ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"למצוא את נקודת האיזון"

הנשיא הרצוג בראיון חג: "המגזר החרדי עובר תהליכים משמעותיים"

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג התפנה מעיסוקיו הרבים במהלך ימי חול המועד והתיישב לשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים' | מה דעתו על גזרת המעונות וכיצד הוא מתייחס לחשש החרדי מכניסת הרפורמים לציבוריות הישראלית? | הרצוג: "אני נושא עמי קשר עמוק עם העולם החרדי"

הנשיא הרצוג בראיון חג: "המגזר החרדי עובר תהליכים משמעותיים"
הרצוג במהלך הריאיון בבית הנשיא צילום: באדיבות המצלם

בהגיעי אל מעון הנשיא בירושלים בעיצומו של חול המועד סוכות, נכחה במקום קבוצת קצינים ממשטרת ישראל. חברי הקבוצה סיירו במתחם הבית בליווי מדריך נמרץ. אחד מאנשי הנשיא הסביר לי כי מדי שנה באים אלפי ישראלים לבקר במקום בחג סוכות ולהיפגש עם נשיא המדינה, אך השנה בגלל הקורונה - המנהג הושהה.

נשיא המדינה הטרי יצחק הרצוג נכנס לחדר הראיונות כשחיוך מרוח על פניו. הרצוג הוא איש של בני אדם והקשרים האישיים שהוא רוקם עם לא מעט אנשים מתלבשים בטבעיות על אופיו. אני רואה אותו מתזז בנינוחות מחדר אחד למשנהו, לעיתים קשה לזכור כי מדובר בפוליטיקאי וותיק שנמצא כבר בעשור השביעי לחייו.

תחילה אני שואל אותו על הקשר העמוק שהוא רקם במהלך השנים עם המגזר החרדי, קשר אותו טיפח בהתמדה רבה במשך שנים רבות, אם בביקור בבתי גדולי ישראל ואם בהתנהגות פוליטית זהירה שאינה דורכת על פצעים. הנשיא הרצוג מגלה ידענות מפתיעה בנבכי המגזר החרדי וכן בשמות בתיהם של גדולי ישראל, ונדמה שהוא גם נהנה מכך.

"אני נושא עמי קשר עמוק עם העולם החרדי", אומר הנשיא הרצוג. "אנחנו באים משולשלת רבת דורות של גדולי תורה, רבנים וראשי ישיבות, כשהדמות המרכזית היא כמובן סבי הרב יצחק הרצוג, הרב הראשי הראשון של מדינת ישראל ואיש ענק שהשפיע עמוקות על האישיות שלי". הנשיא מספר כי הוא גדל בבית שהעריץ את מורשתו של הרב הרצוג ורעייתו הדגולה הרבנית הרצוג, והשניים היו דומיננטיים בילדותו.

הנשיא הרצוג מספר כי היה נרגש שבדיוק עם תחילת כהונתו החלה שנת הלימודים במגזר החרדי: "מאוד התרגשתי להתחיל את הכהונה דווקא בתחילת בפתיחת שנת הלימודים בעיר בני ברק בא' אלול", אומר הנשיא ומספר על הסיור במספר מוסדות מרכזיים בעיר התורה. "זה הדבר הנכון, אני רוצה להראות לציבור את כל גווניה של החברה הישראלית". נדמה שהנושא שמעסיק את הרצוג יותר מכל הוא הקיטוב שקיים בחברה הישראלית, לא מעט בגלל הפלונטר הפוליטי שלא ברור אם עדיין נפתר.

אני שואל את הרצוג כמנהיג מפלגת העבודה לשעבר, מפלגה סוציאל-דמוקרטית, ומנגד כפוליטיקאי בעל היכרות מעמיקה עם הציבור החרדי, מה יש לו לומר לציבור שחושש מאוד מגזירות הממשלה החדשה שמכוונות כלפיו, כמו גזרת המעונות. "אני לא רוצה להיכנס לסוגיות פוליטיות", הוא אומר ומסביר כי הציבור החרדי הפך בשנים האחרונות למגוון יותר בעקבות תהליכים פנימיים שהוא עובר כל העת, דבר המוביל אותו להשתלבות בחברה הישראלית. הרצוג מתחמק מלהיכנס לסוגיה הפוליטית וכמובן שמילת גנאי כלפי הממשלה הנוכחית לא נשמע ממנו.

הנשיא הרצוג בכותל המערבי לאחר היבחרו. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

"אני בא לציבור החרדי עם הרבה הערכה וחיבה ומתוך כבוד", מפרט הנשיא את השקפתו ומציין כי גם אם יש לעיתים חילוקי דעות וויכוחים הם נעשים ברוח טובה. הנשיא מספר על פגישות שהוא נוהג לערוך בבתי גדולי ישראל והוא מדגיש כי הוא נוהג לדבר "בגובה העיניים" ולהגיד את האמת.

הנשיא הרצוג שוב חוזר לנושא שעומד במרכז פעילותו. הקיטוב בחברה הישראלית. "יש לנו היסטוריה של עם מוכשר, מדהים, שעבר אתגרים קשים ביותר, אך הוא גם יד לחרב לעצמו". הנשיא מדגיש כי בכהונתו כנשיא יעשה הכול כדי לנסות ולאחות את הקרעים בעם. "צריך להוריד את מפלס החרדות והשנאה וזה הולך לכל הכיוונים, גם בתקשורת ובציבוריות החרדית, וגם פנימה, הציבור הכללי צריך ללמוד לכבד את הציבור החרדי".

אני שואל את הנשיא לגבי החשש החרדי מפני כניסת הרפורמים למוסדות הדת בישראל. "יש פה הרבה הכללות וקביעות שפוצעות את הלבבות של יהודים יקרים אוהבי ישראל שרואים עצמם חלק בלתי נפרד מהעם היהודי", אומר הנשיא הרצוג בהתייחסו למאבק החרדי בישראל נגד התנועה הרפורמית. "אנחנו צריכים לעשות הכול בכבוד. יש מחלוקות וויכוחים היסטוריים שלא ניכנס אליהם כעת, אבל צריך לנהוג בכבוד ואני אומר את זה לכל הזרמים".

לסיום אני שואל את הנשיא לגבי אמירה שלו בתקשורת לאחרונה על כך שאין לו כוונה לשוב לפוליטיקה. "אני נכנסתי לכהונה החשובה כנשיא בתחושת נקיות, אני לא יכול לערב שום שיקול זר בתפקוד שלי", אומר הרצוג ומסביר כי אם יהיו לו כעת שאיפות פוליטיות, זה עלול לפגוע בתפקודו כנשיא של "כל העם". "אין לי כוונה לחזור לפוליטיקה, אני נכנסתי לכהונה של שבע שנים כדי לשרת עם ישראל עם "הכוח הרך" שמעניק תפקיד הנשיא", אומר הנשיא ומדגיש כי "אמנם זה תפקיד נטול סמכויות, אך בעל השפעה עצומה".

 

 

 

 

יצחק הרצוג בית הנשיא חג סוכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד