כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
השיחה עם אריאל שרון

20 שנה אחרי: הבעלים של מגדלי התאומים מספר כיצד ניצל

20 שנה אחרי: הבעלים של מגדלי התאומים, לארי סילברסטיין, יהודי אמריקני, מספר כיצד ניצל בבוקר יום האסון: "בזכות שהקשבתי לאשתי" | על הדילמות אחרי הקריסה, הסכום האסטרונומי, וגם: מה אמר לרה"מ דאז אריאל שרון

20 שנה אחרי: הבעלים של מגדלי התאומים מספר כיצד ניצל
אסון התאומים צילום: ויקיפדיה

לארי סילברסטיין, שעומד בראש חברת נדל"ן ענקית, היה זה שרכש את מגדלי התאומים תמורת 2.3 מיליארד דולר לפני קצת יותר מ-20 שנה, הקנייה הייתה שיא הקריירה שלו – והגשמת חלום גדול, כעת הוא מספר שהוא ניצל מגורל אכזר כי הקשיב לאשתו.

בראיון ל'ידיעות אחרונות' מספר לארי סילברסטיין, שעומד בראש ענקית הנדל"ן Properties Silverstein כי רכש את מגדלי התאומים תמורת 2.3 מיליארד דולר, אך השיקום עלה 20 מיליארד דולר.

בראיון לקובי רובינשטיין, מספר לארי, יהודי חם אוהב ותומך של מדינת ישראל, "בשנת 1980 זכיתי במכרז לפיתוח בניין צפונית למרכז הסחר העולמי המקורי, ביום שבו חתכנו את הסרט וחנכנו את הבניין החדש נשאתי את מבטי אל מגדלי התאומים ואמרתי: 'יהיה נפלא להיות יום אחד הבעלים של הבניינים המפוארים האלה'. ב-24 ביולי 2001 החלום התגשם, קיבלתי את המפתחות לבניינים. מאותו רגע, מדי יום אכלתי ארוחת בוקר עם אחד מהדיירים בבניינים במסעדה ששכנה בראש המגדל הצפוני. רציתי להבין את הצרכים שלהם מהר ככל האפשר".

לארי סיפר איך ניצל, גם בבוקר של 11 בספטמבר התכונן סילברסטיין לפגישה שכזו, אבל אשתו התנגדה. "קלרה אמרה, 'אתה לא יכול ללכת! קבעתי לך תור לרופא עור'. יש לי עור בהיר ואני צריך ללכת לרופא עור ארבע פעמים בשנה, אבל עניתי, 'יש לי כל כך הרבה עבודה, אני אלך בחודש הבא'. קלרה התרגזה. כשאתה נשוי למישהו במשך 45 שנה, אתה לומד להתייחס לתגובות כאלה ברצינות. אז אמרתי את מילות הקסם של כל מערכת יחסים מוצלחת: כן יקירתי".

סילברסטיין סיפר ל'ידיעות אחרונות', כי ביום שאחרי האסון הוא זכה לטלפון מרגש מראש ממשלת ישראל דאז, אריאל שרון, אשר רצה לוודא שהוא בסדר. "אעשה איתך עסק", אמר לו סילברסטיין, "לך יש מדינה לנהל, אינתיפאדה להילחם בה. אתה תדאג לישראל, אני אדאג לענייניי כאן. לך לישון, יש לך הרבה לעשות מחר".

סילברסטיין עמד בפני החלטה קשה: לשקם או לוותר. "ידעתי שזו תהיה אם כל הטרגדיות אם החלק הזה של ניו יורק לא ייבנה מחדש, הרגשתי שאסור לתת לטרוריסטים את הניצחון שהם חיפשו. אני זוכר שישבתי עם קלרה ואמרתי, 'אנחנו יכולים לפרוש, ליהנות מילדינו ומהנכדים ולטייל ברחבי העולם, או שנוכל להקדיש את עשר השנים הבאות לשיקום מרכז הסחר. מה את רוצה שאעשה?' היא הביטה לי בעיניים והכריזה, 'אתה לא תהיה שמח לעשות משהו אחר בחייך, עד שתבנה מחדש את המגדלים'".

המחיר היה כבד. "מה שעלה לנו 2.3 מיליארד דולר ברכישה, עלה יותר מ-20 מיליארד דולר לתקן. התמודדות עם 19 סוכנויות ממשלתיות, פוליטיקה, מיתון וחברות ביטוח דרשה הרבה מאוד זמן, מאמץ וכסף", הוא מספר. אם לא די בכך, סילברסטיין היווה מטרה להאשמות אנטישמיות, שלפיהן הוא מנצל את קריסת מגדלי התאומים כדי לסחוט כספים מהממשל.

אסון התאומים אריאל שרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד