ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
יום השנה ה-80 לגירוש

נשיא גרמניה: "הגרמנים עדיין נושאים באשמה, מרגישים בושה"

נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר הודה באשמה ההיסטורית של פשעי העבר של גרמניה | את הדברים אמר בציון יום השנה ה-80 לגירוש היהודים הראשונים בגרמניה למחנות ההשמדה 

נשיא גרמניה: "הגרמנים עדיין נושאים באשמה, מרגישים בושה"
אילוסטרציה צילום: pixabay

נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר ציין ביום שני את יום השנה ה-80 לגירוש היהודים הראשונים של גרמניה למחנות המוות הנאציים בפולין הכבושה. שטיינמאייר הצטרף לראש עיריית ברלין מיכאל מולר באנדרטת מסלול 17 בתחנת הרכבת גרונוולד בברלין לציון האירוע.

מה שנקרא אז קבוצת "תחבורה מזרחית" עזבה את ברלין ב-18 באוקטובר 1941 עם 1,089 גברים, נשים וילדים יהודים. יעדם האחרון היה גטו לודז' 'בפולין.

שטיינמאייר הודה באשמה ההיסטורית של פשעי העבר של גרמניה: "אנו הגרמנים עדיין נושאים באשמה שהביאו העבריינים, עוזריהם ומי שסייעו לרצח מאורגן של יהודי אירופה", אמר. "אנו עדיין מרגישים בושה על העובדה שאזרחים נלקחו מלב החברה, רימו אותם, הם נשללו מזכויותיהם, הם נושלו בסופו של דבר נשלחו למסע אל מותם".

"אם כבר מדברים על האירועים הבלתי נתפסים, המזעזעים שהתרחשו אז, ההיבט המטריד ביותר בהם הוא העובדה שהם התרחשו לעין. הפשעים בוצעו כדי שכולם יראו, הפרדה וגירוש התרחשו בלב חיי היומיום הגרמניים, זו האמת הנוראית", אמר.

הוא הזהיר כי "האנטישמיות לא תוכל שוב להיות מקום בחברה שלנו", ואמר כי "גם בזמנים אלה היהודים בגרמניה נתונים שוב ושוב לדיבורי שנאה אנטישמיים והתקפות אנטישמיות". הנשיא הגרמני הדגיש את השפעת היהדות על התרבות הגרמנית ואמר כי "התרבות היהודית היא לא רק חלק מהתרבות הגרמנית, היא השפיעה והעשירה אותה באופן מהותי".

באביב 1942 גורשו מתחנת הרכבת גרונוואלד כ-10,000 יהודים גרמנים; רובם נרצחו בסופו של דבר. בסך הכל גורשו כ-50,000 יהודי ברלין - 30,000 מחצר הרכבת התעשייתית מואביט ועוד 10,000 מתחנת אנהלט. ששה מיליון יהודים נרצחו במהלך השואה. נכון לעכשיו שני אנשים, אחד מהם שומר במחנה ריכוז לשעבר בן 100, ומזכירת מחנה ריכוז לשעבר בת 96, עומדים לדין בגרמניה בגין שותפות לרצח עשרות אלפי יהודים.

נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד