י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"רמזור החינוך"

נכשלו במגן: למדינה אין יכולת לדגום את כלל התלמידים בערים האדומות

במשרד הבריאות יזמו את תוכנית "מגן חינוך", שבה תלמידים ייבדקו מדי שבוע. אלא שלמשרד יש יכולת לדגום רק 14% מהתלמידים. נוסף על כך, עדיין אין הסכמה על מתווה קיצור ימי הבידוד. ההורים זועמים: "מאחורי ההבטחות אין שום דבר"

נכשלו במגן: למדינה אין יכולת לדגום את כלל התלמידים בערים האדומות
אילוסטרציה צילום: Yossi Aloni/Flash90

כדי להילחם בקורונה במערכת החינוך, משרד הבריאות יזם את תוכנית "מגן חינוך" לערים כתומות ואדומות, ובדיקות PCR של תלמידים מדי שבוע לגילוי תחלואה. אלא שבדיקת "ישראל היום" מגלה כי יכולת הדגימה של משרד הבריאות לא יכולה לענות על הצרכים של מערכת החינוך, ומאפשרת לדגום רק 20 אלף תלמידים ביום, ובסך הכל 100 אלף תלמידים בשבוע. כך מדווח נועם (דבול) דביר ב'ישראל היום'.

על פי "רמזור חינוך", מספר התלמידים בבתי הספר היסודיים (א'-ו') הלומדים בערים אדומות וכתומות עומד על כ-704 אלף, כך שהמשמעות היא שניתן לבדוק רק 14% מהתלמידים הרלוונטיים. יש לציין כי במשרד הבריאות טוענים כי יכולת הדגימה תגדל ל-40 אלף תלמידים ביום, אך אם רשימת הערים האדומות והכתומות תישאר כפי שהיא - גם זה לא יספיק כדי להגיע לכל התלמידים. יודגש כי מתחילת שנת הלימודים, בוצעו רק כ-1,000 דגימות במסגרת "מגן חינוך".

אגב, גם בשנת הלימודים הקודמת פעלה תוכנית "מגן חינוך" בבתי הספר, אך זו לא זכתה להצלחה בשל חוסר יכולת לדגום מספר רב של תלמידים במקביל. נוסף על כך, גם היענות ההורים היתה נמוכה. באשר לשנת הלימודים הנוכחית, גם כעת נתקלים משרדי החינוך והבריאות בקשיים, ובמשרד הבריאות כבר מדווחים על היענות נמוכה, בעיקר במגזר הערבי.

עם זאת, יש לומר כי הבדיקות מבוצעות רק בבתי ספר שבהם קיימת הסכמה של יותר מ־70% מההורים. מדובר ברף שרירותי שנקבע על ידי משרדי הבריאות והחינוך, אולי כיוון שכך הם יוכלו לטעון שאין די ביקוש לבדיקות על ידי ההורים. בפועל, אין להיקף הסכמת ההורים ערך, שכן ממילא לא דוגמים את מי שהוריו לא מאשרים. כלומר, ניתן היה להפעיל את תוכנית מגן חינוך גם בבתי ספר שבהם 50% מההורים מאשרים לדגום את ילדיהם.

מכל מקום, החזרה ללימודים לאחר החגים תתרחש בעוד שבוע בדיוק, כאשר מספר התלמידים החולים עומד על יותר מ-39 אלף, ועוד 98 אלף תלמידים בבידוד. אתמול קיים ראש הממשלה, נפתלי בנט, דיון בעניין המשך הפעלת מערכת החינוך. בדיון השתתפו שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל משרדה, לצד נציגי ההורים והמורים וגורמי מקצוע נוספים.

סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית צופית גולן אומרת כי: "בכל פעם מחדש אנחנו מגלים שמאחורי המילים וההבטחות אין דבר, מלבד בידוד. למשרדי הבריאות והחינוך אין מדיניות ברורה וישימה כיצד להחזיר את ילדי ישראל למקום שאליו הם שייכים - לבתי הספר. המשק חזר לפעילות מלאה - קונים, מבלים, טסים לחו"ל. רק לחינוך אין עדיין פתרון אמיתי".

גולן והורים נוספים קוראים לקצר את ימי הבידוד כמה שיותר מהר: "כבר שנה וחצי שאין לילדינו אופק. הם נשארים מאחור, הפערים מתרחבים והנזקים הרגשיים, הנפשיים והחברתיים הולכים וגדלים. הצוותים הרפואיים נלחמים במגיפה, ואנחנו ההורים נלחמים מלחמה מתישה על הנפש הרכה, על הפרנסה, על העתיד של כולנו כמדינה וכחברה".

קורונה מערכת החינוך משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד