י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הממשלה גינתה

מאות מנהיגים מעיראק קראו לנורמליזציה עם ישראל

בני שבטים עיראקיים פרסמו קריאה להצטרפות המדינה להסכמי אברהם, הממשלה העיראקית גינתה את ההצהרה: "ניסיון להחיות את השיח העדתי בצל הבחירות"

מאות מנהיגים מעיראק קראו לנורמליזציה עם ישראל
ישיבת ממשלת עיראק בעידן הקורונה צילום: באדיבות המצלם

ממשלת עיראק מגנה את קיום הכינוס בארביל, בו נשמעה קריאה של בני שבטים עיראקים לנרמול היחסים עם ישראל. בהודעה מטעם לשכתו של ראש הממשלה, מוסטפא אל-כאזימי, נאמר כי הכינוסים האלה אינם חוקיים ואינם מייצגים את העיראקים: "הכינוסים האלה לא מייצגים את תושבי עיראק ואת תושבי הערים שלה. האישים האלה שהשתתפו מנסים בייאושים לדבר בשם. הם מייצגים את העמדות רק של מי שהשתתף באירוע". כך מדווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

עוד נאמר בהודעה כי מדובר בניסיון לחבל במצב הכללי בעיראק ולהחיות את השיח העדתי בצל ההכנות בכל עיראק לבחירות לפרלמנט". ממשלת עיראק גם הבהירה בהודעה כי "הצגת מושג הנורמליזציה אינו מתקבל על הדעת במישור החוקתי, החוקי והפוליטי בעיראק". משרד הפנים בממשלת כורדיסטאן עיראק מבהיר בהודעה כי הכינוס בארביל התקיים ללא ידיעת או אישור השלטונות והוא אינו מבטא בשום צורה את עמדתה של הממשלה בחבל כורדיסטאן עיראק.

עוד נאמר בהודעה כי יינקטו הצעדים הנחוצים כדי לעקוב אחר אופן קיום הכינוס. במקביל תגובות נזעמות של אישי ציבור בעדה השיעית בעקבות הכנס שכונה על ידי אחד מחברי הפרלמנט "כינוס הבגידה והבושה". המטיף השיעי הבולט, מוקתדא א-סדר, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי על השלטונות בארביל למנוע את קיומן של "הכינוסים הטרוריסטים הציוניים" ולעצור את מי שהשתתף בהם.

השייח' ויסאם אל חרדאן, אחד מבני השבטים הסונים שהשתתף בכנס, סיפר על הכינוס בטור דעה שפרסם בוול סטריט ג'רנל האמריקני, ואמר כי קבוצה זו מורכבת מבני שבטים סונים ושיעים, אינטלקטואלים ואקטיביסטים צעירים, חלקם אפילו התמודדו מול דאעש ואל קאעדה בשדה הקרב.

רועי קייס מציין, כי אל חרדאן אמר כי כחלק מהמאמצים לשקם את עיראק, "אנו מחייבים את עצמנו להתעוררות של שלום. מה שמנחה אותנו הוא הזיכרון של מדינה צעירה ומודרנית, עם מסורת עתיקה מפוארת". הוא הביע צער על גירוש ונישול האוכלוסייה היהודית מעיראק באמצע המאה הקודמת: "אנו חייבים להתחבר מחדש עם הפזורה, כולל היהודים".

"אנחנו רואים מגמה מעוררת תקווה באזור - קהילה מתרחבת של שלום, פיתוח כלכלי ואחווה, במסגרת הסכמי אברהם, אנו דורשים שעיראק תצטרף להסכמי אברהם וקוראים ליחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל". הצעד הבא של הקבוצה בהובלת השייח' אל חרדאן הוא שיחות פנים מול פנים עם ישראלים.

עיראק נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד