י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מלבין פני חברו

אז והיום: מפוטו אלן ועד המבוגר שהכה בחור

טור כואב על המציאות במאבקי הסלולר במגזר החרדי ועל המאבק שמידרדר לאלימות קשה בימים האחרונים "אם לא נעצור את זה כאן ועכשיו לא נוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה, בידינו הדבר". ירמי ר. שינפלד מגולל בטור את המאבקים באזור גאולה שמגיעים לאלימות ושיסוי

אז והיום: מפוטו אלן ועד המבוגר שהכה בחור
המחאה בבני ברק צילום: שוקי לרר

רחוב מלכי ישראל בשכונת גאולה בירושלים הינו הרחוב המרכזי שעמוס כמעט בכל שעות היממה בעוברים ושבים זה לקניות וזה לסידורים, ברחוב שמסתעף מכיכר השבת לדרום ולצפון למזרח ולמערב יש בנקים ומשרדים מרכזי קניות ותושבים יראים ושלמים.

השכונה הותיקה זכתה לראות במשך השנים הפגנות ומחאות לרוב, הרי זה לב ליבה של הציבור החרדי, ברחוב הזה אפשר לראות כמעט על בסיס יומי מפגינים ומוחים, עצרות תפילה ונאומים חוצבי להבות אש, מחאות על כל דבר שזז, כל אחד בוחר לו נושא ומגיע למרכז העצבים החרדי, מפגין ומוחה. כל אחד לפי רוחו בין היתר ישנם מוחים נגד 'פגעי הטכנולוגיה', כזכור רחוב מלכי ישראל בואכה מאה שערים כבר זכתה גם למחאות אלימות וסביר להניח שעוד היד נטויה והזרוע מוכנה גם היא.

אך מחזה זה שתועד אמש בתוככי בית עסק קטן של תקשורת שמוכר רק טלפונים כשרים בלבד ומכשירים מסוננים שמתאים לציבור החרדי היא לא שגרתית, ונדירה ביותר גם לזקני השכונה ועוברי הרחוב.

כשיהודי נשוא פנים מבוגר בא בימים עטור זקן לבן היורד על פי מידותיו, נראה בתיעוד מתעמת פיזית עם נער חרדי צעיר תמים למראה אשר חן ישיבתי נסוך על פניו – 'ישיבע בוחער אמיתי'. בתיעוד נראה המבוגר מנסה למנוע מהצעיר באלימות קשה לקבל שירות מהמוכר, היהודי הזה הרים יד והיכה בחמתו בחור ישיבה, פשוט לראות ולא להאמין! המראות מהאירוע צורם לעין ומביך איך יהודי ממשפחה מוכרת ומפורסמת בקרב אנשי הישוב הישן הגיע למחוזות כאלו, להרים יד!!! להכות!!! ולהרביץ לבחור צעיר להלבין פניו ברבים זה מקומם.

הסיפור הזה מזכיר נשכחות האירוע שקרה בראשית שנות ה-2000 בקרב נגד 'סרטי תועבה', חרדים נגד 'פוטו אלן' - חנות הצילום שברחוב יחזקאל סמוך ונראה לכיכר השבת, המפגינים האשימו את בעל החנות אלון בן חקון שהוא מכשיל בני נוער בזה שהוא מוכר להם סרטי תועבה – בלב שכונות החרדיות, אכן מזעזע! פשקווילים הופצו ברחובות קריה, ומכאן עד לאיומים על חייו של בעל החנות ומשפחתו, הרבנים פרסמו קול זעקה גדולה וקראו למחאה אדירה ומאות מפגינים נענו לקריאה ומילאו את רחוב יחזקאל מידי ערב, המאבק נגד 'פוטו אלן' גבה מחיר כבד בציבור החרדי, לאחר שנתיים של אלימות הסתיימה המערכה בטרגדיה אחת גדולה הרב יהודה סמט זצ"ל מזקני ירושלים מעד במהלך ההפגנה בפתח החנות, ולאחר כמה ימי אשפוז בבית החולים נפטר מפצעיו. (בעל החנות שהועמד לדין נמצא זכאי ואילו בציבור החרדי לא נעשה שום חשבון נפש על המוות הטראגי של הרב סמט ז"ל).

בינתיים אנחנו לא שם אך המרחק לא רב, האלימות הפרועה וההסתה נגד בעלי חנויות תקשורת החרדיות רק הולכות וגוברות, גם העיתונות החרדית ידם במעל ומאיץ במפגינים "לנקוט יד קשה נגד בעלי העסקים", אם לא נעצור את זה כאן ועכשיו לא נוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה, בידינו הדבר! המראות המגיעות מירושלים ובני ברק ושאר אזורים החרדים מזכירות את אותם ימים אפלים ימי 'פוטו אלן', עסקנים הבוחשים בקדירה מכתיבים לרבנים, מלהיטים בעיתונות, וההמון מוסט, ומכאן פסע ל'רוצחי סמט לדין' 'לוויות הקדוש' .. השם יקום דמו.

'כוחו של יעקב אלא בפה' מחאות בציבור החרדי אינו דבר חדש, תמיד היו וימשיכו להתקיים, אולם קיים הבדל גדול בין אז להיום, בעבר נלחמנו במאבק של מסירות נפש על קדושת העיר וצביון שכונה חרדית – תושבי השכונה החרדים נגד חילונים תינוקות שנשבו שהגיעו מבחוץ לחלל ולטמא את האזור, היום מדובר במלחמה שונה 'מלחמת אחים של ממש', עשרות ומאות חרדים מתייצבים מדי יום בפתח חנויות של אחיהם ובשרם החרדים העמלים לפרנסתם וכל חטאתם שלא מוכנים להיכנע לתכתיבים של עסקנים, דמיהם ודמי משפחתם הותרו לכל, ומבזים אותם תוך כדי רדיפה אישית ללא גבול.

השתנו העיתים – אכשר דרא, אין היום חנות תקשורת חרדית אחת שמוכר חלילה סרטי תועבה או סמרטפונים ללא סינון בכלל ולבחורי ישיבות בפרט, אין, לא קיים! אלא מה הבעיה? שבעלי החנויות לא מוכנים לקחת תעודת הכשר המגביל אותם איזה הכשר/סינון להכניס ואיזה לא, ניתן להשוות זאת לעולם המזון למושג 'כל המוצרים בהכשר הבד"צ' או מכולות/רשתות שמוכרות מצרכים במגוון הכשרים, היעלה על הדעת שבד"צ העדה החרדית יוציאו אלפים למחאה נגד בעלי 'אושר עד' למשל? היעלה על הדעת שאגודת ישראל תחרים חנויות בהכשר של הרב לנדאו? בוודאי שלא! ויתרה מכך, במסעדות בהשגחת העדה החרדית מוגש לבחירה שתייה קוקה קולה של הרב לנדאו, והסועד ההעדה'ניק בוחר אם לשתות או לאו.

קל לנו לברוח ולעצום עיניים להתכחש למציאות הקיימת, להסתתר תחת מילים גדולות ריקות מתוכן, כגון: "פצצה מרתקת" "לצורך פרנסה", "כלים שונים", 'כלים טמאים" ועוד, ולהמשיך להפגין נגד כל חרדי, ולהתנפל בשצף קצף ובחמת זעם נגד כל מי שמוציא את הסמרטפון המוגן שלו בסביבה חרדית, כאילו הוא מחלל שבת בפהרסיה ממש, אך זה לא ישנה את העובדה שהטכנולוגיה מתקדמת ודוהרת קדימה גם אצלנו בתוך המגזר החרדי פנימה, מעטים הם האנשים שיכולים להעיד על עצמם שאין להם צורך לטכנולוגיה, זה הפך לחלק מחיינו לטוב ולמוטב, אברכי כולל אשר זקוקים בדחיפות לשירות אינטרנטי מנצלים בהפסקה את חבריהם בעלי בתים, אחרים מבלים שעות לא שעות בחנויות מחשבים הנמצאים במרתפי הבניינים, וגם עליהם השיתו ועד הרבנים האנונימי הזה מס ודמי חסות, בגלל המסע השיסוי האלים יש רבים שמכניסים מכשיר בבית וחיים בפחד תמידי שמא יודע לעסקני הקהילה ואז אחת דתו להמית אותו, אשתו ובניו.

כהורה לילדים התיעוד הקשה של יהודי מבוגר המכה בחוזקה בחור ישיבה לא נתנה לי מנוח, המחשבה ש'כל הרוצה ליטול את השם יטול', מפחיד! אם אנו רגילים להזהיר את ילדינו לא להתקרב לגברים זרים ותמהוניים ברחוב אולי כדאי להוסיף אזהרה נוספת, להתרחק מיהודים תמימים למראה אך מושחתים במידות ועוברים על איסור דאורייתא ומלבין פני חברו.

ואליכם בחורי חמד נערים טהורים, בישראל אין עדיין חוק המונע מצעירים לקנות טלפון חכם, כל אחד אשר יש בידו שטרות של מזומנים יכול להיכנס לחנות ולצרוך סמרטפון, אפשר גם באשראי, אף אחד לא יכול למנוע זאת ממכם, רק אתם בעצמכם. אבל, אם אתם מספיק חכמים כדי לרצות טלפון חכם, גשו לאחת החנויות החרדיות ותבחרו לכם מכשיר עם סינון קפדני סינון שכזה שיגביל אתכם מלצפות באלימות בריונית של המתחזים מראות המשחית את הנפש.

שכונת גאולה פגעי טכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד