כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
זכו לתספורת

אהוד ברק וסתיו שפיר לוו מיליונים - המדינה מחקה את החוב

זאת השיטה: מקימים מפלגה, לווים כסף לצורך קמפיינים, נכשלתם? המדינה תוותר. כך עשו הפוליטיקאים המנוסים אהוד ברק וסתיו שפיר שזכו לתספורת מרשימה על חובות מפלגתם

אהוד ברק וסתיו שפיר לוו מיליונים - המדינה מחקה את החוב
אהוד ברק צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בקול תרועה רמה הוקמה לה לפני שנתיים (ביולי 2019) מפלגת "המחנה הדמוקרטי" בהנהגה משולשת - ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שהצטרף עם מפלגת 'ישראל דמוקרטית', ח"כ לשעבר סתיו שפיר שעמדה בראש 'התנועה הירוקה', וניצן הורוביץ עם מפלגת מרצ.

בסופו של דבר, המפלגה נחלה תבוסה קשה, וקיבלה 5 מנדטים בלבד. הסיסמא "נחליף את נתניהו" שעליה חזרו במפלגה רבות נעלמה, והמפלגה פורקה פחות משנה לאחר הקמתה ב-14 בינואר 2020. מרצ התחברה עם מפלגת העבודה. ו'ישראל דמוקרטית' של ברק ו'התנועה הירוקה' של שפיר לא התמודדו, ונזרקו מהזירה הפוליטית.

אמש (ראשון), התפרסם 'בדה מרקר', כי הרשימה של ברק 'ישראל דמוקרטית' - שבנויה בכלל על שלד מפלגת 'העצמאות' שאיתה התמודד ברק 10 שנים קודם לכן - נותרה חייבת לכנסת 4 מיליון שקל, מתוך הלוואה של 4.5 מיליון שקל שהיא קיבלה באוקטובר 2019.

מההסכם בינה לבין המדינה שנחתם במאי, והועבר באחרונה לתנועה לאיכות השלטון עולה כי בחשבון הבנק של המפלגה נותרו רק 30 אלף שקל. וגם על סכום זה יש עיקול של רשות המסים. בהתאם להסכם, המפלגה מתחייבת להעביר לכנסת כל סכום שיגיע אליה בעתיד. קשה לראות את הדרך שבה הדבר יתרחש, בהתחשב בכך שלמפלגה אין חברי כנסת כיום ועל כן אין לה הכנסות ממימון מפלגות. חבר הכנסת היחיד שנותר מאותה רשימה הוא יאיר גולן, המשתייך כיום למרצ. אי לכך, בפועל מדובר במה שבעגה של שוק ההון שבו פעיל כיום ברק נקרא תספורת, שביצעה החברה לנושה שלה.

גם מפלגת התנועה הירוקה חתמה במאי האחרון על הסכם דומה עם המדינה, וגם לה אין כיום ייצוג בכנסת.

עם זאת, מההסכם שהועבר לתנועה לאיכות השלטון עולה כי בסוף 2019 קיבלה המפלגה מהמדינה הלוואות בסכום מצטבר של 4.35 מיליון שקל. בשל כהונתה הקצרה של הכנסת היא החזירה 476 אלף שקל בלבד. לכנסת ה-23 היא כבר לא הגישה מועמדות, והמקור להחזר הכסף נעלם. נשאר חוב של קרוב ל-4 מיליון שקל. נכון למאי היו למפלגה 700 אלף שקל בחשבון הבנק.

לפי ההסכם, המפלגה תחזיר את היתרה הזו שבחשבונה למדינה, אבל היא לא תעשה זאת בלי תמורה משפטית. בהסכם נכתב כי "כנסת ישראל מוותרת באופן בלתי חוזר על כל טענה שיש לה מכל מין וסוג לקיומה של חבות כספית כלשהי למי מבעלי התפקיד ו/או נושאי המשרה ו/או המועמדים ברשימה לכנסת ואו חברי הסיעה בקשר לתשלום החוב" - הכרזה שמגינה בין היתר על שפיר מפני מצב בו מישהו יחשוב כי חובות המפלגה נוגעות לחשבון הבנק שלה ישירות. הצלע השלישית בהרכב המחנה הדמוקרטי – מרצ – נכנסה לכנסת, ועל כן מחזירה את חובותיה מכספי מימון המפלגות אותם היא מקבלת. בתנועה הירוקה ביקשו בעבר ממרצ להיות שותפה בחובותיה של הראשונה וסורבו.

עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה למען איכות השלטון בישראל, אמר לדה מרקר בנוגע לנתונים כי "בארבע מערכות הבחירות האחרונות הכנסת מתפקדת למעשה גם כבנק הלוואות. מלבד מאות המיליונים שהמפלגות השונות מקבלות כמימון לכל מערכת בחירות וכמימון שוטף, הן בשנים האחרונות גם לוקחות הלוואות ענק מאוצר המדינה. כעת מסתבר שההלוואות האלה ניתנות בעצם ללא כל כיסוי".

הוא הוסיף: "הסדרי החובות שנערכו עם מפלגות שלא נכנסו לכנסת ה-24 ולא יכולות לפרוע את החוב מגלים שאף אחד לא יגיע בפועל לאותם פוליטיקאים שניהלו את המפלגות ולקחו בשמן הלוואות ענק. כך למעשה אפשר לעבור ממפלגה עם חובות גדולים למפלגת מדף חדשה, שממנה ניתן לקחת הלוואה חדשה וחוזר חלילה. הכנסת צריכה לחסום את אפשרות המימון וההלוואות מאוצר המדינה לבנט ולשקד שעזבו את הבית היהודי לימינה וליאיר גולן שעזב את העצמאות למרצ. לכל מפלגה כזו שנותרה מאחור קיים חוב של כמעט 4 מיליון שקל רק לכנסת - על חשבון הציבור וכספי המסים של אזרחי ישראל".

אהוד ברק סתיו שפיר מחיקת חובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד