י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ראיון מיוחד ל'בחדרי'

מנהלת הקורונה עונה: האם יש צפי למיגור הנגיף

ד"ר נעה אליקים, מנהלת מחלקת קורונה בבילינסון, מספרת בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' על ההתמודדות המורכבת מול ההתפרצויות החוזרות ונשנות של נגיף קורונה, על סרבני החיסון שמאושפזים ועל הצפי למיגור הקורונה • הראיון המלא

מנהלת הקורונה עונה: האם יש צפי למיגור הנגיף
מחלקת קורונה בבלינסון צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

על רקע מצב התחלואה של נגיף הקורונה בישראל, ומבצע החיסונים הנרחב, ד"ר נעה אליקים, המשמשת כמנהלת של מחלקה פנימית ה' - קורונה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, מתראיינת ל'בחדרי חרדים' ומספרת על ההתמודדות המורכבת מול ההתפרצויות החוזרות ונשנות של נגיף קורונה.

במהלך הראיון היא התייחסה לקבוצת 'סרבני החיסון', שתוארה על ידה כאנשים המחזיקים בתיאוריות שונות על החיסון, ואמרה כי עיקר ההתמקדות צריכה להיות כלפיהם, בטענה כי חיסון האוכלוסייה הזאת תשפיע מאוד על מיגור הנגיף.

כמה חולי קורונה לא מחוסנים, מאושפזים במצב קשה?

"במהלך השבועיים האחרונים, מאושפזים בבית החולים בילינסון כ-20 חולים מדי יום".

ד"ר אליקים מתארת את מצב תחלואת הקורונה בבית החולים:

- אין אף חולה קורונה שמאושפז בבית החולים ושהתחסן כבר עם שלוש מנות החיסון.

- כ-50% מהחולים לא התחסנו עם אף מנה.

- כ-25% הם מדוכאי חיסון.

- וכ-25% התחסנו רק עם חלק ממנות החיסון.

באיזה טווח גילאים נמצאים חולי הקורונה שלא התחסנו?

"כולם צעירים עד גיל 50. מגיל 20 ועד גיל 50". 

האם יש "סרבני חיסון" שמתעקשים עד לרגע האחרון שהחיסון מזיק?

גם כאן מסבירה ד"ר אליקים כי תמונת המצב מורכבת:

- חלק מהלא-מחוסנים הם נשים בהיריון שחששו כי החיסון מזיק לעובר אך כשאושפזו הבינו שהמחלה מסכנת את העובר מכיוון שהרבה פעמים דורשת יילוד מוקדם, מה שמסכן את העובר.

- חלק נוסף הם אנשים צעירים שמנהלים חיים אינטנסיביים, שמעו פה ושם שהחיסון לא כל כך חשוב, ולכן לא מיהרו להתחסן.

- וחלק מאוד קטן הם אנשים הגורסים כי החיסון מזיק.

אליקים מספרת כי היא אינה נוהגת לדבר עם חולי קורונה המאושפזים במצב קשה, על סיבת אי-ההתחסנות, אבל כשחולה מחלים, היא כן מדברת איתם ומנסה לברר על סיבת אי-ההתחסנות.

לדבריה, מרבית האנשים מבינים כי עשו טעות, אך אחוז בודד כן מתעקש וממשיך עם התיאוריות על הסיכון שבחיסוני הקורונה.

עוד היא אומרת כי האוכלוסייה החשובה, מבחינת ההשפעה על מצב התחלואה, היא סרבני החיסונים שמחזיקים בתיאוריות על החיסון. היא טוענת כי חייבים להשפיע על הקבוצה הזאת, כדי שיבואו להתחסן ועל ידי כך להקטין את העומס על המחלקות וטיפול נמרץ כללי.

האם 20 חולי קורונה מסוגלים להביא ל"קריסה", כפי שהכריזו מנהלי בתי החולים במאבקם מול משרד האוצר? האם לא מדובר בבעיה שבתי החולים מתמודדים איתה כבר הרבה שנים, ועכשיו ניצלו את ההזדמנות ותפסו טרמפ על הקורונה?

מנהלת המחלקה מודה כי קיימת בעיה הרבה יותר גדולה, וכי קיים מחסור בתקציבים לבתי החולים כבר תקופה ארוכה, עוד לפני התפרצות נגיף הקורונה, אך היא טוענת כי הקורונה הבליטה את הבעיה.

לדבריה, במהלך השנים עוד ניסו להסתדר איכשהו עם המחסור במיטות ובמחלקות פנימיות וטיפול נמרץ כללי, אך כשהגיעה הקורונה וכל בית חולים נאלץ לייעד לפחות מחלקה אחת או שתיים, לחולים שנדבקו בנגיף - המצב הפך לבלתי נסבל.

עוד היא טוענת, כי במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים החזיקו עד כה שמונה מיטות, אך כשהקורונה פרצה, מספר החולים שנאלצו להגיע לטיפול נמרץ, העמיד את בית החולים, יחד עם כל יחידות טיפול נמרץ בארץ, לפני שוקת שבורה.

ה-FDA לא אישר את מנת ה'בוסטר' לאזרחים שמתחת לגיל 65, איך את מסבירה את ההחלטה הזאת? 

"קודם כל, הוא כן אישר לתת 'בוסטר'. והוא אישר את זה למעל גיל 65. כך צריכים להסתכל על זה. אבל הוא כרגע אמר שהוא רוצה עוד זמן כדי לבצע מעקב ולאסוף נתונים, עד שהוא יחליט לגבי הצעירים".

"צריך לזכור שארצות הברית נמצאת במקום אחר לגמרי מישראל, באמת, שלושה חודשים אחורה. וככל שהזמן יחלוף, אני בטוחה שהם יאשרו את זה לקבוצת גיל יותר צעירה", מציינת הד"ר.

האם את לא חושבת שהממשלה נקטה בצעד לא אחראית כאשר אישרה את מנת ה'בוסטר' לכלל האוכלוסייה?

"זה שהחיסון בטיחותי לכל שכבות הגיל - זה כבר מאוד ברור, כתוצאה מהרבה עבודות שנעשו. אני חושבת שאפשר להתווכח ולטעון לגבי קצב ירידת הגילאים - אפשר היה לחכות קצת יותר זמן עד האישור לגילאים הצעירים או אולי קצת פחות זמן, יש טיעונים לכאן ולכאן, אבל יעילות החיסון בטוחה".

האם יש תופעות לוואי בקרב מחוסנים עם מנת ה'בוסטר'?

"תופעות הלוואי זהות בדיוק לחיסון השני".

מה הצפי למיגור המחלה?

ד"ר אליקים מעריכה כי הקורונה תלווה אותנו עוד הרבה זמן, והאוכלוסייה תצטרך ללמוד לחיות איתה. אבל היא מסרבת לקבוע כי האוכלוסייה תצטרך להתחסן מדי חצי שנה עם עוד מנות חיסון, מוקדם לדעת. יש וירוסים שמספיק להתחסן כנגדם שלוש פעמים ואתה מחוסן לכל החיים, ואילו אחרים שצריך להתחסן כנגדם כל שנה מחדש. לדבריה, ייתכן ושלוש מנות חיסון יספיקו כדי להקנות חיסוניות לזמן ארוך יותר.

היא מציינת גם כי במחקרים שבוצעו על ידי בית החולים בילינסון, הוכח כי רמת הנוגדנים בקרב מחוסנים עם מנת ה'בוסטר' עולה בצורה משמעותית, וייתכן כי ההשפעה של מנת החיסון הזאת תחזיק מעמד הרבה זמן.

 

קורונה חיסון בילינסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד