוכיח כי העיר התאוששה לאחר הברקזיט ומגיפת הקורונה. "הפרדוקס הוא שהמגיפה העלתה שאלות לגבי עתיד מקום העבודה, ומי ימלא את בנייני הענק האלה כשאנשים עובדים הרבה מהבית". חלק גדול מלונדון חוזרת להמולה רגילה, אך העיר עצמה נשארת שקטה, רבים ממגדליה עדיין נטושים ברובם.

דובר עיריית לונדון מסר לתקשורת המקומית כי טרם התקבלה החלטה על ההתפתחויות. "ועדת התכנון והתחבורה של תאגיד עיריית לונדון שוקלת את כל ענייני התכנון הרלוונטיים, כולל ייצוגים רלוונטיים הן בעד והן נגד פיתוח, לפני קבלת החלטה סופית בבקשות התכנון" נמסר. "לא נגיב על פניות ספציפיות לפני קבלת החלטה בוועדה".

בית הכנסת בווייס מארקס מושך אליו מבקרים רבים בכל ימות השנה. זהו בית הכנסת העתיק ביותר בבריטניה כולה והוא נבנה בשנת 1701. המבנה נמצא במיקום מרכזי בסיטי של לונדון והוא פעיל עד היום. מראהו החיצוני עשוי להטעות מעט, שכן העיצוב הפנימי של בית הכנסת מרהיב ביופיו ומפואר הרבה יותר מהחזית. מבין הפריטים הייחודיים שמחזיק ברשותו בית הכנסת, הפריט הבולט ביותר הוא ארון קודש מפואר המתנשא לגובה רב ועליו לוחות הברית. בנוסף, על תקרת בית הכנסת תלויות שבע מנורות מפוארות, כל אחת מהן מסמלת את ימות השבוע והגדולה שבהן מסמלת את היום השביעי – שבת.

"אם זה היה ליד קתדרלת סנט פול, זה לא היה קורה", אמר הרב מוריס, בן 41, ל'ניו יורק טיימס', הרב מפקח על בית הכנסת במשך שש שנים. "הם מוכנים במקרה הטוב לקחת צ'אנס, ובמקרה הגרוע ביותר לגרום נזק מתמשך".

המתפללים הראשונים של בית הכנסת היו יהודים מפורטוגל וספרד שנמלטו מהאינקוויזיציה בשנת 1657 לאנגליה. הקהילה כיום היא תערובת של צאצאים של אותם יהודים ספרדים ושל עובדי משרדים שקופצים לתפילות שחרית ומנחה.

"צריך להתייחס לבניינים דתיים בזהירות מיוחדת", אמר סטיבן גרהאם, ל'ניו יורק טיימס', סטיבן הוא פרופסור לערים וחברה באוניברסיטת ניוקאסל. "האור הוא חלק מהותי מהחוויה הרוחנית. לא יעלה על הדעת כי קתדרלה תתמודד עם אתגר מסוג זה, אז מדוע בית כנסת צריך?".

חברת Welput קרן נכסים הבונה את הבניין הגבוה יותר, סירבה להגיב על האופן שבו בנייתו תשפיע על בית הכנסת מכיוון שהם נמצאים "בתקופת התייעצות ציבורית". Merchant Land החברה השניה שבונה את המגדל הנמוך יותר, מסרה כי "מחקרים הראו כי לבנייתו לא תהיה השפעה שלילית משמעותית" וכי "משתפים פעולה עם בית הכנסת מאז 2017 כדי לנסות להפיג את החדשות לאור השמש".

גורמים פוליטיים יחד עם גורמים שמטפלים בהיסטוריה של העיר, מתחו ביקורת חריפה על מחלקת התכנון של עיריית לונדון על מדיניות הרשות המקומית, ו"הצעות לשימוש עתידי בקרקע באזור", במכתב שנשלח לעיריית לונדון נכתב: "אנו מאמינים כי חסרונות יסודיים בטיוטת התוכנית מסכנים את הפיתוח שיפגע קשות במשמעות הסביבה ההיסטורית של העיר, כולל כמה מאתרי המורשת החשובים ביותר במדינה (בויס מארקס). במתכונתה הנוכחית אנו סבורים כי אין לראות בטיוטת התוכנית, מהלך תקין".

כאמור החלטה צפויה להינתן בוועדת התכנון והתעבורה של תאגיד העיר לונדון ביום שלישי, 5 באוקטובר. יותר מ-1,000 מכתבי התנגדות כבר הוגשו לעירייה, רשימת מתנגדים גדולה מאד לרבות ארגוני מורשת, פוליטיקאים, אנשי אקדמיה וקבוצות דתיות.

ניתן לשלוח התנגדות בקישור המצורף https://www.savebevismarks.org/

בית כנסת הגדול בית כנסת עתיק בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד