כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
חוק השבת רכוש

לטביה הצביעה בעד פיצוי ליהודים אך התנערה מאחריות

הפרלמנט של לטביה הצביע בעד פיצוי של 46 מיליון דולר לקהילה היהודית במדינה עבור רכוש שנגנב ממנה במהלך השואה מאנשים שאין להם יורשים חוקיים ששרדו

לטביה הצביעה בעד פיצוי ליהודים אך התנערה מאחריות
בגדי אסירים במוזיאון אושוויץ צילום: משה מילנר, לע"מ

חוק השבת רכוש מזמן השואה שהתקבל בשבוע שעבר על ידי הפרלמנט של לטביה, בעיר ריגה, קובע כי המדינה אינה אשמה בשואה או בהחרמת רכוש או בגניבה של נכסים, מאחר והחוק הלטבי קובע כי את המעשים ביצעו הנאצים, ומאוחר יותר הקומוניסטים שהחליפו את השלטון מהנאצים. כך על פי סוכנות הידיעות LETA.

החוק אינו מתייחס לתשלומים, אלא לתשלום כסוג של "פיצוי מוניטין", הפיצויים עליהם הצביעו בשבוע שעבר ישולמו בהיקפים שנתיים של 4.6 מיליון דולר מתקציב המדינה לקהילה היהודית עד 2032.

סוכנות הידיעות היהודית JTA מדווחת, כי קבוצות יהודיות עושות לובי לקבלת פיצוי על נכסים בבעלות קהילתית יהודית בלטביה מאז 1992. תביעות להשבת רכוש בבעלות פרטית נדחו במידה רבה בלטביה, כך על פי ארגון ההשבה היהודי העולמי, ארגון המוקדש להשבת רכוש יהודי באירופה.

מתוך 70,000 היהודים שחיו בלטביה כאשר הגרמנים פלשו בשנת 1941, רק 200 שרדו, על כך על פי יד ושם, אזרחים מקומיים כולל המשטרה הלטבית מילאו תפקיד מרכזי ברצח העם, כך על פי יד ושם, הם הקימו קבוצות חמושות לתקוף יהודים מקומיים, שלדעתם משתפים פעולה עם קומוניסטים.

כמו במדינות מזרח אירופה אחרות, ממשלת לטביה מחתה על הטענות שהממשלות הקדומות והאוכלוסייה לפני השואה היו אחראים חלקית על השואה. לטביים רבים רואים במדינה שלהם, למרות תמיכה חזקה בנאצים במהלך שנות המלחמה, קורבן לכיבוש של היטלר.

מאות לטביים שירתו בגדודים מיוחדים של הנאצים. ותיקי אותה יחידה עורכים צעדות שנתיות בריגה, שהן הצעדות הוותיקות היחידות של ה-SS בעולם.

פיצוי כספי פיצוי לנפגעים לטביה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד