י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בתגובה לפרובוקציה

שופט העליון ציטט את דברי התנא והרמח"ל

שופט בית משפט העליון נעם סולברג, הוסיף רגע לפני חתימת פסק הדין בעתירה שהוגשה כנגד התו הירוק, כחיזוק לדבריו, מספר ציטוטים מהתנא רבי אילעא משמו של רבי אלעזר והרמח"ל הקדושים

שופט העליון ציטט את דברי התנא והרמח"ל
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

"טרם החתימה, אבקש לתת את הדעת על עניין חשוב נוסף" פתח שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, רגע לפני חתימת פסק דין בעתירות נגד "התו הירוק".

השופט התחיל: "במהלך הדיון, צד את ‏עיני אדם מן הקהל, אשר ענד טלאי צהוב על בגדו, ככל הנראה במחאה על מתווה ‎התו - הירוק, המסמן אותו, לשיטתו, "כלא מתחסן", אינני יודע אם היה זה מי מן העותרים, או שמא מפגין שבא לחזק את ידיהם. הסתפקתי אם להביע מחאה מיידית על השימוש ‏המוזיל שנעשה בסמל השואה".

סילברג הוסיף ציטוט מיוחד: "אך לאחר שחככתי בדעתי, ראיתי לנכון שלא לעשות כן ‏'בזמן אמת'. בלהט המחאה, התוכחה אינה מתקבלת יפה, ואנו אף מצווים להימנע ממנה" כך כתב תוך שהוא מצטט מהתלמוד: "‏כפי שהורנו רבי אילעא משמו של רבי אלעזר בן רבי שמעון: "כשם שמצווה על אדם לומר ‏דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע" (בבלי, יבמות סה, ע"ב).

מכל ‏מקום אמר השופט, "ממרחק המקום והזמן, אני חש כי מחובתי להעיר על השימוש שנעשה, לא אחת ‏בסמלי השואה, בהפגנות, מחאות, וכיוצא באלה. אמנם, גם שימוש בעייתי זה חוסה תחת ‏הגנת חופש הביטוי, שכן עד כה לא נקבע איסור בדבר אך גם מבלעדי איסור מפורש, כבר ‏אמרו חכמינו ז"ל, קדש עצמך במותר לך (בבלי, יבמות כ, ע"א)".

השופט הוסיף עוד מדברי הרמח"ל: "על דברים אלה מוסיף ‏הרמח"ל בספרו מסילת ישרים, פרק י"ג, בביאור מידת הפרישות, כדברים האלה: "והנה ‏כלל הפרישות הוא מה שאמרו זכרונם לברכה, 'קדש עצמך במותר לך' וזאת היא הוראתה של ‏המילה עצמה. פרישות. רוצה לומר להיות פורש ומרחיק עצמו מן הדבר. והיינו שאוסר על עצמו דבר היתר. והכוונה בזה שלא יפגע באיסור עצמו. והעניין שכל דבר שיובל להיוולד ‏ממנו גרמת רע. אף על פי שעכשיו אינו גורם לו. וכל שכן שאיננו רע ממש ירחק ויפרוש ממנו". סיכם השופט הבכיר בבית המשפט העליון.

פסק הדין

בית משפט העליון רמחל התו הירוק טלאי צהוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד