י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
יציבות מפתיעה

רכישה ממבט ראשון: קניות באשראי בישראל – סיכום השנה שעברה

משבר הקורונה השפיע באופן מהותי על נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי של הישראלים ב-2020, אם כי בשורה התחתונה נרשמה דווקא יציבות מפתיעה • כל הנתונים

רכישה ממבט ראשון: קניות באשראי בישראל – סיכום השנה שעברה
רכישה באשראי צילום: FREEPIK

תוכן ממומן על ידי ישראכרט

אילו תחומים נהנו מתנופה בתקופת הקורונה – ואילו ספגו מכה הגונה? מה קרה ב-2020 לקניות של הישראלים בכרטיסי אשראי בחו"ל – ומה צפוי השנה (מה שעוד נשאר ממנה), אם תימשך הירידה בתחלואה והחזרה לשגרה

משבר הקורונה השפיע באופן מהותי על נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי של הישראלים ב-2020, אם כי בשורה התחתונה נרשמה דווקא יציבות מפתיעה. לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), נרשמה בשנה החולפת עלייה של 3.8% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי של הישראלים, לאחר עלייה של 7.9% בשנת 2019. הנתונים על רכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי התקבלו מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל.

אילו ענפים צמחו ואילו קמלו בצל הקורונה?

בחלוקה לתחומים, בלטו העליות בענפי המזון והמחשבים. בתחום רכישות המזון נרשמו עליות של כמעט 10% - לאחר עליות של 4% ב-2019. עלייה זו מוסברת בסגרים ובתקנות הריחוק החברתי, שריתקו משפחות ישראליות רבות לבתיהן ולסדר יום שכלל שלוש ארוחות בבית. בתחום המחשבים נרשמה עלייה חדשה בקניות עם הכניסה לסגרים, סגירת בתי הספר וחלק ממקומות העבודה והמעבר המהיר לעבודה ולימודים מהבית. לפי נתוני הלמ"ס, בתחום המחשבים והתוכנה  נרשמה עלייה של 12.7% בכמות הרכישות בכרטיסי אשראי* בחודשים אוקטובר-דצמבר 2020, לאחר עלייה של 29.4% בחודשים יולי-ספטמבר 2020.

מול הפריחה הזו היו, כמובן, גם ענפים שנפגעו. כך למשל לפי נתוני הלמ"ס נרשמה ירידה של 13.4% ברכישות שירותים, לעומת עלייה של 9.3% בשנת 2019. בקבוצה זו כלולים ענפים כמו ביטוח, טיסות, אירוח, פנאי ובילוי ושירותי עירייה וממשלה. ענפי המסעדנות והבידור, לדוגמא, נסגרו לחלוטין או כמעט לחלוטין – והקניות הפיזיות בכרטיסי אשראי בהם צנחו בהתאם.

הישועה, גם אם חלקית, הגיעה ב-2020 מגזרת הרכישות אונליין בכרטיסי אשראי. בשנת 2020 שכללה שני סגרים הסתכמו הוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי ב-347 מיליארד שקל, כ-3.5% יותר מב-2019. חשוב מכך: לראשונה, יותר מ-50% מהעסקאות בכרטיסי האשראי התבצעו אונליין. לפי נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), רכישות הישראלים בכרטיסי אשראי אונליין זינקו בכמעט 15% ב-2020, לרמה של 197.8 מיליארד שקל.

הזינוק מוסבר כאמור בסגרים ובמעבר מהיר של צרכנים ועסקים ישראלים לפעילות אונליין.  כמו כן, מוסבר הזינוק ברכישות המקוונות גם בעצירה כמעט מוחלטת, ירידה של כ-90%, ברכישות הישראלים בכרטיסי אשראי בחו"ל במהלך 2020, על רקע סגירת השמיים וסגירת השערים על ידי רוב מדינות היעד בחו"ל.

נסיקה ברכישות מחשבים

נתונים שפרסמה חברת כאל מספקים עוד הצצה לענפים שהרוויחו או נפגעו מהקורונה ב-2020, על רקע מגמת המעבר לעבודה ולימודים מהבית. גם כאן מוביל ענף המחשבים, עם עלייה כוללת של 36% ברכישות בכרטיסי אשראי לעומת נתוני 2019 ועם זינוק של 64% ברכישות אונליין. רוב העסקאות (69%) לרכישת מחשבים ב-2020 התבצעו באופן מקוון.

בדומה לנתוני הלמ"ס, גם לפי נתוני כאל ענף המזון רשם צמיחה חזקה (15%) ב-2020 בהשוואה ל-2019, כשבמקביל נרשמה ירידה של 23% בענף המסעדנות. המסעדות אמנם רשמו זינוק של כ-103% בקניות אונליין, מה שריכך אולי את המכה שספגו, אך לא מנע אותה.

תחום נוסף שנפגע בקורונה הוא ענף האופנה הישראלי, שירד כ-17% ב-2020 לעומת 2019, למרות זינוק של כמעט 100% בקניות אונליין. חולשה מובנת נרשמה גם בענף התעופה הישראלי, שהרכישות בכרטיסי אשראי בו צנחו ביותר מ-80% במהלך 2020, ותחום הפנאי והתרבות שצלל 27% במהלך השנה החולפת. ב-2021, כך אפשר רק לקוות על רקע ירידת התחלואה והחזרה ההדרגתית לשגרה, כל הענפים שנפגעו לכל הפחות יתחילו במסע ההתאוששות שלהם.

תוכן ממומן בחסות ישראכרט

* בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

 

 

ישראכרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד