י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ציטטו את השולחן ערוך

בית המשפט קבע: אסירים יקבלו בשר כשר, ועוגות גבינה בשבת

אסירים יהודיים במדינת מישיגן בארצות הברית, הגישו עתירה וזכו בה. הם ציטטו בפני בית המשפט את השולחן ערוך באשר לסעודות השבת והחגים, כמו למשל את חג השבועות שבו נוהגים לאכול מאכלי חלב. השופטים פסקו לטובתם וחייבו את הנהלת בתי הכלא להגיש להם מאכלים כשרים לפי אמונתם

בית המשפט קבע: אסירים יקבלו בשר כשר, ועוגות גבינה בשבת
פאי גבינה מוצלחת וחלומית צילום: עליזה עליון

בתי הכלא במדינת מישיגן בארצות הברית "חייבים להגיש בשר, מוצרי חלב ועוגות גבינה כשרים לאסירים יהודיים השומרים שבתות וחגים יהודיים", כך פסק בית משפט פדרלי לערעורים ודחה את הטענות כי התפריט המיוחד יקר מדי.

בית המשפט במישיגן קבע כי בתי הכלא חייבים לספק לאסירים יהודים ארוחות שבת אם האסירים מעוניינים בהן, וכן להציע ארוחה טבעונית "לכל מי שיש לו צרכים תזונתיים דתיים", אולם בית המשפט לערעורים אמר כי מדובר ב"נטל מהותי על זכויותיהם של האסירים", וקבע כי האסירים זקוקים לבשר וחלב כדי "לקיים את אמונתם היהודית".

בחוות דעת שפרסמו שהקתבלה פה אחד על ידי שלושת שופטי ההרכב, אישר בית המשפט לערעורים החלטה של ​​שופטת מחוז ארה"ב לינדה פארקר. בית המשפט קבע כי על פי חוק פדרלי, חלה חובה להעניק שירותי דת במסגרת מוגבלת. ההחלטה הגיעה לאחר שג'ראלד אקרמן ומארק שייקין, תבעו את בית הכלא בשנת 2013, לאחר שנאסר על ארגונים יהודיים לשלוח אוכל כשר לחגים.

האסירים הורשו לרכוש בשר ומוצרי חלב כשרים בקנטינה, אך לא ניתנה האפשרות להכניס את האוכל הכשר לחדר האוכל, אקרמן ושייקין סיפרו שהם חויבו לאכול את המטעמים כארוחות, ולא כחטיף.

האסירים הגיעו לבית המשפט כשהם מחזיקים תצהיר של רב, שקבע כי "על פי הטקס והמנהג היהודי המקובל, כל ארוחת שבת מורכבת גם מדגים, עוף או בשר, יין או מיץ ענבים ולחם". האסירים ציטטו את השולחן ערוך בנוגע למאכלים שצריך יהודי לאכול בשבתות וחגים, וטענו עוד כי הימנעות ממאכלים אלה ממעיטה את מצוות היום.

הם ציינו כי עוגת גבינה אינה חובה וכי בתיאוריה, כל מאכל חלבי כמו כוס חלב יהיה בסדר. עם זאת, שייקין ציין כי למרות שהעוגה אינה נדרשת כהלכה, אך "עוגת גבינה בחג השבועות תבטא את אמונתנו הדתית בצורה טובה יותר".

הג'רוזלם פוסט מדווח, כי אקרמן פירט עוד, כי למרות שהשולחן ערוך אינו מזכיר במפורש עוגת גבינה, אך מובן לו פשוטו כמשמעו, כי דרושה עוגת גבינה לשם קיום מצוות היום - חג השבועות.

אסירים יהודים אסירים בכלא עוגת גבינה מאכלי גבינה בשר כשר ארוחות כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד