ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
כותל מוגבל, הר הבית לא

עימות בוועדה: מקלב תקף, "בורות" | היו"ר קריב: "אין בעיה לאפשר 40,000 מתפללים"

עימות התפתח היום במהלך דיון מיוחד בוועדת החוקה לגבי הארכת ההגבלה על מספר המתפללים בכותל המערבי. מקלב: "אני רוצה לדון לכף זכות, זה מגיע מבורות וחוסר ידע, מבינים בבריכות ולא מבינים בתפילות" | ח"כ קריב: "אין שום בעיה לאפשר ל-30,000 עד 40,000" מתפללים"

עימות בוועדה: מקלב תקף, "בורות" | היו"ר קריב: "אין בעיה לאפשר 40,000 מתפללים"
גלעד קריב//אורי מקלב צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה היום (רביעי), בעיצומו של חול המועד סוכות, כדי להאריך את תקנות הקורונה ובו הארכה של מתווה הכותל המאפשר תפילה של מספר מתפללים מוגבל. במהלך הדיון התעורר עימות בין חברי הכנסת אורי מקלב ושמחה רוטמן ליו"ר ועדת החוקה גלעד קריב, כשבסופו של דבר הסכים אף הוא כי ההגבלות אינן מוצדקות.

כך, חה"כ אורי מקלב ציין בדבריו את האפליה בין ההגבלות שהוטלו על הכותל לעומת הר הבית בהם לא הוטל שום הגבלה למרות מספר המתפללים הגדול גם שם.

"כמה מטרים מהכותל ישנו הר הבית שם מתקיימות תפילות בצפיפות לא פחותה ואף יותר ואין דרישה להגבלות אף אחד לא חושב בכלל להטיל הגבלות שם", אמר מקלב, ותקף, "שמישהו יגיד לנו מה ההבדל בין הר הבית לכותל המערבי?, תפילה של האימאם זה בסדר ושל רב הכותל זה לא בסדר", תהה.

מקלב הוסיף והסביר את גודל האבסורד: "הכותל זה מקום פתוח כל השווקים פתוחים תראו מה קורה בחוף היום אתם מגיעים בעיצומו של החג לבוא ולהגביל, מה הדאגה הגדולה שיש לכם מהכותל", כשהוא עוקץ את חברי הממשלה: "אני רוצה לדון לכף זכות זה מגיע מבורות וחוסר ידע, מבינים בבריכות ולא מבינים בתפילות".

יו"ר הוועדה ח"כ קריב ניסה להשיב למקלב, אך התעלם מהטענות שהעלה. "המחשבה שהבית הזה יכול להפקיר את בריאותו של הציבור החרדי בלתי נתפשת בעיניי וכל פעולתה של הוועדה נעשית מתוך פיקוח נפש ולא מתוך רצון להקשות על מגזר זה או אחר. הראיה החשובה ביותר היא העובדה שבניגוד לכל התכנסות המונית אחרת של תרבות ופנאי, ההתכנסות בכותל הערבי פטורה מהתו הירוק", טען קריב.

יו"ר ועדת החוקה הוסיף והסביר כי "הכותל אינו מופלה לרעה, אלא יש הסדר מיוחד לשלושת המקומות הקדושים, שם לא נדרש תו ירוק. המשרד לשירותי דת, משרד הבריאות והקרן למורשת הכותל המערבי הם אלו שהגיעו למתווה התפילות בכותל המערבי. הוועדה לא דרשה, ולא הכווינה, אלא קיבלה את המתווה. כל מה שביקשנו הוא להבהיר את מצב החוקי בכותל ולהסדירו כדי שאנשים יוכלו להרגיש בטוחים בתפילות"״.

קריב הוסיף ותקף את חברי הכנסת מקלב ורוטמן: "מה שמתמיה הוא שמה שמעסיק את ח"כ מקלב ואת ח"כ רוטמן הוא שאלת הר הבית, יותר מאשר איך יהודי חרדי דתי יכול להגיע להתפלל בבטחה בכותל".

ח"כ שמחה רוטמן הצטרף לח"כ מקלב בהשוואה בין הכותל להר הבית ואמר: "הממשלה לא אימצה את המתווה שהצענו והשאלה איך אתה כיו"ר ועדה מתמודד עם סיטואציה שהמתווה לא נותן מענה ודווקא יוצר צפיפות. או שהווירוסים נעצרים בשער המוגרבים או שלא".

מקלב הוסיף, "אתה יודע מה שקורה בחופי הים, במסעדות ובקניונים אז עכשיו לבוא ולומר פיקוח נפש? כל הקלה מגדילה סיכון ותמיד אפשר לומר פיקוח נפש".

היו"ר ח"כ קריב השיב להם כי הכותל הוא אחת הדוגמאות הטובות למערכת איזונים, איך הממשלה איפשרה התקהלות צפופה של אלפי אנשים בימי הסליחות וברכת כוהנים בשל חופש הדת. אם יש מהלך שעמד בסתירה מוחלטת לתו ירוק היא הכותל המערבי. מבחינת המספרים, אך מנגד הוא הסכים כי המגבלה צריכה להשתנות. "בהיערכות נכונה של הקרן למורשת הכותל, אין שום בעיה לאפשר ל-30,000 עד 40,000 הנוהגים לפקוד את הכותל בימים אלו להגיע והבעיה אינה התפילה בכותל בימי חוה"מ".

קורונה מתווה הכותל המערבי גלעד קריב אורי מקלב ועדת החוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד