י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עשור לפטירת ראש הישיבה

ראש העיר חנך כיכר על שם מציל ישיבת מיר

הכיכר נקראה על שמו של הדיפלומט היפני לשעבר צי'אונה סוגיהארה שהציל אלפי יהודים בשואה, ביניהם 300 תלמידי ישיבת מיר. ראש העיר משה ליאון: "חסיד אומות העולם, צ'יאונה סוגיהארה, עשה כל שביכולתו ופעל ללא לאות להצלת יהודים מציפורני הנאצים. בזכות פעולותיו מתפארת היום העיר ירושלים במגדלור של עולם התורה - ישיבת מיר".

ראש העיר חנך כיכר על שם מציל ישיבת מיר
חנוכת כיכר בירושלים על שמו של הדיפלומט היפני צילום: באדיבות המצלם

ראש העיר ירושלים, משה ליאון חנך כיכר על שם חסיד אומות העולם ומציל ישיבת מיר צ'יאונה סוגיהארה, דיפלומט יפני ששירת בקונסוליה היפנית בקובנה שבליטא בזמן מלחמת העולם השנייה וסייע בהנפקת אלפי ויזות ליותר מ-2,150 יהודים בהם שלוש מאות תלמידי ישיבת מיר.

הטקס התקיים במעמד קואיצ'י מיזושימה - שגריר יפן בישראל, יושיהיקו היגוצ'י - נספח התרבות בשגרירות יפן בישראל, ניצולי שואה ומכובדים נוספים. הכיכר ממוקמת בשכונת עיר גנים, בין רחוב קוליץ ורחוב פנמה.

סוגיהארה שימש בתפקידו כסגן הקונסול בקובנה שבליטא החל משנת תרצ"ט. בשנת ת"ש נכבשה ליטא על ידי ברית המועצות. כל הדיפלומטים התבקשו לעזוב את המדינה. באותה העת, החלו יהודים להידפק על דלתות השגרירויות במטרה לקבל אשרות שיאפשרו להם לעזוב את ליטא. אשרות אלו, עלו הון עתק ועל כן התקשו יהודים רבים להשיג את הכרטיס היחיד אל החופש.

במסגרת תפקידו טרם עזב את ליטא, פעל סוגיהארה להנפקת אשרות תוך הפרה של הוראות הממונים עליו והנפיק יותר מ-2,150 אשרות על פני כחודש וחצי. על פי ההערכות, הצילו אשרות אלו אלפי יהודים שקיבלו את המסמך המיוחל ויצאו, דרך רוסיה, אל ארצות שונות, בטרם נכבשה ליטא ע"י גרמניה הנאצית.

עולם התורה מכיר טובה מיוחדת לדיפולמט היפני. משום שבין הניצולים, היו 300 תלמידי ישיבת מיר שהצליחו להימלט מקובנה הליטאית אל גבולות יפן תודות לאשרות שהעניק להם הדיפלומט היפני. הם הקימו משכן זמני בשנגחאי שהייתה תחת כיבוש יפני. סיפורים רבים נודעו בעולם התורה על שנות מסירות הנפש והלימוד המעמיק של מאות התלמידים בחום הנוראי של יפן, תוך מציאות מעורפלת וחוסרו וודאות באשר לשלומם ולשלום יקיריהם. לאחר המלחמה עברו תלמידי הישיבה לארה"ב ולישראל. כך, הצליחו ניצולי הישיבה להקים את משכנה המוכר של ישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים ובברוקלין ניו יורק. מבין ניצולי ישיבת מיר היו גם ראש הישיבה הגאון רבי חיים שמואלביץ, המשגיח הגאון רבי יחזקאל לוינשטיין, הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין ועוד גדולי תורה נודעים שיצקו אחר כך את יסודות בניין עולם התורה בארץ ובעולם.

בשנת תשמ"ה קיבל סוגיהארה הוקרה על מעשיו והוכר כחסיד אומות העולם על ידי מדינת ישראל. שנה לאחר מכן, בשנת תשמ"ו, נפטר סוגיהארה בגיל 86 והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. את הבקשה להנצחתו של סוגיהארה בירושלים, הגישו בני משפחות הניצולים.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר בטקס: "זהו הטקס הכי מרגש שהשתתפתי בו בחיי. הוא מזכיר לנו שלעולם אי אפשר לדעת את תוצאות המעשים שלנו בעתיד. בזכות אדם אחד, חסיד אומות העולם, צ'יאונה סוגיהארה, זכתה ירושלים להתפאר במגדלור של ישיבת מיר, שבימים אלו אנו מציינים עשור לפטירת ראש הישיבה האהוב הגאון רבי נתן צבי פינקל זכר צדיק לברכה. סוגיהארה עשה כל שביכולתו ופעל ללא לאות להצלת יהודים מציפורני הנאצים, מעשים אשר עלו לו במחיר אישי לא פשוט. המעט שיכולה לעשות העיר ירושלים למענו של סוגיהארה, היא להנציח את שמו לאות הוקרה על מעשיו הנעלים".

משה ליאון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד